JellyPages.com

Monday, June 14, 2010

Assalamualaikum..


Sebelum dimulakan..mintak ampun maaf banyak2..ni bukan cerita membangga diri..atau riak..aku buat juga N3 ni..untuk yang bertanya..maaf sekali lagi ye...

Setelah aku fikir fikirkan dan ingat balik..apa yang kawan kawan cakap..aku tulis juga disini..sebenarnya..tak ada apa apa pun..tapi mungkin juga ada kaitannya..

Ramai yang kata dan..ramai juga yang nak tau..sejak aku keje diklia lagi..sebenarnya aku sendiri tak tau dan tak perasan pun..bagi aku..rupa dan tenaga mestilah seiring usia..

Pernah masa aku makan2 dengan suami dan anak anak kat kedai..masa tu..hero bongsu baru beumur 2 tahun lebih..biasanya kalau makan..memang dah jadi perangai suami..suka sangat suap aku makan..sampai dah tua2 macam ni..pun..dapat dia suapkan sesuap dua pun jadi lah..pelik betul ..tapi tu la perangai dia....sambong balik cerita..masa tu..aku pun tak perasan..tauke kedai ada dudok didepan..bila dia nampak tu..dia terus cakap.."ha..dah tau dah..katanya..dah tau dah rahsia..kenapa nampak muda aje.." aku pun heran jugak..memang la masa tu..umor aku baru nak masok 40..memang la muda lagi kan..

Kemudian..masa nak buat pemeriksaan kesihatan kat kelinik salak...nurse tu..bercakap..sesama sendiri..tapi..suami..ada disebelah..dan dia dengar...eh..muda betulkan..kata nurse tu...berapa umornya...dan suami yang ada disebelah..menyampok...kalau dah nak buat pemeriksaan..dah tentulah...dah umor 40 lebih..katanya...dan dia pun bagi tau..tu orang rumah saya..katanya..

dan aku pun masih tak rasa apa2..maksudnya aku tak rasa pun yang aku ni nampak muda ke apa..hingga sekarang..aku tak rasa pun..untuk kawan2 disini.mungkin cuma tengok gambar sahaja..tak tengok lagi orangnya...

Walau bagaimanapun..aku nak cerita disini..kalau betul aku ni nampak muda...mungkin dari awal lagi....masa kecik2..maknanya dari anak dara sunti lagi..perkara pertama yang aku tau..aku ni susah betul nak tengok cermin..mak cukup marah..kalau aku nak pandang cermin..amboi..siap berleter panjang arwah mak tu..marah2..lebih2 lagi waktu malam..jangan cuba2 nak mengintai tengok muka kat cermin..siap kena leter..
orang perempuan kan..mestilah ada hati..nak belek2 muka..nak pegang muka pun tak bolih.."ha..usik2 muko tu..katanya..aduhai..semua tak bolih..mungkin sebab aku anak perempuan sulong yang dibelanya..jadi..pantang larangnya banyak betul...

Lagi satu..yang mungkin la..aku tak minum air manis..air suam tu la..minuman aku dari dulu hingga kini..kopi ke teh ke..segala macam mak nenek jenis air tu aku tak minum..aku pernah buat N3 pasal ni dulu...sekarang ni..baru aku minum air manis..itu pun sirap atau pun kordial..en.abang kata..usia dah meningkat.gula tak ada..jadi aku cepat letih..katanya...dia suroh aku minum manis...

Lagi satu..eh banyaknya lagi...tak ape lah..mana yang teringat aje la...kan..mungkin dari segi warna yang aku pakai..patutnya dah umor lima puloh lebih macam aku ni..pakai yang kelam2 kan..tapi..aku masih lagi suka dengan warna2 yang ceria...merah, kuning, oren..yang orang seusia dah tak berani pakai..aku buat cerdik je...pakai..tak kesah lansong...mungkin itu juga bolih nampak macam muda..walau pun sebenarnya dah tak muda lagi..

tentang permakanan ni,.patutnya aku tak bolih nampak muda..sebab aku tak makan sayur..sayur yang aku makan..cuma sayur kampong..dari kecik lagi..arwah mak tak makan sayur yang dibeli..dia makan sayur yang tanam sendiri,..jadi semua yang dalam rumah kena makan sama..

Aku mintak maaf..kalau apa yang aku tulis ni tidak saperti yang diharapkan..tapi memang tak ada petua khas..cumanya kalau ada yang muda2 lagi tu..ingatlah..masa dalam pantang selepas bersalin..adalah masa yang perlu dijaga..bak kat orang..sekali bersalin anak lelaki..7 urat putus..kalau dah 3 macam aku ni..tak dah 21 ..he he..itu kawan2 di tanjong karang dulu bagi tau..aku pun tak tau betul ke tidak..tapi memang dalam pantang...mesti ikut betul apa kata bidan kampong..yang itu..aku memang taat betul...aku tak pernah balik kampong waktu berpantang...suami yang jaga..anak sulong..melalui pembedahan..arwah mak..ada juga datang..selama 20 hari..yang kedua datang juga..sebab uri tinggal...masuk wad lagi..yang ke 3 mak datang jengok sehari aje..sebab suami aku memang rajin..menjaga masa dalam pantang...
aku memang rehat sunggoh..kalau aku bangun pun..disuroh tidor balik..nanti tak cukop tidor..katanya...makanan aku dalam pantang juga dijaga..ayam..cuma ayam kampong..ikan..pulak ikan haruan..nasib baik aku tak jemu..


Yang paling utama..ikut kata orang ..kalau dah 44 orang kata aku nampak muda..jadi nampak la macam muda..kan setiap yang diucapkan itu merupakan satu doakan...

Minta maaf banyak..aku bukan nak riak..aku tuliskan kerana permintaan..aku takut sebenarnya..yang paling penting hati kita..jauhi dari iri hati dan hasad dengki..senyum selalu..kan senyum tu..merupakan satu sedekah...


dan selalu la bersangka baik dengan orang..walau pun hati kita disakiti..

sekali lagi aku mintak ampun mintak maaf..semoga allah mengampuni dosa2ku..bukan niat ku untuk riak disini..


44 comments:

  1. salam kak erna
    terima kasih kongsi info........ tak terlambat kot nak kongsi sama ........

    ReplyDelete
  2. Laaa..akak dak 40 lebih dah?
    Ingatkan 24..he...he...

    Kebahagiaan bersama suami yang pengasih dan anak-anak tercinta kakErna...satu penyebabnya juga, tentu!

    ReplyDelete
  3. salam kak erna,
    jangan laa rasa segan atau ingat yg kita pk aper aper,bagus nie kak bagi info..pengetahuan yang baik nie..mmg ade petua tertentukan biar awet muda..mmg akak nampak muda pun..maceh kongsi2..lee ikut nie..akak tiga jer yer kita tujuh kak!!hehehe

    ReplyDelete
  4. ibu guru..salam..tak ada istilah terlambat kan..kalau rasa berguna..bolih jadikan panduan...

    ReplyDelete
  5. cklah..40 lebih tu..2 tahun lepas..he he..setuju dengan cklah..kebahagian keluarga tu paling utama..

    ReplyDelete
  6. asma..tq..walau macam mana pun..akak segan juga..alhamdulillah..asma dapat 7..akak suka ramai..tapi..allah nak bagi 3 aje..alhamdulillah..dapat juga akak merasakan...

    ReplyDelete
  7. salam erna. ko baru 21 je urat putus. kakpah ni dah 56 helai yang putus hiiiii.....

    Laa.. apo lak nak mintak2 maaf bagai. eloklah tu bagi petua. biar yang muda2 ni beringat.

    ReplyDelete
  8. Bila hati bersih dan ikhlas ianya akan terpancar pada wajah kan kak...kebahagiaan juga merupakan aset utk awet muda...tak pk banyak masalah...happy n senyum selalu...thanks kak utk kongsi tips awet muda akak...memang berguna!

    ReplyDelete
  9. elok la akak bg petuo tu kak,biar bebudak yg kendian ni beringat2.mak2 kito mmg tak bg tgk cermin kan.mesti dio ckp,jgn tgk cermin slalu na,nnti tinjau belukar...haha ado yg faham makno ee tak tu??tinjau belukar maksud nya dari jauh org pandang cantik je,dah dekat masyaALLAH..
    Apo2 pun bukan nak puji cuma puji anugerah yg ALLAH bg pd akak.akak mmg nmpak mudo.kak wah pun samo..tak sodar dio dah 60 kan....

    ReplyDelete
  10. Kak erna ni......itu bukan riak. Memberi petua namanya tu...hehehe....kak erna yg suka senyum n hati yg bersih pun akan buat pancaran tu naik ke muka. So stay young ekk.....biarpun usia kita meningkat.....biar apa org nak kata. Kak erna maintain jer petua2 mak n cara kak erna.....tq 4 sharing d info! Nak ikut jugak......biar nmpk muda sokmo.....heheheh.... :)

    ReplyDelete
  11. Salam my lovely sis..:):)

    Thanks Kak Erna..,kongsi petua :):):)
    Kiranya nak awet muda disiplin diri mesti kuat..kan..:):)
    Syukur dianugerahkan akak kesihatan yg baik & tampak muda selalu..:):)

    ReplyDelete
  12. fewwwittt.. air suam jerr kanns.. ehehe

    ReplyDelete
  13. salam kak erna...
    tq...bagi petua tu...boleh le..ikut nanti lambat le sket nampak berkedut sebelum usianye..
    terima kasih kak erna...

    ReplyDelete
  14. kak pah..yo ko..tapi kak pah pun nampak mudo..mesti mak kak pah dulu pun banyak petua kan...

    ReplyDelete
  15. E-na..betul kata ina..tu..jangan selalu marah2..banyak kedut naik..cemburu buta pun jangan..kena celik..alhamdulillah..kebahagiaan keluarga tu paling utama..

    ReplyDelete
  16. anymz..hah..anymz piun samo..tengok yo la adik beradik anymz u..yang perempuan e..semua nampak mudo lai..senyum selalu tu nymz..kalau kito jumpo..kan golak momanjang...

    ReplyDelete
  17. ibuhani..tu la orang kata kan..yang baik jadikan teladan..mana yang rasa bolih..dan sesuai..bolih ikut..betul juga..apa2 pun dari hati..

    ReplyDelete
  18. Tini..alhamdulillah..anugerah dari illahi..sakit2 sikit tu.biasakan..untuk meyedarkan kita..kalau tak ada sakit nanti..kita lupa pulak nak bersyukor...

    ReplyDelete
  19. en.me..air suam aje..yang lain2 tak mau..

    ReplyDelete
  20. ainorani..tak de apa sangat petuanya..semua tu..ikut petua orang tua2 aje..

    ReplyDelete
  21. salam kak erna..
    terima kasih berkunjung ke teratak tiny..
    betulla.. akak nampak muda sgt dari umur..
    cantik... untung hubby akak.. hihihi..

    .. ya betul.. hati kena bersih, pasti serinya naik ke raut wajah.. kan kan kan... hihihi...

    ReplyDelete
  22. akhirnya..
    kan dah cakap akak tak perlu risau sangat.
    bukan akak sengaja nak membangga diri,dah org tanya akak bgtau le yg betul..patutlah akak bising pesan itu ini masa saya dalam pantang
    ;-)

    ReplyDelete
  23. kakErna terimakasih berkongsi petua .saya dah tau apa yang buat kakErna ni awet muda..yang utama SUAMI.
    Takyah minta maaf bagi saya ini adalah ilmu yang berguna.

    ReplyDelete
  24. salam..baguslah dapat hb camtu..untung memang beruntung...

    Kesiannya mangkuk sia tu kannnn...rugi tak ambikkk

    ReplyDelete
  25. tu la petua org tua-tua ni banyak juga yang betul nye..
    bila dah lama amalkan kan baru nampak hasilnya, kebahagiaan dalaman terpancar ke wajah

    ReplyDelete
  26. Erna,
    Bak kata DSN "Rahsiaku Milikmu". Followers blog Erna (yang agak-agak muda) cuba jadikan petua Erna sebagai panduan. Kalaulah boleh ke putarkan jarum jam ke belakang, boleh ikut rahsia awet muda Erna. TK.

    ReplyDelete
  27. Senyum sokmolahh...

    hehehehe...

    ReplyDelete
  28. Tiny..tima kasih kembali..Tiny..baru tengok gambar akak je tu..tak tengok orang nya lagi..
    tapi..kalau HB akak tau..apa yang tiny tulis..dia akan cakap..yang untong orang nampak..yang rentong?..ha ha..akak yang selalu sebut macam tu..bila orang kata akak beruntong dapat HB akak ni...

    ReplyDelete
  29. HAppyirfa..betul tu dik..tu sebab akak bising pok pek..pok pek..he he..masa dalam pantang..paling penting...jaga diri..jaga kesihatan...jaga makanan.

    ReplyDelete
  30. Wan..betul..yang lain tu..sampingan..yang utama..suami..suami akak suka melawak....dah 28 tahun kahwin..tak pernah sekali pun dia marah akak..kalau belakang2 tu tak tau la...

    ReplyDelete
  31. Ina..nak di ambik pun sia tu..kita bukan nak simpan..he he..nanti tengok la..kalau balik kg..ada lagi..saya ambik bagi kat ina..

    ReplyDelete
  32. ibuintan..sekarang ni..akak dah jadi orang tua..pada yang muda2 yang mau dengar tu..memang akak suka bercerita dan bising...jugalah..jangan buat itu..jangan buat ini..

    ReplyDelete
  33. kak nora..kongsi pengetahuan dan pengalaman yang tak seberapa kan..

    ReplyDelete
  34. Cik Amy..bagus..senyum selalu..buat penyeri wajah..tak bolih marah2 nanti kedut...

    ReplyDelete
  35. Azz..iyo lah..jangan selalu sonyum sorang dah la..nanti lain lak jadi e...he he...

    ReplyDelete
  36. Kak Erna,
    pasal cermin tu, arwah opah saya pun cakap camtu jugak.
    Bagus tips yang kak Erna bagi.

    ReplyDelete
  37. salam yati..sama agaknya orang tua2..dulu.arwah mak akak
    dulu..bukan sekadar tngk cermin..nak bebedak pun x bagi..dah keluar dari rumah..umor dah nak ,asok 20 tahun..baru dapat nak berbedak bagai tu

    ReplyDelete
  38. petua bagus utk diamalkan nih...
    ish ish..saya 4 org lelaki..4 x 7 = 28 urat saya dah putus? masyaAllah...
    lagi satu kan kakErna, org kata anak lelaki tak amik seri wajah ibu..sebb tu klu org ramai anak lelaki, awet muda je.....mcm saya hehehehhehe...

    ReplyDelete
  39. Smm.akak baru tau ni..gitu ye..samalah kita..cuma akak kurang sorang..akak ada 3 je..tu pun syukor..

    ReplyDelete
  40. Maiyah..terima kasih.cara akak cara orang tua...

    ReplyDelete
  41. kak erna

    akak memang nampak muda, mungkin sebab air muka pun sejuk mata memandang..

    tapi bab menjaga badan ni memang betul.. kalau tak jaga dari awal sok sok masuk 40 an jer.. dah mula sakit sana sakit sini.. mukapun cepat aje nampak berusia

    ReplyDelete
  42. zar..memang betul kan..badan kena jaga..kalau muda2 lagi dah sakit2 aduhai..lagi la macam akak ni ha..sorang pompuan dalam rumah tu..

    ReplyDelete