JellyPages.com

Monday, November 8, 2010

KEK BATIK DAN APAM TEPUNG GANDUM



Assalamualaikum..

Sejak akak baca blog izah dan tengok gambar dia buat apam yang cantik tu..akak jadi teringin pulak nak buat apam..tapi bila akak ada letak komen kat blog izah..dia kata, dia lagi suka apam yang ada rasa masam2 tu..akak tak jadi buat apam yang cantik tu..disebabkan dah teringin nak makan..akak buat la apam yang dah biasa akak buat..apam tepung gandum..
di n9 ni..apam tepung gandum ni..senang jugak kalau kita nak beli..tapi masa akak dok selangor dulu..susah nak jumpa..kalau nak makan..kena buat sendiri.



ni..gambar apam tepung gandum akak..yang dah masak..tapi belum potong lagi
dah siap akak potong..nak bawak bekal ke opis..tak sangka pulak..sekejap je licin..ada yang tak merasa.
Akak juga buat kek batik malam tadi..(ikut resepi Tijah) dah anak mintak..akak buat jugak la..siap pesan pulak tu..mak nanti masukkan gambar kat blog mak ye..katanya..makan kek batik dengan ais krim..

memandai je hero bongsu akak ni..tapi.akak kena ikut kata dia..dah yang letak gambar ke..background baru ke..dia buat.akak tau tulis je..
haa..tu lah dia gambarnya..kat atas tu..dia makan kek batik dengan ais krim vanilla dan coklat..
akak beli aiskrim tu..nak makan dengan tapai ubi..dia memandai je..tukar kan..tak pe la kan..buat apa saje..janji makan.

ada ke sapa2 yang teringin nak tau camana nak buat apam tepung gandum gula merah tu..kalau ada yang belum tau la..boleh akak kongsikan..tapi kalau dah biasa buat..tak perlu akak cerita macam mana nak buat kan..

ok lah..akak nak rehat sekejap..nak makan..insyaallah..jumpa lagi.

64 comments:

  1. alahai kak...baru jer bersemangat nak tulis resepi apam tu hahaha..

    tu apam gula merah ker kak? nampak hijau hehehe.. apam ni yg makan gitu2 jer ker makan ngan kelapa parut? windu plak kat pasar malam kat Bercham Ipoh tempat selalu beli apam huhuh

    anak2 pun suka kek batik, tapi mokcik kenkadang takde mood nak buat hehehe

    ReplyDelete
  2. mak oi,,,tombam eh apam....kelapo ek mano kak....den gomar gak apam ni...huuu

    kek batik tu plak..tk berapa minat...tah nape tah....

    ReplyDelete
  3. ala kakk... tulis je la resepi apam tu kek blog akak ni.. sonang sikit sy nak cilok... hehehehe...

    omak sy suko apam ni... mmg sodappp..

    ReplyDelete
  4. hhehe. buek apam sobab xleh tido ko mlm tadi kak? pasal pocong tu. hehehe

    ReplyDelete
  5. wah...kak erna sedapnyer apam dgn kek batik tu...
    anak ain yg no 2 tu mmg suke mkn apam...kalau apam cup tu lagi dia suke...

    ReplyDelete
  6. azwa..apam gula merah..biasa makan dengan kelapa parut yang diletak sedkit garam..tapi..pagi2 tadi..mana akak nak cari kelapa parut he he..

    ReplyDelete
  7. hihi..kak erna..mmg la saya suke apam masam2 sikit, cam ada bau2 apam yg mkn dengn nyior tu..yg apam pelangi tu..hmm mcm kek pun ada kan..ala kak, taste kite kan lain2..oo tak aci..mana resepinya ni kak?hihi

    ReplyDelete
  8. Salam kak Erna..apa kbr, mana resepinya kak..nmpk gebu ke apam tu

    ReplyDelete
  9. lia..nasib baik apam yang tombam kan..he he..memang makan kan kelapo parut..tapi..pagi2 kodai tak buka lagi nak boli kelapo..

    ReplyDelete
  10. azz..apam tu..memang orang2 tuo suko makan..macam akak ni la ha..
    mak azz pun tau buek tu..

    ReplyDelete
  11. tijah..memang osah he..tapi dek ponakut..kono ado yang noman kan akak kek dapo tu..sampai apam masak kukus..tah berapo jam yo akak lolap..nak poi bilik air pun takut..sampai pukul onam pagi baru akak poie..

    ReplyDelete
  12. nak nak nak.. nk resepinya.. (tapi entah bila nk buatnya!! huhuhu)..

    kagumnya... akak pandai buat kuih muih segala bagai nih..

    tiny mmg teringin nk buat kuih2 minum petang camni, tapi, ilmu sangaatlaah terhad.. asyik kuih muih yg sama jeeerr.. huhuhu...

    ReplyDelete
  13. salam ainnoraini...kalau anak2 suka makan..kita suka buatkan..
    dah malam..malam tadi tu..tak sempat akak nak cawan kan dia..he he..

    ReplyDelete
  14. salam izah..selera akak sama macam izah la tu..tu yang akak tak jadi buat..kalau rasa sama macam kek..nanti2 akak buat juga..sebab bila izah sebut apam macam masam2 tu akak dah teringin..tu yang buat dulu..apam yang makan dengan kelapa parut ni..

    ReplyDelete
  15. salam kembali rosaliza..
    alhamdulillah akak sihat..
    apam tepung gandum ni..senang nak buat..kalau tepung beras..yang macam akak dah tulis resepi kat blog akak nak posa dulu..nak kena buat tapai nasi dulu..

    ReplyDelete
  16. Tiny..akak tau buat kuih lama2 je..kuih kampung..
    dulu2 selaalu tengok mak buat..bila dah duduk sendiri..cuba2 buat..alhamdulillah jadi pulak tu..anak2 pulak pandai makan...lagi la akak rajin buat..

    ReplyDelete
  17. kak erna

    dulu arwah nenek saya mmg buat apam tepung gandum gula merah ni.. sebab berniaga kedai makan.. sedap gebu makan kelapa parut... huhuhuu nostalgik sungguhlah

    ReplyDelete
  18. apam ada lagi...perut tgh lapo ni....baik bagi cpt..sebelum dapur kk Erna berselerak....hehehehe

    ReplyDelete
  19. zar..tu la dia..maksud akak tu...kak pun dah biasa tengok mak buat dulu..akak pun cuba buat sendiri.alhamdulillah.jadi..sebab senang..tu yang setakat tengok aje pun akak boleh buat..
    tengok apam ni..zar pun teringat arwah nenek..

    ReplyDelete
  20. anie,nagoya..tak takutnya..jauh..he he..kalau dekat tak yah tunggu dapur berselerak ..akak dah hantar dah sepiring..

    ReplyDelete
  21. KakErna..,
    Saya dan anak - anak memang suka makan kek batik yu..tapi yu..lah bila di buat kadang jadi kadang tidak. Letakla resepinya kek batik kakErna tu..nak buat utk raya haji ni.

    ReplyDelete
  22. salam wan..insyaallah nanti akak letak ye...biasanya akak buat ikut resepi tu..belum pernah lagi tak jadi..

    ReplyDelete
  23. alahai kak
    sya tak pandai buat apam tu, kalau buat tengah mesti mendap :(

    ReplyDelete
  24. kak letak ler resepi leh try buat apam tepung gandum nie ;)

    Thanks ye kak

    ReplyDelete
  25. sya..kalau mendap tengah tu.biasanya sebab cair sangat..kalau elok cairnya tak mendap..cubalah lagi sya..

    ReplyDelete
  26. iina..nanti lah..akak nak cuba buat sukat pulak..selama ni akak buat main lebur2 je..tak pernah sukat pun..nanti..insyaallah..

    ReplyDelete
  27. ermm.. nom nom nom sedap tu ;)

    ReplyDelete
  28. salam maiyah..tima kasih.
    maaf ye dapat tengok gambar aje

    ReplyDelete
  29. salam k.erna..ngancamnnya apam tepung gandum akak tue..

    ReplyDelete
  30. Salam KakErna,
    waduh kue apamnya sngat menggoda...tapi mana dong resepnya???
    Itu kue batiknya juga terlihat sangat sedap dimakan dgn ice-cream..
    berbahagialan semua hero akak tuh...punyai emak yang pandai buat makanan yang enak-enak...hehe...

    ReplyDelete
  31. saya suka makan apam ni cicah ngan sambal ikan bilis, marbeles..

    suami kalau mkan tapai pun suka dengan aiskrim

    ReplyDelete
  32. salam my dear sis..:)

    Tu diaaa....
    dah menjadik juga projek nak buat kek batik ..:):)
    :)tapi tu laa...siap dengan masak apam gakk tuu..rajin akak:)

    ReplyDelete
  33. hari jadi ibu_suri 4hb baru ni. belilah kek 1/2 kilogram harga rm33.

    tak sedap lah pulak...

    ReplyDelete
  34. Kak Erna,


    Memang teringin nak buat kek batik cuti panjang hari tu..tapi malas datang melanda..


    dengan aiskrim sedap jugak tu... okkk...nanti kena buat jugak ni..

    ReplyDelete
  35. salam kembali azatie..
    cuba lah buat sendiri..memang sedap pada yang dah biasa makan...

    ReplyDelete
  36. salam kembali nensa..tq..resepnya nanti ya..akan dituliskan ..

    ReplyDelete
  37. salam ibuintan..nin9 ni..senangkan nak dapat makan apam ni..masa akak dok selangor..asek jumpa apam tepung beras aje..
    akak pun suka juga makan cicah sambal..

    ReplyDelete
  38. salam kembali tini..he he..memang menjadi kek batiknya..dah tengok gambar kat blog tini tu..menggoda tu..

    ReplyDelete
  39. IM..selamat hari jadi buat ibu suri..
    kalau beli ni..memang jarang dapat menepati selera kita kan..

    ReplyDelete
  40. salam reen..nampaknya kena rajin balik kan..kek batik menunggu tu..untuk dimakan dengan aiskrim..anak2 je suka makan dengan aiskrim..akak tak makan..

    ReplyDelete
  41. Salam Kak Erna,

    Kedua-duanya chedap....naklah cikit

    ReplyDelete
  42. erna, osah gobu e apam tu. patutlah laku..

    ReplyDelete
  43. ibusayang..nak ye..mai la datang mah akak..boleh akak buatkan..

    ReplyDelete
  44. kak pah..nasib apam yo gebu kak pah kan..

    ReplyDelete
  45. minta rcpnya kak erna..
    cam best jek..

    ReplyDelete
  46. apam oooo apam...memang suka tenguk bila naik cantik macam ni..tapi malas nak buat sbb semua tak berapa suka.

    ReplyDelete
  47. mizah..insyaallah..nanti akak tuliskan ye..boleh cuba..

    ReplyDelete
  48. kak inakl..
    ina..nasib baik dirumah ni.semua makan..kalau yang tak berapa suka pun.malas juga nak buat..sayang kalau takde sape nak makan kan..

    ReplyDelete
  49. hahh kak bori la resepi eh sekali:)

    ReplyDelete
  50. Walaupun Erna sibuk dengan tugas diofis tapi masih rajin masak2.Boleh digelar isteri dan ibu mithali hehehe....

    ReplyDelete
  51. kak long..insyaallah nanti akak tulihkan yo..
    Lopeh tu kak long boleh cubo buek..

    ReplyDelete
  52. salam zai..tima kasih..tak la sampai macam tu kan..masak beria ia pun..masa cuti je..

    ReplyDelete
  53. salam..

    suka mkn apam..selalu beli kat pasar malam..

    ReplyDelete
  54. SR..lepas ni..boleh cuba buat sendiri kan..boleh makan panas2

    ReplyDelete
  55. Waaahhh...sedap nyerrrr...kena buat gak ni...jeles air liur ..

    ReplyDelete
  56. salam mamawana..he he..pertama kali baca ni..dan dengar ni..jele air liur..buat buat ..jangan tak buat..

    ReplyDelete
  57. fuh best ar apam kukus dlm loyang cam tu...saya suka kak..buatnya pon senangkan...tapi klu dah malas macam saya ni senang pun jadik susah huhuhu....

    ReplyDelete
  58. salam yatie08..memang senang buat apam tu..kalau nak makan akak kena buat juga he he

    ReplyDelete
  59. kak,
    kongsi la resepi apam tu.. saya ni memang tak reti buat apam... ;)

    kek batik tu... adeh hari tu nak buat.. sekali anak2 makan biskut marie tu tak hengat...

    ReplyDelete
  60. yong..insyaallah..nanti akak tuliskan ye..
    kek batik.memang kegemaran anak2 akak ..tu yang buat tu..

    ReplyDelete
  61. Kak... kek batik tu kek kegemaran anak dara anie... dia suka... senang dibuat...sedap dimakan...

    ReplyDelete
  62. Anie..betul kata anie tu..anak akak cakap..satu2nya kek yang mak buat tak perlu masuk oven katanya..

    ReplyDelete
  63. Kak Erna,
    hari ni 2 kali Yati datang. Wah, dah tukar background blog baru ya. Cantik!
    Makan kek batik dengan aiskrim? Nampak menarik gak tu.

    ReplyDelete
  64. yatie..tukar kerja anak akak..he he..akak tak pandai dan tak nak pulak belajar ngan dia..akak biarkan aje..dia buat.
    Makan kek batik ngan ais krim tu..anak2 juga lah punya kerja tu..akak tak cuba pulak..anak2 kata sedap

    ReplyDelete