Followers

Tuesday, June 29, 2010

MIMPI MAINAN TIDUR..

Assalamualaikum..

Terima kasih banyak pada kawan2 dialam maya ini yang memberi kan semangat..pada semua sekali..terima kasih yang tidak terhingga..terasa masih ada yang sayang..

dan..arini..aku kembali..menulis semula disini..


Pagi tadi..hero bongsu..bangun awal..bila dia tau..maknya nya dah bangun..terus masuk bilik dan pelok erat...terkejut jugak..kenapa ngan budak ni...rupa2nya..dia bermimpi..mimpi burok..katanya..pukol tiga pagi dia dah terbangun katanya..takut sangat dan berpeloh peloh..katanya..

Ini kali kedua dalam tahun ni..dia bermimpi burok..berkaitan dengan maknya..aku tahu..mimpi hanyalah mainan tidor..puas juga..nak menyakinkan..hero bongsu ku ini..awal tahun hari tu..dia pernah mimpi burok jugak..

dan kebetulan..selepas itu..aku tak sihat..sakit..sakit kepala..badan letih lesu..lemah..tak ada tenaga..sampai kehari ini...sakit aku dah o.k..cuma..rawatan susulan dihospital yang belum selesai..hari khamis ni..ambik darah lagi...dah hampir 6 bulan..

doktor klinik kata..mungkin sebab kolesterol tinggi..tapi belum lagi makan ubat..cuma..kalau aku pening.paracetamol dan saperti biasa..kalau gastrik..ubat angin..itu saja..

dan kali ni..dia mimpi lagi..puas aku..bagi tau..adik jangan risau..mimpi burok tu..sebab..tak baca bismillah 21 kali ,3 qul dan ayat kursi..aku kata..dia mesti jawab..baca la ..kan...


Saperti dulu..aku tanya..adik mimpi macam mana..katanya..dulu..mak kena gantong..
kali ni..lagi terok..katanya..siap ada mayat..dan mak tak jawab dia panggil..mata mak aje bulat..katanya...

Alahai anak omak yang sorang ni....harap2 lepas ni..dia akan tenang..tidak ada rasa takut lagi..yang aku kesian kat dia..kejap2 masok bilik...kejap2..masok..kejap2 panggil mak..mak o.k ke..alahai budak ni..nak kena bagi tau ni..ajal maut ditangan tuhan...kalau tuhan dah jemput mak..dia kena redho...










53 comments:

  1. salam kak erna.
    alhamdulillah kak erna dah menulis semula, semoga kak erna cepat sembuh..
    kak erna ada masalah kesihatan ke..
    kesian sibongsu tu, dia mesti amat risaukan ibunya..

    ReplyDelete
  2. ibuintan..alhamdulillah..bertemu lagi kita kan..
    setakat ni..dr.tak temui apa masalah..maknanya..akak tak de masalah kesihatan la..biasalah kan..umor dah meningkat..tenaga pun dah kurang...tu yang kerap letih..dr..kata..mungkin sebab kolesterol tinggi je la..

    ReplyDelete
  3. salam kak erna
    .........jaga kesihatan ye. moga cepat sembuh.

    ReplyDelete
  4. Syukur dah kembali,semoga sihat dan tak ada yang serious.

    Kasihan sibongsu,sayang sangat kat omak dia, mimpi hanya mainan tidur.Tapikan semalan saya mimpi dikejar anjing puas jugalah berlari sampai terjaga masih terasa penat..takut juga tu.

    ReplyDelete
  5. kasihan pulak membacanya
    harap2 kak erna sekeluarga sentiasa dalam lindungan Allah

    ReplyDelete
  6. seronok saya tgk kakErna menulis semula.
    Nanti kakErna cakap dgn sibongsu kakErna tu. jika kita mimpi sesuatu biasanya adalah sebaliknya. misalnya kalau kita mimpi seseorang tu mati maknanya orang tu dlm keadaan sihat walafiat...itu yg saya taulah. @ nak lebih yakin cuba google je.

    ReplyDelete
  7. Aslmkm Erna.
    Alhamdulillah Erna sudah bersemangat semula. Terus tabah ya.
    Utk anak Erna,mungkin logiknya diberitahu begini: biasanya yg terfikirkan membawa ke tidur. Apapun, setiap kali jadi begitu, mesti dilawan dgn kekuatan perasaan & minda juga.
    Jika kolestrol Erna tinggi, elok amalkan minum air daun herba Cina & air hempedu bumi secara berkala.

    ReplyDelete
  8. Kak...jgn difikirkan sangat mimpi tu...si hero bongsu tu sayang sgt kat mak dia tu yang dia susah hati..

    Mimpi itu mainan tidur...Insyaallah ianya tak membawa apa2 makna

    ReplyDelete
  9. Kesian kat anak bongsu... Saya pun anak bongsu, manja dengan mak, bimbang sungguh kalau mak tak sihat. Kita yang dah dewasa pun masih rasa macam tu..apalagi dia yang masih kecil

    ReplyDelete
  10. salam ibu guru..alhamdulillah..akak sehat..letih2 tu kan biasa bila umor dah meningkat..terima kasih..

    ReplyDelete
  11. zaitun..alhamdulillah..dah kembali dan sihat..tak ada yang serius pun..
    tapi..kalau kita mimpi..biasa begitu kan..letihnya sampai kita dah terjaga..kadang tu tercungap cungap tu..dan berpeluh2 lagi...

    ReplyDelete
  12. a kl citizen..insyaallah..semoga sentiasa dalam pelindungan allah..

    ReplyDelete
  13. Wan..tq wan..nanti akak bagi tau dia..mimpi akan jadi sebaliknya..selain dari mimpi tu hanyalah mainan tidur..harap2 dia tenang dan tak terfikir sangat..

    ReplyDelete
  14. kak G..waalaikumsallam..terima kasih banyak buat kak G..kata2 nasihat kak G..amat berguna..insyaallah...akan terus tabah..kak G..hempedu bumi baik untuk kolesterol ye..tapi..saya ni tang minum ni..la yang susah sikit..kalau pil..sepuloh sekali telan pun tak de masaalah..kalau jenis air rebusan ni..setengah cawan pun tak terminum..

    ReplyDelete
  15. Anie..terima kasih ye..akak dah bagi tau dia pun..mimpi aje tu..susah betul nak yakin kan dia..sampai dia lupa la mimpi dia tu nanti..

    ReplyDelete
  16. Tirana..anak bongsu juga ye..memang la kan..anak bongsu akak ni..masih lagi manja..sekarang akak dah benarkan dia balik kampong..tidur dua malam ke..biar dia biasa...berpisah ngan mak..

    ReplyDelete
  17. kak erna...kata org dulu2 kalau takut mimpi / mengigau sblum tido elok basuh kaki dulu....

    ReplyDelete
  18. Mimpi buruk ni mmg menakutkan la kakk... Sy kalau dpt mimpi cmni, mau termenung gak.... apa lg budak, mesti dia risau....

    Slmt kembali berblogging kak.. Hrp akak kuat dan sihat spt selalu ya.. hehe...

    ReplyDelete
  19. salam kak erna,

    mimpi mainan tidur.insyaallah x ader ape2..su kagum tgk anak akak yg rajin tolong maknya di dapur. x merungut pun.

    terima kasih sudi terima kunjungan kami tempoh hari. seronok ammar dpt main bola dgn anak2 akak.

    harapnya panjang umo, dptlah kita bertemu lagi ye kak..

    ReplyDelete
  20. kak erna
    semoga cepat sembuh... penyakit kifarah dosa dosa kecil..

    agaknya adik tu ada tengok citer kat TV kot.. sampai terbawa bawa ke dalam tidur

    ReplyDelete
  21. akak sakit ke kak? samo la kito...acik pun duk berehat kat rumah hari ni.
    Mimpi mang mainan tdo. Tapi apapun yg kita lihat dan dgr, smuanya kita amek pengajaran klu ada...
    moga Allah selamatkan kita smua dri bala bencana di dunia dan akherat.

    ReplyDelete
  22. salam RM..selalu akak ingatkan dia ..basuh kaki sebelum tidur tu..tapi..budak2 lelaki ni..tau je la kan..kadang dia buat..ada masa lupa..bila tanya..dah ngantuk sangat katanya..

    ReplyDelete
  23. Salam Kak Erna,


    seram pulak dengar mimpi anak akak tu.

    dlm badan kita ni penuh dgn lemak tepu & tu yg menyebabkan tahap kolestrol tinggi rasanya. Semoga akak takde apa-apa yang serius.


    Dulu saya pun camtu kak..mengah, penat..naik tangga pun tak larat..hehe..

    jaga kesihatan ye kak.

    ReplyDelete
  24. akak knapa kak? acik bru baco entry bawah nih..huhu...mahap kak...
    Harap2 smuanya ok yo kak...

    acik pun tgh tak larat nk nulis lagik nih..cam tak de idea. pdhal, ada cerita...huhu..

    ReplyDelete
  25. Semoga Kak Erna terus menulis..

    understandable hero tu risau. kalau kita yg mimpi cenggitu pun mesti risau kan.

    anyway, kak tak care..

    ReplyDelete
  26. salam kak erna...
    baru la ceria sikit...bile kak erna kembali semula...semoga akak sihat dan gembira selalu ye...

    ReplyDelete
  27. Salam Kak Erna,

    Mungkin anak akak terlalu memikirkan kesihatan akak sehingga terbawa2 dlm mimpi. Kadang2 kita sendiripun takut kalau termimpi yg pelik2. Mintak jauh...

    Semoga kesihatan kak Erna semakin baik.

    ReplyDelete
  28. Salam kak,

    Semoga sihat... dan semakin sihat. Risau betul bila dengar orang sakit kepala dan letih lesu. Gitu gak kalau jenis sakit dalaman perempuan nih... memang risau... Macam macam penyakit sekarang.

    Tentang anak tu... memang sayu dengar dia cakap macam tu... memang sayu dengar dia alami perasaan tu...

    Semoga dia juga tidak fobia lagi dengan mimpi mimpi tu. Bila kita mimpi kematian orang yang kita sayang, memang ianya terkesan pada kita berhari hari dan dalam mimpi rasa sangat real dan menangis sungguh sampai jaga dari mimpi...

    Saya cuma nak cakap... dia sayanggg sangat pada mak dia !

    ReplyDelete
  29. salam kak
    tersentuh rasa hati nih..

    teringgat mak ayah dikampung...

    ReplyDelete
  30. salam erna
    kak ida doakan muga erna akan sentiasa diberi kesihatan yg baik dari Allah..
    mimpi memang permainan tidor tetapi ada juga mimpi yg boleh beri alamat kepada kita...namun mudah2an mimpi sibungsu adalah berlawanan..

    ReplyDelete
  31. mudaj2an benar kata org, mimpi selalu terbalik, begitu juga kesnya ngan mimipi si bongsu akk ni...

    apapun akak dah advamce lah, background cantikkkkk...

    ReplyDelete
  32. slmt kembali berblog......hehehe....:)

    ReplyDelete
  33. azz..insyaallah..akak akan kembali menulis..sokongan kengkawan tu yang buat akak terharu dan tak bolih berehat lama..
    itu la azz..sian anak akak tu..ni dah o.k dah dia akak cakap je yang elok2 yang bolih buat dia happy..

    ReplyDelete
  34. ummu ammarz..memang betul kan..insyaallah..tak de apa2..
    anak2 akak kalau ngan maknya memang rajin tolong..kalau bulan puasa lagi la...masa cuti2 tu..siap tanya..mak ada apa lagi nak buat..biasanya..yang kecik..kemas meja..yang abang..basuh pinggan..kalau lepas buka..
    akak pun rasa seronok dapat jumpa ..insyaallah..kita akan jumpa lagi..cuma sayang..tak sempat makan nasi..
    anak2 akak memang suka ngan budak kecik..dan memang rajin layan..

    ReplyDelete
  35. zar..terima kasih..insyaallah..akak sehat..
    tak tau nak kata la zar..anak akak yang ni..memang tak suka tengok cerita2 yang seram ni..penakut sikit..

    ReplyDelete
  36. acik..sekarang ni..tak de la sakit..cuma pusing je..
    akak pun harap macam tu cik..semoga allah pelihara kita semua..akak dah ok sekarang ni acik..n3 kata bawah tu..masa emosi..alhamdulillah..dah o.k sekarang..walaupun masih terasa lagi...

    ReplyDelete
  37. azrina ..terima kasih..insyaallah..akak sehat..tapi biasalah kan..dah berumor ni..mula la diuji..dengan sakit2 ni..
    akak pun seram jugak..dalam pada pujok2 anak akak tu..berdiri juga bulu roma akak bila dia cerita..

    ReplyDelete
  38. Azwa..insyaallah..akak akan terus menulis..selagi diizinkan dan..dengan kesihatan yang baik..insyaallah..

    ReplyDelete
  39. izawani..terima kasih..insyaallah akak sihat..
    alhamdulillah..anak akak dah kurang fobia dia..tapi..macam tu la..tak bolih lepas..kejap mak.kejap mak..ada aje yang dia nak tanya..layan aje la kan..
    nur..mana ada anak tak sayangkan mak..

    ReplyDelete
  40. Alhamdullilah akak dah ada semangat nak menulis balik.. InsyAllah.. kak setiap masalah ada penyelesaiannya cuma kdg2 kita tak jumpa jalan je ;)

    Seram juga dgr mimpi anak akak tuh.. yelah mimpi mainan tido kan.. Semoga semua tuh sekadar mimpi sahaja dan jaga kesihatan ye ;)

    ReplyDelete
  41. ainnoraini..insyaallah..akak sihat..
    kerana sokongan kawan2 la..akak kembali menulis disini..

    ReplyDelete
  42. ibu sayang..alhamdulillah..akak sihat..dan anak juga dah pulih dari ketakutan dia..

    ReplyDelete
  43. sayangsayangibu..insyaallah..ayah ibu sihat tu..ada masa..jenguk selalu..

    ReplyDelete
  44. salam ida..mudah2an..dan insyaallah..tak ade apa2..semoga juga..mimpi dia berlawanan..

    ReplyDelete
  45. annie..mudah2an..mimpi hanya mainan tidur..annie..akak cam tu gak..he he..sape lagi punya kerja ni..hero bongsu akak le..tak lama nanti..ada la keje dia lagi tu..menukar background blog akak jadi hobi dia pulak dah..

    ReplyDelete
  46. ibuhani..terima kasih..akak kembali kesini..kerana sokongan kawan2 yang membuatkan akak terharu..

    ReplyDelete
  47. iina ..terima kasih..sokongan kawan2 membuatkan akak cekalkan hati dan menulis kembali..walau tiada apa,tiada cerita.hanya..cerita2 biasa..

    ReplyDelete
  48. Aslmkm Erna.
    Harap semua semakin membaik.

    ReplyDelete
  49. salam
    biasalah kak,makin berrtambah usia kita ni,makin byk pulak penyakit yg dtg..

    ReplyDelete
  50. kak G..insyaallah..cuba dan terus mencuba..buat yang terbaik..

    ReplyDelete
  51. Kamsiah..betul tu..cuma kan kita ikhtiar la untuk mengurangkan..atau pun..untuk menyembuhkan..dengan izin Allah S.W.T

    ReplyDelete
  52. Kak Erna,
    kalau mimpi orang mati, maknanya orang tu panjang umur... Jadi, takde apa-apa la yang nak risau.
    Tentang high kolesterol tu, Yati pun dulu kolesterol tinggi jugak. Tapi Yati makan quaker oat hari-hari, dah ok dah. :)

    ReplyDelete
  53. salam yatie..memang betul kata yatie..tak ade ape yang dirisaukan..anak akak tu je..
    Dulu akak makan jugak quaker oat tu..tapi lama2 dah tak bloih masuk dah..tekak akak dah tak bolih terima ...

    ReplyDelete