Followers

Friday, June 11, 2010

ALAHAN



Assalamualaikum

Malam ni..tak bolih tidor pulak..asek nak menggaru je..penangan miang yang yang ada di pokok dan daun bendi..selalunya..aku sapu ubat..o.k dah..tapi hari ni terok sikit..dah pun pi klinik petang tadi..masih tak berubah..kenapa lah doktor tu tak mau injek...tak tahan betul..sampai bengkak dan merah..
Ini la rupa buahnya..semua orang taukan..
En.abang aku cakap..cuba makan pulak bendi tu..mana tau bolih baik katanya..geli hati pulak aku..geram..sebab dia buat kita gatal..kita makan dia..dah siap direbuskannya..malam2 ni..
aku pun makan juga la..sedap pulak tu..makan gitu aje..tak makan ngan nasi atau sambal pun..dah malam..

saja aku tepek gambar sayur bendi tu..ikut ukuran..yang laku kalau dipasarkan..panjang cuma 4 atau 5 inci..kalau lagi panjang..tak de yang nak..jadi..pada sesiapa yang nak tanam untuk komersil tu.kena tau lah kan..hari2 kena ngadap dan petik buah tu..

memang sedap tanam bendi secara organik ni..tak guna racun..


o.klah N3 merapu pulak kali ni..sebab tak tahan sangat ni..kalau ada apa2 petua tu..tolong ye dialu alukan..dan diucapkan terima kasih..



22 comments:

  1. alamak kak!! samalah.. asyik menggaru je ni. x baik2 lagi ni!!
    adeh!!

    ReplyDelete
  2. Kak...len kali pakai sarung tangan...anie memang suka bendi...rebus pun sodap...kalau masak megi pun letak bendi ...

    ReplyDelete
  3. 1st time saya nengok bendi panjang & besar camtu, kak.


    letak calamine lotion boleh tak agaknya ?

    ReplyDelete
  4. panjang betul bendi tu ye...gune baje apa tu kak erna..selalu jumpe yg kecik & kurus jer...

    ReplyDelete
  5. Sedap ni bendi... Kalau orang yang ada sembelit..makan bendi lebih sikit...tentu lega..hehehe

    ReplyDelete
  6. alahai kesiannya,
    makan bendi baik untuk kecerdasan minda,
    akak suka sangat masak asam campur bendi,
    nasib baik anak-anak sumo suko

    ReplyDelete
  7. zino..tak tau la..nak balik kampong..kalau tau..memang dah sediakan untuk kau dah..

    ReplyDelete
  8. tedi..menggaru banyak sebabkan..he he..

    ReplyDelete
  9. anie..sarong tangan nipis..kena jugak..yang tanam kat opis ni..guna baja organik anie..lagi sedap..tak guna racun pun...

    ReplyDelete
  10. azrina..pannjang sebab lambat petik..tapi lembut lagi..akak dah letak dah..tapi tak jalan.tapi sehari dua baik dah..kena lagi..gatal lagi..

    ReplyDelete
  11. ain..guna baja norganik je..baja pun buat sendiri kat opis..secara natural farming..

    ReplyDelete
  12. Tirana..memang sedap..akak sejak tanam guna baja organik ni baru akan bendi...dulu tak suka...

    ReplyDelete
  13. ibuintan..dulu akak tak makan bendi..sejak tanam sendiri baru makan..sedap pulak tu..manis je rasanya..

    ReplyDelete
  14. Ada kesan ke petua 'balas dendam',kau gatalkan aku, aku makan kau!!! Erna,bendi buat masak asam rebus sedap juga.

    ReplyDelete
  15. gatal ekk....sbb bendi tu kan ada cam duri halus2 tu....cuba mandi dgn air yg dicampur dettol setitik dua gitu......insyaallah... :)

    ReplyDelete
  16. kak nora...he he..ada kesan ..sebab ubat kot..dah makan tu..dalam kol 1.00am saya dah bolih tidor..

    ReplyDelete
  17. ibuhani..duri halus tu la yang tangan akak tak tahan..akak dah beli pun sabun dettol liquid tu..

    ReplyDelete
  18. izah..dah o.k dah...tapi..nanti bila petik je kena balik..

    ReplyDelete
  19. pakai gloves pun tak jalan ye kak? Bendi yg e-na tanam susah betul nak besar pokoknya...ada hama lah kak...

    ReplyDelete
  20. E-na..agaknya glove akak nipis sangat kot..hama tu..cuba e-na guna semburan cili api...tumbok cili api..tapis..dan sembor ke pokok..hati2 jangan sampai kena kat diri sendiri..pedas tu...

    ReplyDelete