Saturday, November 20, 2010

APAM SALJU..RESEPI DARI "SINAR KEHIDUPANKU"

Assalamualaikum..


 Ada tak yang kenal gambar di atas ni..masa dok selangor dulu..kalau nak beli terung ni..orang di pasar tu..kata terung rembang..
terung ni dicampurkan dalam rendang daging atau pun direbus dan makan dengan sambal.
masa raya haji hari tu..akak  buat rendang campur dengan terung ni..mula..makan.anak anak komplen jugak..pahit katanya..tapi..bila dah makan lama lama..di kata sedap pulak,..en.abang akak memang suka..itu yang akak buatkan jugak..dah lama tak makan rendang campur terung ni..katanya..

 dua gambar diatas ni..dah tau kan..apa lagi..lompap la..he he.daging qurban..akak buat lompap..memang sedap la..lembut je..

Apam salju..akak ambil resepi dari yatiememories.blogspot.com.
terima kasih yatie..memang sedap dan senang betul buat apam salju ni..cuma akak buat tak nampak cantik macam yatie punya..insyaallah akak akan cuba lagi..memang senang betul buatnya dan sedap...terima kasih pada yatie sekali lagi..

41 comments:

  1. terung rembang, terung pipit ataupun terung belando kan... masak dengan ikan salai pun sodap..

    ReplyDelete
  2. salam ibuintan..ooo..banyak namo e yo..nanti sonang la akak nak mintak maso pi pasar tani tu..ni..main tunjuk yo..he he..

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Erna,
    Kalau kat kampung kerap gak jumpa terung ni....mmng sedap rasanya...thanks sudi cuba resepi apam salju ni..mmng mudah dan sedapkan...

    ReplyDelete
  4. sekom kak Erna.
    kita ingat limau nipis...hihihihi..rupa2 terung.rasa paht?ada jg terung yg pahit ya?sbb msh ijau ke ia pahit?

    ReplyDelete
  5. salam kembali yatie..terima kasih jugak dari akak..sudi kongsi resepi yang sedap ni..

    ReplyDelete
  6. anie,nagoya..sebenarnya tak pahit pun..anak2 je kata pahit..
    manis tu..sedap..

    ReplyDelete
  7. nak amek resepi tu la nnt....

    mekasih yoo share resepi apam... hehehe..

    ReplyDelete
  8. azz..ambik la..tuan e pun..dah halakan tu..tapi..buek dulu yo..sebelum di masukkan dalam blog dapo..he he.

    ReplyDelete
  9. prnh tgk tp x prnh rasa.. nnti nk cuba hehe ;)

    ReplyDelete
  10. salam kak Erna
    kalau saya panggil terung pipit.
    wah sedapnya apam salju tu

    ReplyDelete
  11. salam...puan,

    sedap nya apam salju tu...mana ada jual ek.?

    ReplyDelete
  12. salam maiyah..boleh cuba..ada yang suka.ada yang tidak..
    anak yang bongsu tak suka..yang lain2 semua makan..

    ReplyDelete
  13. salam kembali ummu..memang pun sedap apam salju tu..buat pun senang aje..
    tapi ummu kena tunggu sihat dulu ye..baru boleh cuba..

    ReplyDelete
  14. SR..salam kembali..bila tanya kat mana jual tu..susah sikit nak jawab..sebab tak tau kat mana..minta maaf ye..

    ReplyDelete
  15. Emak saya dan emak Adam panggil terung tu terung pipit. Tapi saya tak pernah pula makan terung rembang tu huhuhu

    ReplyDelete
  16. YB..macamana pulak kan..akak dapat nama tu..masa beli di pasar tg.karang la tu..terung rembang katanya..

    ReplyDelete
  17. akak, tempat saya panggil terung pipit..buat tumis ngan petai masak tmpoyak..fuhhhh melambung kesedapannya..hehe. kak..lompak tu apa kak.tak pernah dengar pun?

    ReplyDelete
  18. kak erna kat kg ain panggil terung pipit...masak lemak cili api mmg mengamcam...

    kadang2 buat ulam jer..

    ReplyDelete
  19. lama dah tk mkn terung tu..
    kalau erna masak lebih hntr2 semangkuk rumah ida ye..

    ReplyDelete
  20. Kak... anie kalau dpt terung tu anie buat sambal tumis je dengan ikan bilis...

    ReplyDelete
  21. Ha...kakErna lompap tu apa mendenya..
    KakErna kalau buat kuih tu senang je..jadinya.
    Kalau saya ni...senang je..beli..

    ReplyDelete
  22. izah..waa..melambong..memang sedap betul tu..nanti nak cuba la.

    "lompap" tu..orang n9 je tau..mungkin tempat lain..lain nama dia..
    daging..dipotong nipis2..gaulkan dengan b.putih,b.merah,halia dan lada hitam yang telah ditumbuk..beserta santan..kemudian masak guna kuali non stick tanpa minyak..sampai kering santan nya..

    ReplyDelete
  23. ainoraini..akak tak pernah lagi masak cili api terung tu..rebus makan ngan sambal atau buat rendang daging..masuk kan..itu aje..

    ReplyDelete
  24. ida..boleh je..ida..tak de salahnya..

    ReplyDelete
  25. anie..sambal tumi anie memang power..campur terung tu lagi la sedap kan..

    ReplyDelete
  26. wan..he he..lompap tu daging..masak tanpa minyak..
    wan..jangan berputus asa wan..insyaallah jadi kalau wan rajin cuba lagi..

    ReplyDelete
  27. terong belanda ni IM buat peluru main tembak tembak kat kg tahu 60an..

    ReplyDelete
  28. Salam my dear sis..:)

    Agak2 senang tak sis..buat apam salju tuu..memang tak pernah buat lah sis...huhuu..:)

    ReplyDelete
  29. orang korban ramai tapi daging korban tak sampai....

    ReplyDelete
  30. IM..alahai..kita buat masak sekarang..beli pulak tu..dulu lain sekarang lainkan..

    ReplyDelete
  31. salam kembali tini..senang sangat dan..alhamdulillah..pertama kali buat pun terus jadi..sedap..walau pun ada campur tepung gandum..tapi rasa macam apam tepung beras...cuba la tini..

    ReplyDelete
  32. mamai..alhamdulillah..dirumah ni..sampai juga 2kg..ramai lah yang dapat makan..

    ReplyDelete
  33. apam salju..
    kongsi resepi kak.. ;)

    ReplyDelete
  34. Aslmkm Erna.
    Hari minggu ini balik ke rutin masak la kiranya. :)
    Kak G pun suka terung belanda ni ... campur buat sambal ikan bilis pun sodap!
    Banyak juga buat ulam jer.

    ReplyDelete
  35. yong..akak tak salin semula resepinya..sebab akak dah link kan dengan tuan punya resepi..yong buka ye..dan yong boleh cuba..sedap..

    ReplyDelete
  36. Wkmslm kak G..oo.kak G pun panggil terung belanda ye..
    saya tak pandai sangat makan..tapi suami suka..masukkan dalam rendang daging

    ReplyDelete
  37. salam kak Erna,
    Sama dong dengan anak2 akak aku juga ga suka terung... kalo rendangnya sih aku suka hehe...

    Itu apam saljunya sangat menarik keliatan bersih dan enak... aku lihat dulu resepnya ah...
    thanks ya akak!

    ReplyDelete
  38. Ada orang campur terung rembang ni dengan gulai pucuk ubi,sedap juga.

    ReplyDelete
  39. salam kembali nensa..
    sebenarnya akak juga tak makan terung nya..he he..cuma makan dagingnya saja..
    nensa..cuba lah ye..apam saljunya..mudah dan sedap..

    ReplyDelete
  40. salam zai..yang itu saya tak pernah buat lagi..
    belum pernah masak dengan pucuk ubi..

    ReplyDelete
  41. Saya pun suka terung bulat2 kecil2 tu kak Erna. Goreng sambal campur dengan daun kari pun sodap...:)

    ReplyDelete