JellyPages.com

Thursday, June 3, 2010

KURSUS LAGI...

Assalamualaikum..

MUHASABAH DIRI...


Menurut Hamka:

"Tanda cerdik seseorang adalah pada ucapannya
Tanda berani seseorang adalah pada tindakannya
Tanda bijak seseorang adalah pada keterampilannya
Tanda mulia seseorang adalah pada keperibadiannya"


Pepatah Arab ada menyebut:

"Cabaran dan kehidupan tidak bolih dipisahkan melainkan kematian.Mati itu lebih mulia dari hidup yang hina dan kedekut,gelisah dan takut sama ertinya dengan kehidupan yang mati"


Hindarkan diri anda dari stress oleh Dr.Jacobson:

Jika anda bertenang,
Segala kebimbangan akan hilang
Segala kerunsingan akan pulang
Segala ketenangan akan menjelang
Segala kedukaan akan terbang
Segala keindahan akan berkembang
Segala kebenaran akan terpampang
Segala kedamaian akan mengambang"



Alhamdulillah..dah habis kursus..kursus lagi kan..ye la..kali ni kursus tata cara pengurusan stor..
dah nak pencen aku kerja..belum pernah jaga stor..walau pun cuma kena jaga peralatan pejabat..banyak juga benda nak kena tulis..pen sebatang...pensil sebatang pun kena catit..dulu2 senang juga rasanya..main tulis dalam buku stok..

Masa kursus..ramai yang datang adalah PT..(pembantu tadbir)..tak ramai teknikal macam aku ni..ada 5 orang sahaja..dari negeri2 lain semua PT yang jaga stok bekalan pejabat..tapi..kat Opis aku..PT nya..kesayangan bos..dia bolih datang dan pergi sesuka hati..masa kerja ..dia buat kerja lain..kerja opis dia buat sabtu dan ahad..tapi nak buat macamana..kan..tak bolih nak kata apa...
alahai panjang pulak..aku bukan merungut dengan kerja yang diberi..cuma..perkara yang salah...tetap salah..tapi siapa lah kami yang lain ni nak tegor..bos dah beri keizinan..

Tapi..aku seronok juga..pi kursus ni..walau pun pening mulanya..benda baru dan lain dari kursus teknikal yang biasa aku hadiri..dan maaf lah ye..tak de gambar..takan nak tunjuk gambar stor kan...

sampai disini dulu la nampaknya..letih jugak ni..4 hari..bersungguh sungguh..memahami ilmu yang diberi..

19 comments:

  1. Aslmkm Erna.
    Hmmm ... Berfalsafah ni! :)
    Kata2 para bijakpandai & cendiakawan boleh sekadar untuk renungan je le ... tp pegangan kepada iman & taqwa akan sentiasa memastikan kita di jalan & destinasi yg baik & benar, insya Allah.
    Kekadang gitu la Erna ... boleh tukar2 pulak ... tp bagus juga sbb boleh menambahkan ilmu & pengalaman kan! Hehe.

    ReplyDelete
  2. bos tu kena pegi kursus integriti hehe

    ReplyDelete
  3. salam kak G..bukan berfalsafah..saje nak panjangkan N3..dapat masa kursus la tu..betul kata kak G..iman dan taqwa lebih utama..
    kak G..menambah ilmu pengetahuan tu memang bagus..cuma takut juga tak terbuat..saya banyak kerja luar..

    ReplyDelete
  4. zar pun jaga aset di pejabat. aset alih, aset hidup.. macam macam

    tapi boss apa lah maca,m tu, macam kata zino ler, kena hantar dia pi kursus intergrity ler gitu

    ReplyDelete
  5. salam singgah. kekadang tu kalau lama sangat berkursus, lebih penat dari membuat kerja harian. Sebabnya mungkin dah lama tak duduk atas kursi lama-lama sambil dengar orang berceloteh kat depan :)

    ReplyDelete
  6. salam..

    leganya bila dah abis kursus..

    ReplyDelete
  7. salam kak erna..

    patut lama x singgah blog..
    berkursus ekk..hihi
    saya thn ni x de kursus lg..
    huhu..

    ReplyDelete
  8. zar..aset hidup..banyak kerja kan..tapi..memang la zar selayaknya jaga kan..zar..tak bolih nak kata apa la bos tu..terima aje la..

    ReplyDelete
  9. Dr.sam..kalau kursus yang dihantar tu kita tak berapa minat..memang..penat dudok je..tapi kalau kita minat..tak sabar2 nak tunggu ceramah selanjutnya kan...terima kasih sudi singgah disini..

    ReplyDelete
  10. sekmar rindu..salam..memang lega..balik opis pulak..pokok2 menanti..he he..

    ReplyDelete
  11. Cik Amy..salam..akak kalau tak kemana2 insyaallah..akan selalu singgah..

    ReplyDelete
  12. Salam My dear sis..kak Erna..:)

    Seronok baca kata2 utk muhasabah diri di atas..:):)

    ....bila mana kursusnya yg membosankan..memang lamanya tunggu hari nak habiskan kursus....aduhaii..:)Pe2 ..kursus utk input yang baik juga..cuma tulah..tiada daya tahan kut!!!:):)

    ReplyDelete
  13. salam tini..alhamdulillah..kursus2 yang dihadiri pada tahun 2010 ni..belum ada lagi yang membosankan..

    ReplyDelete
  14. Tak rugi kita belajar benda baru dan tak ada kaitan dengan kerjaya, sekurang2nya dapat ilmu. Ada duit belum tentu boleh beli ilmu.

    ReplyDelete
  15. Selamat berkursus lagi kak..

    ReplyDelete
  16. salam zai..betul tu..saya setuju..tak rugi menambah ilmu..

    ReplyDelete
  17. cklah..terima kasih..rasanya..cukup untk tahun ini..nak sambong keje pulak..

    ReplyDelete
  18. Aslmkm.
    Laluk2 pun Kak G gagahi juga ni! :)
    Sambung komen semalam ... namanya ilmu itu kan boleh bercambah ... apa yg terdaya & mampu kita praktikkan, & selainnya kita panjang2kan!

    ReplyDelete
  19. Kak G..terima kasih..rehat la ye kak G..

    ReplyDelete