Monday, June 7, 2010

KENANGAN ...

Assalamualaikum..

Semalam ada kenduri di kampong..aku sampai pagi..sempat juga la..tolong mengacau gulai sekawah.cili api. perut campur rebong..


dah siap makan..aku pun beredar kerumah..yang telah kosong..rumah mak..awal2 lagi aku dah mintak kunci dengan adik..mula2 aku cuma dudok2 di tangga..kemudian berjalan keliling..rumput dah panjang dah penoh kemuncup..


kemudian aku masuk kedalam rumah...kosong..sunyi..sepi..tanpa penghuni..
kalau dah masuk kerumah tu kan..semua kenangan bersama kedua ayah dan bonda terulang tayang semula ..bagaimana riuhnya mulut arwah bapak..bercerita itu ini..


aku juga sekarang dah merasa apa yang dirasai olih bapak..arwah mak..tak pernah menunjokkan kerisauan..berlainan dengan arwah bapak..walau pun aku dah kahwin..dia masih risaukan aku..
cara bapak menyatakan kerisauan dia..lain..dia tak kata risau...tapi ayat yang selalu aku
dengar.."bising perut"..kalau bapak dah sebut tu..aku tau dia risau..


Adik pernah cerita..kalau aku kata nak balik..dia tak kemana mana..asek melihat kejalan..
pernah sekali..masa aku balik dari kuala selangor..naik bas dari pudu raya..turun diseremban..dari seremban..naik bas lagi....dik sebab ramainya orang..beg yang aku bawak..terputus tangkainya..dan terjatuh kebawah..purse aku berada didalam beg tu..aduhai..macamana nanti aku nak bayar tiket..


tapi alhamdulillah..adanya insan yang berhati mulia..menjerit..menghulorkan beg dan berkata..sapa punya beg....cepat2 aku capai beg aku sebelum bas jalan...
bila balik aku ceritakan dengan bapak..lepas tu siap la...dia tak bagi aku balik...lambat2...


arwah bapak juga..paling tak suka anak ponteng sekolah..
Ade ke..aku dah form 3 masa tu..kaki sakit..kuku tercabut..bolih dia hantar aku ke sekolah naik basikal..sampai kedepan kelas...dah tingkatan 3 tu..dah 15 tahun..dan dah pandai malu...
tapi..aku tak kan sampai hati..mengecewakan bapak..aku naik juga basikal..tu..masuk dalam kelas dengan muka selamba..pada hal..malu kemain..


aku ingat lagi..dulu kalau kita pakai baju kurong..kainnya kena ikat sendiri..tak macam sekarang..bila aku dah siap pakai..dan susun kain tu..bapak akan tegur...tak betul kain tu.."beranak" katanya..dia suroh aku ikat semula..bapak akan pegangkan kain aku disebelah bawah..dan aku akan susun diatas...ya allah..rindunya saat2 itu..


Aku dulu pernah dikata anak bapak...seumor hidup aku..tak pernah sekali pun aku dimarah olih bapak..mungkin kerana itu lah..arwah mak garang sikit dengan aku..sebab bapak tak pernah marahkan aku..kalau ada yang arwah tak mau aku buat..arwah akan bagi tau mak..dan mak akan sampaikan pada aku..begitulah bapak menjaga hati aku..tak mau aku terguris walau pun sedikit...


tahun ini..genap lah sepuloh tahun arwah bapak meninggalkan kami semua..aku masih ingat lagi..13 oktober 2000..pagi.jumaat...selepas suboh..aku sedang menggoreng cekodok bilis untuk sarapan pagi..adik aku talipon..dan..apa yang yang disampaikan begitu menyedihkan...
sampai kini..ayat yang adik aku tutorkan..masih lagi terngiang ngiang di telinga..
"balik la cik na..bapak dah tak ade" katanya...

Adik aku ada bagi tahu..malam tu..malam jumaat..arwah bapak..membaca yassin..biasa lah kan..arwah bapak baca yassin memang tak tengok buku yassin....dah hafal...selepas arwah baca yassin..arwah mintak maaf dengan arwah mak..kalau ada silap salah..dan terima kasih.sebab jaga dia katanya..adik aku ada disitu..adik bolih cakap..amboi ..romantik pulak orang tua ni malam ni..katanya..

dan pada pagi itu lah..selepas suboh arwah mmenghembuskan nafas terakhirnya..
semoga kedua arwah ayah dan bonda ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman...


38 comments:

  1. Sedapnya gulai rebung..kecur air liur.. ratah jer pun sedap kan kak..

    Al-fatihah buat mereka yang dah tiada.



    psst:kak, kat ofis saya xboleh komen kalau guna komen jenis ni. kena tunggu kat rumah baru boleh.

    ReplyDelete
  2. Salam caiyang...

    Bertuah kak erna dpt ibuayah yg penyayang. Tingat pd yg telah pergi terdahulu terutama ayahandabonda...Alfatihah

    ReplyDelete
  3. salam kak erna...
    al fatihah...sama la kite kak erna...bile aruah bapak dah tiada mmg terasa sgt kehilanganye...terasa sunyi sangat...terasa teramat rindu...bile type ni pun rasa sebakkk..teringatkan saat2 manis bersamanye...

    ReplyDelete
  4. salam kak erna
    ni yang tak tahan ni...........masak lemak cili api perut and rebung... kat utara kalau kenduri tak adala menu tu. kalau nak makan kena la masak sendiri

    ReplyDelete
  5. Tak kiro...tak kiro...den nak jugak gambar robung ngan poghut masak lomak tu....
    :)

    ReplyDelete
  6. erna, kenangan bersama mereka tetap akan kita ingat sampai bila-bila.
    alfatihah untuk yang telah pergi.

    ReplyDelete
  7. alahai kak, sodihnyer pulak, samo2 lah kito doakan moga roh kedua ayah dan ibu kita ditempatkan di kalangan orang yang beriman lagi dikasihi Allah s.w.t., Amin!

    ReplyDelete
  8. Alfatihah buat kedua orang tua kak erna

    kenangan kenangan tu memang tak alan lupa sampai bila bila, itu sajalah pengubat rindu pada mereka.. jangan putus doa buat mereka ya kak erna

    ReplyDelete
  9. sedih pulak saya baca.. saya pun ada kenangan dengan arwah.. masa kecik2 dulu meraung sakit gigi.. hehe mak bawa jumpa arwah..bila arwah pegang tangan.. dan baca ayat penawar bisa tu.. nyut nyut tu beransur2 hilang, rasa macam majik pulak.. terus boleh senyum dan sakit hilang bagitu saja..

    siapa yg dapat ilmu tu dari arwah ya? saya pernah juga bertanya tapi dia kata belum cukup syarat.. masa tu tu bujang2 lagi.. lepas tu tak tanya dah..

    al fatihah...

    ReplyDelete
  10. salam kakErna, kenangan itu indah..bertambah indah seandainya org yg dikenang adalah org yang kita sayangi...dah pergi dan tiada galang ganti...

    Al-Fatihah buat aruah ayah dan bonda kakErna..

    ReplyDelete
  11. al fatihah.. moga rohnya dicucuri rahmat.. Amin..

    ReplyDelete
  12. ina..gulai perut..campur pulak dengan rebong..memang sedap..

    ReplyDelete
  13. mamawana..alhamdulillah..tapi..rasanya semua ibubapa sayangkan anak2 kan...

    ReplyDelete
  14. ainnoraini..memang betulkan..sangat2 terasa..lebih lebih lagi bila rumah dikampong dah kosong..alfatihah untuk yang telah tiada..

    ReplyDelete
  15. ibuguru..kalau kat n9 ni..tak pernah tinggal tu..habis semua dimasak cili api tu..buat pedas2..hemsedapberasap telinga..kepedasan.....

    ReplyDelete
  16. cklah..tu sebab tak boh gambar..takut ado yang terliur nanati..

    ReplyDelete
  17. kak pah..alfatihah..
    kita ni memang tak ari dar kenangan kan..kalau dah berkompol..adik beradik pun..asek2 itu aje yang disebut..mak dan ayah..semasa hayatnya..sentiasa jadi tajok bualan kami adik beradik...

    ReplyDelete
  18. aza..amin..samo lah kito kan..dah tak ado keduanya..yang tinggal hanya kenangan..aza tak pe jugak..balik kampong..ado kak lang..akak balik rumah kosong..tah macamana la rayo nanti..

    ReplyDelete
  19. zar..terima kasih..insyaallah..hanya doa saje mengiringi ketika teringatkan keduanya..

    ReplyDelete
  20. zino..memang banyak kenagan bersama arwahkan..tu sebab masa hari meninggal..kau tak balik..se rasa sedih betul..lama se pendamkan..kenapalah kau tak muncul..padahal kau dan paklang..orang yang paling dipercayai olih arwah..untuk tengok2 kan anak nya ni..sampai lah ucu bagi tau..kau tak dapat berita tu..tak tau macamana bolih ta de sorang pun bagi tau..katanya...
    kepandaian arwah menyembelih saje yang ada 2 orang dapat..arwah bang noh dengan along jenal..yang lain2 tak de..kak lang dah mintak untuk hilangkan bisa..tapi..bila dibagi tau syarat2..tak de yang berani..arwah kata..nanti kena patuk ular atau sengat lipan..sape nak kan...

    ReplyDelete
  21. SMM..memang benar..indahnya kenangan..tak kan pernah lupa kenangan itu..

    ReplyDelete
  22. maiyah..amin..semoga dicucuri rahmat

    ReplyDelete
  23. Salam..
    Semoga arwah2 yg dikasihi dirahmati Allah dan ditempatkan dikalangan org yg soleh

    ReplyDelete
  24. Arwah abah sayapun tak pernah marah saya.... omak lak yg garang dari abah...

    Al-Fatihah untuk mereka yang dah pergi... Semoga Allah tempatkan mereka bersama golongan yg beriman..

    ReplyDelete
  25. salam..alhamdulliah..senang sungguh arwah pergi.semuga rohnya di tempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman.

    ReplyDelete
  26. salam kak erna
    "semoga kedua arwah ayah dan bonda ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..."
    amin.
    sayunya baca keprihatinan arwah bapa kak Erna.bahagia saya membaca kisah akak sebab punyai bapa yang sangat prihatin dan mementingkan kebajikan anak perempuannya meski anaknya telah mempunyai suami.mengalir airmata saya kak kerna tidak semua bapa yang menghargai anaknya...

    ReplyDelete
  27. Al Fathihah buat arwah mak dan bapa Erna semoga merekaq ditempatkan bersama orang2 yang beriman.
    Alahai anak bapak rupanya,dikalangan keluarga saya pula saya dikatakan anak mak.
    Gulai lemak rebung dan perut,sedapnyaaaaa..........

    ReplyDelete
  28. Azz..alhamdulillah kan..kita dapat ayahanda yang penyayang..alfatihah untuk yang telah pergi..

    ReplyDelete
  29. salam ina..alhamdulillah..tuhan permudah..sampai kesaat akhir..bercakap lagi dengan adik...sampai kan adik pun tak yakin arwah telah tiada masa tu..

    ReplyDelete
  30. ummu..terima kasih..merasai kebahagiaan akak bersama arwah..ssebenarnya..akak anak perempuan yang mula2 arwah jaga.kakak sejak kecil..dijaga mak saudara yang tak ada anak..

    ReplyDelete
  31. salam zai..he eh..sama lah kita..anak bapak sorang..anak mak sorang..sama aje la tukan..
    gulai perut campur rebong..memang sedap...

    ReplyDelete
  32. salam k.erna.. sayu dan sebaknya baca luahan k.erna ni.. terasa pulak rindu kat arwah emak nor.. :( semoga Allah melimpahkan rahmat dan keampuan keatas roh arwah ibu nor dan kedua org tua k.erna dan menjadikan mereka sebagai ahli syurga.. amin..

    ReplyDelete
  33. Salam Kak Erna
    Sedih cerita akak ni.
    Semoga kedua-duanya ditempatkan dikalangan orang yang beriman. Bersyukurlah sesiapa yang masih mempunyai ibu dan bapa. Saya hanya masih ada bonda sahaja. Bapa pula dah berbelas tahun pergi meninggalkan bonda dan anak-anaknya menemui Ilahi. Semoga dirahmati Allah swt.
    Amin.

    ReplyDelete
  34. Kak Erna,
    Al-Fatihah untuk kedua arwah ibu ayah kak Erna yang telah pergi.
    Yati dapat rasa sayu nya, meskipun orang tua Yati masih ada. Jangan sedih-sedih ye.

    ReplyDelete
  35. nor..amin..semoga doa kita semua untuk yang telah pergi diterima illahi..terima kasih juga berkongsi rasa ngan akak...

    ReplyDelete
  36. Roha..terima kasih..walau pun hanaya ada bonda..tetapi..keseronokan balik kampong..tentu masih ada kan..alhamdulillah..ada juga tempat bermanja lagi...

    ReplyDelete
  37. Yati..terima kasih..hargai lah..dan jengoklah selalu kedua ibubapa yati..kalau dah tiada..lain betul rasanya..bila raya..bila balik kampong..terasa sangat sepinya..

    ReplyDelete