Saturday, June 19, 2010

MEMANDAI...


Assalamualaikum..

Tak tau lah..kalau ada kengkawan yang buat macam apa yang aku buat ni..kadang kadang aku rasa letih..dan malas..tapi tak bolih juga..dah terbiasa..

Dah keje aku pun keluar kawasan..macamana nak pakai baju kurong kan..mau atau tidak..aku mesti juga kena guna blouse dan kena beli juga blouse..untuk pakai dengan seluar..




Setiap kali beli blouse atau pun kemeja..balik ke rumah..aku mesti jahit semula..semua butang yang ada dibaju tu..supaya butang tu tahan..dan tak tercabut..bila baju kerap masok dalam mesin basuh..
Kemudian..aku jahit tepi baju tu..kalau kita beli baju..kan ditepinya tu..selalu terbelah sikit kan..aku kurang suka ..sebenarnya.gambar atas dah siap jahit..
Inilah rupanya yang belum dijahit..kan terbelah tu..walaupun pesen..tapi aku tak suka..jadi..aku jahitkan dia..
Lagi satu..kemeja kan selalu ada koler..aku tak suka juga..rimas..jadi aku akan potong dan buang..koler tu..dan aku jahit semula..
Inilah rupanya..memandai je..aku bulatkan..leher baju tu..

Dulu2 ada juga lah kawan2 yang heran..mana aku dapat beli baju bentuk lehernya macam tu..katanya..aku bagi tau la..apa yang aku dah buat..

Sekarang ni aku dah rasa malas..aku cari je baju yang tak berkoler..kadang2 terbeli jugak..dah yang itu diminat...kalau yang tak berkoler..dua kerja aje yang aku kena buat..jahit tepi dengan jahit butang aje...semalam aku dah terbeli yang ada koler..jadi..malas atau tidak..tetap jugak la aku kena jalankan tugas aku..kalau tidak nanti..tak berpakai pulak baju tu...

o.k..nak sambong masak balik..lambat masak hari ni..sebab ada kenduri.

53 comments:

  1. Aslmkm Erna.
    Hehe .. suker camtu pulak ya? Kan banyak baju yg tak berkolar & juga tak berbelah tepi? Saiz Erna pun senang juga nak dapat. :)

    ReplyDelete
  2. Laaa kak.. Sy kalau blouse suka yg ada kolar sebab nak tutup tengkuk, jgn bg nampak bayang2 rantai yg kita pakai... Bukan apa, takut kena ragut je... Kalau blouse ada kolar tu, sekurang2nya dapat gak cover rantai tu drpd dilihat orang...

    Kalau t-shirt lak, sy suka kolar bulat hehehe... selesa duduk rumah pakai t-shirt cmtu...

    Mujur sy boleh buat blouse sendiri.. hehe..

    ReplyDelete
  3. kalau gitu kak Erna...beli jekain rekalah pesen sendiri lagi senangkan .
    Kalau saya ni ,takda pilihan sebab bab jahit menjahit ni memang tak reti.

    ReplyDelete
  4. Salam my lovely sis..:)

    Kreatif gituu...
    :):)memang rajin akak baiki ekk..:)
    begitulah kan bila pandai menjahit...macam2 boleh buat..:):)

    ReplyDelete
  5. waaa!! tak sangka sungguh akak ku ini begitu rajin dan kreatif....hehe

    ReplyDelete
  6. Salam Kak Erna,

    La rajin betul menjahit dia ni. Tak apa demi keselesaan akak.

    ReplyDelete
  7. kak G..memang banyak..tapi kadang tak sesuai ngan mata..tang nak kena repair tu jugak yang diminatnya..letih rasanya..beli baju tak dapat nak pakai terus...

    ReplyDelete
  8. sy bleh jahit tp x pndai potong hehe..

    ReplyDelete
  9. Azz..tu la kan..akak rasa rimas kat tengkok tu..dah la kita pakai tudong..lagi pun..agaknya leher akak ni tak jinjang..tu yang rasa rimas..he he..
    Kalau tshirt..memang akak suka yang leher bulat aje tu..
    Untong azz bolih buat blouse sendiri..akak ni..potong buang pandai la..potong ak jadikan baju..tak reti lansong...memang buta kayu..

    ReplyDelete
  10. wan..haa..yang itu akak kalah..akak tak reti buat baju..dulu kawan2 semua pi belajar menjahit..akak bolih kata..tak mau belajar..akak x de anak pompuan....sekarang ni..nak jahit kain batik pun akak anta kedai..kalau nak buang koler baju tu..akak main buat je..semua jahit tangan je..mesin pun x de kat rumah akak ni..

    ReplyDelete
  11. salam Tini...sebenarnya akak ni tak pandai bab jahit menjahit ni...dah akak tak suka baju berkoler..jadi akak memandai je buang dan jahit semula tu..

    ReplyDelete
  12. anymz..memandai akak pandai la..he he..anymz kan tak tau..kalau bagi kek kak wah..tahun dopan lom tontu akak bolih pakai baju tu..baiklah akak bego kan sendiri

    ReplyDelete
  13. ibu sayang..betul tu..akak tepaksa rajinkan diri supaya selesa.

    ReplyDelete
  14. maiyah..tak pe la..bolih jugak kan..macam adik akak nak buat baju kurong sendiri..orang potongkan..dia jahit sendiri.
    Akak cam tu pun tak pandai

    ReplyDelete
  15. kak erna...rajinnye & kreatif,
    kalau saye tak tau le...pakai je mana ade..tak pandai nak merepair..lagiii hancuss jdnye...

    ReplyDelete
  16. salam,

    jahit menjahit ni sinonim dengan orang pompuan pun begitu kalau tertanggal butang dan terkoyak kecil tu jahit sendiri je..

    ReplyDelete
  17. rajin betul ya...

    saya yang dibeli, itu jugaklah yang saya pakai

    ReplyDelete
  18. samo la kito. nak2 kok boli kek rijekshop tu. butang konfem sonang tecabot punyo nak kono jait balik baru raso selamat

    ReplyDelete
  19. Salam..
    Tempah je la dikedai blouse tak berkolar, kan lebih mudah dan ikut fesyen yg disukai.
    Kalau saya, tak berapa rajin nk otter..

    ReplyDelete
  20. salam kak erna
    sebab tu saya suka jahit sendiri baju2 saya. kalau beli ada jer tak kena..... kain labuh, tangan panjang, pinggang kena kecilkan dan macam2 lagi........... lebih baik jahit sendiri ................

    ReplyDelete
  21. ain..terpaksa repair jugak..sebab kalau ada koler..akak rasa panas..leher tak jinjang..he he..

    ReplyDelete
  22. penjejak may..kat rumah..ni..cik abang pun sama..kalu setakat butang tercabut..dia buat sendiri je..tapi anak2 tetap cari mak la kan..

    ReplyDelete
  23. a kl citizen..terpaksa rajin untuk keselesaan..memakai..

    ReplyDelete
  24. salam ibu guru..bertuah..dan beruntong ibu guru pandai menjahit..bolih buat sendiri..akak tak pandai..setakat oter sikit2 je..

    ReplyDelete
  25. jah boto tu..kalau tak jahit..takut masa kito kek luar..tercabut..haru dibuek e..

    ReplyDelete
  26. Acik..sejak pindah seremban ni..memang belum pernah lagi tempah..semua baju readymade..walau pun baju kurong..

    ReplyDelete
  27. rajin nye ko erna. siap potong-potong, jahit-jahit lagik..

    ReplyDelete
  28. kak pah..terpakso rajin tu..mencacatkan baju namo e..dah elok cantik ..orang buek..se poi..potong pulak...he he..

    ReplyDelete
  29. kretif la kak erna ni..kalau saya ni sah sah fail..mmg tak pandai nak jahit2 ni...salute tul

    ReplyDelete
  30. Pandai alter tak ape. Kalau akak, sarung aje...

    ReplyDelete
  31. izah..sikit2 untuk keselesaan sendiri je.tapi jahitan tangan tu..orang lain tak bolih tengok..terkejut nanti..main bantai je..he he..

    ReplyDelete
  32. kak nora..main bantai je tu..janji selesa pakai..tak la pandai...

    ReplyDelete
  33. salam kak erna,
    leh tiru nie..tapi dah ade beg tanagn payah nak pegang mesin..nak menjahit2..tapi masak2 tetap suka..

    ReplyDelete
  34. Balik dari kenduripun masak lagi ke?

    ReplyDelete
  35. asma..akak memang kagum ngan asma..masih bolih masak macam2 lagi.akak dulu anak 3 je..tapi..kalau akak nak masak..ayahnya mesti jaga anak..kalau tak akak tak dapat masak la jawabnya..tak reti nak buat kerja kalau anak nak main..semua benda yang kita pegang..

    ReplyDelete
  36. YB..masak tetap masak..sebab anak tak ikut pi kenduri..lagi pun malam nak makan juga kan..

    ReplyDelete
  37. Rajinnya jahit semula baju yang dah siap dibeli, kalau kak Zai apa yang dibeli itulah rupanya sebab tulah susah kalau nak dapat yang sesuai.

    ReplyDelete
  38. salam kak zai..nak tak nak kena belikan...untuk keselesaan..kenalah memandai..nak tempah selalu rasanya.lebih mahal dari beli siap..

    ReplyDelete
  39. Aslmkm.
    Hehe ... macam2 hobi! Dah suka, teruskan aje ler.
    Apa acara di Hari Bapa ni?

    ReplyDelete
  40. Oh....shopping kat Jusco smlm ye....rajin pulak menjahit tu :)

    ReplyDelete
  41. wah kreatif juga kak erna ni. kalau hantar kedai, mahal upah nak ubahsuai tu .. mungkin lebih mahal dari harga asal.

    ReplyDelete
  42. DrFauziah..Kak G..tak de acara lain selain dari pi kenduri..

    ReplyDelete
  43. Ibuhani..tak shopping pun..jalan2 cuci mata sambil tunggu anak tengok wayang je..

    ReplyDelete
  44. Al-Lavendari..tula pasal..kena juga memandai sendiri..tak sanggup hantar kekedai..mau dapat selai lagi baju..

    ReplyDelete
  45. perangai akak sama macam mak wanie.
    kalau beli blouse ada je yang tak kena dimatanya,tukang jahit le katakan..mesti di repair baju tu ikut selera sendiri..kalaulah iog yg reka baju tu tahu..mesti kecik hati P:-)

    ReplyDelete
  46. hehehehehe...enok ni...mmg suke memandai....bile dh tersalah wat nt mule la x nk pakai...ape2 pun...berhati-hati ya....jgn smpai tersalh gunting...

    ReplyDelete
  47. heheheheh...enok i mmg ske la wat cm 2...tp apa2 pun jgn smpai tersalah gunting dah la ye...

    ReplyDelete
  48. kreatifnya kak erna

    zar ni pi kerja dengan baju kelambu jerlah..

    ReplyDelete
  49. dik wani.mak mak wanie tu tukang jahit..tak pe..akak ni tukang memandai je...

    ReplyDelete
  50. angah..angah kan tak tau..enok ni..ade je yang tak kena...

    ReplyDelete
  51. zar..akak banyak kerja luar..kalau berkelambu takut cicir kainnya..he he..

    ReplyDelete
  52. best kak, pandai buat alteration sendiri, ikut selera sendiri, caiyuk caiyuk

    ReplyDelete
  53. ala mak su.akak main bantai je..janji bolih pakai ikut selera kita..

    ReplyDelete