Saturday, June 5, 2010

KENDURI LAGI.


Assalamualaikum..

baru balik jemputan kenduri..dikuaters klia..kalau dah pi kenduri kahwin anak kawan kan..yang ramai jumpa tentulah..kawan2 kerja disana dulu..dan yang paling aku seronok kerana dapat jumpa adik aku masa disana dulu...

dalam N3 yang terdahulu..aku pernah cerita tentang adik aku yang ini(adik2 yang lain..jangan marah ye..akak sayang semua..tapi yang ini..sejak akak pindah tak pernah jumpa)

Alhamdulillah..aku bertemu dengan adik aku ni..bersama suami dan anak dia..maknanya..suami dia dah dapat bertukar kesini semula.sejak kahwin..dia tak pernah dapat tinggal sama dengan suaminya..cuma berjumpa 2 atau 3 bulan sekali..bila suaminya balik bercuti..dari sabah..



aqil..anak yan..yang berusia 3 tahun..dah besar aqil
Tak sangka dapat jumpa yan..sejak aku pindah dari klia pada tahun 2006 dulu..ni kali pertama aku jumpa yan..yan memang baik dengan aku masa kerja diklia..walau pun tak sama jabatan masa tu..yan kastam..aku quarantine..cuma dengar suara aje sesekali ditalipon.....yan selalu kata..sayang dan rindukan aku..terharu rasanya..

Yan dan Aqil..

Ha..yang ini...bubor keledek..(pengat keledek..)

Tujuan bercerita tentang bubor ni..semalam aku ada talipon kawan yang sama kerja dulu..dia kata kalau aku datang ke kenduri nanti..bawak la bubor katanya..

aku tak sampai hati pulak dah..dah pukol sepuloh pagi tadi..aku teringat..nasib baik ada keledek kat rumah..terus aku buat..sian jugak kan..

Ini bukan versi memuji diri ye,..mintak maaf ye..bukan tujuannya saja nak bercerita..kawan2 aku yang diklia dulu..dan di tanjong karang..masa aku kerja disana..suka sangat makan bubor/pengat yang aku masak..tak tau lah kenapa..rasanya..aku masak..dengan kawan2 lain masak..sama aje rasanya..kawan ditanjong karang tu..dah 12 tahun berpisah...masih lagi talipon aku..tak pernah lupa..dan selalu sebut..teringin nak makan bubor yang aku masak..tapi..jauh sangat..tak dapat la aku nak tunaikan..

Alhamdulillah..kawan2 diklia hari ni..dapat la merasa bubor ..walau pun tak ramai..yang dapat makan..

32 comments:

  1. ckLah pergi 3 rumah hari ni kakErna. Macam raya...dapat 'berkat' pelbagai versi..Malam ni ada kenduri tahlil, esok satu jemputan. Tak berasap dapur...

    Sabtu depan anak buah ckZahan kawin...tgh sibuk menolong ni, sambil curi2 periksa kertas dan study untuk PTK (konon)

    ReplyDelete
  2. sekarang musim kawin. anak kakpah hari ni berduyun2 pergi kenduri rumah member. kejap je pergi dah pulang dan menggelupur cari makan kat dapur. Hehe.. rupa2nya kenduri tu besok.

    ReplyDelete
  3. cklah..akak paling seronok dapat berkat masa dok tanjong karang dulu..macam cklah cakaplah..pelbagai versi..
    tapi kan..akak ni punya tenaga seiring usia..akak tak larat sangat lah..bila pergi semua dan rewang.mak aai..letih sunggoh tambah2 lagi..baru balik kursus..baju pun tak sempat nak layan..

    ReplyDelete
  4. kak pah..dah cuti sekolah ni kan..macam tu la..kalau dekat2 bolih lagi pergi semua..bila dah jauh ni..letih betul rasanya..
    ha haa ha..anak2 kak pah tu camana bolih salah tarikh tu..nasib baik ibu tak gantong periok...

    ReplyDelete
  5. Salam my dear sis..
    Aduhaii..ni kena mintak resepi nii pengat dari akak nii..
    Bila dah dipuji kekawan tuu..maknanya memang diiktiraflah kesedapannya..:):)erm...:):)

    ReplyDelete
  6. Kenduri kahwin dimana2 kena pilih tak larat nak pergi semua.

    Nak rasa bubur boleh.

    ReplyDelete
  7. huiiii. kok buek bubur labu cuti2 ni pun sodap ni kan?

    ReplyDelete
  8. salam tini..pengat mana ada resepi..sama aje.caranya kot mana pun kita buat..tu la dia caranya..cuma akak tak pernah guna gula merah..akak guna gula kabong..

    ReplyDelete
  9. salam zai..ni pun baru balik dari kenduri ni..memang dah cuti sekolah nikan..sabtu ahad memang masa yang sebok dengan kenduri..
    meh datang rumah..saya buatkan bubor..

    ReplyDelete
  10. Tijah..memang sodap..kalau jah..no problem punyo jah oder yo..nanti akak buekan..dan antar mah sazah..jah ambik la...

    ReplyDelete
  11. salam erna...
    sibuk ye kenduri kendara musim cuti sekolah ni..ida dok sini tkdelah nk ke kenduri kendara ni sbb klu ada jemputan pun tk boleh pegi..tkde kenderaan payah sikit..

    kata org bila masak dn sedap tk sama dgn org lain tu namanya air tangan..air tanga seseorg tak sama wlupun resepi dn masakan tu sama..

    KLIA dgn tempat ida tk jauh...cuma kita tk bersekempatan jumpa ek...

    ReplyDelete
  12. salam ida..cuti2 sekolah ni..sabtu ahad memang sebok pi kenduri..letih rasanya..tapi..dah yang menjemput tu kawan dan sedara mara..pegi jugalah memenuhi jemputankan..
    ia la ida..betul la macam kawan2 cakap..air tangan katanya..air tangan tak sama..
    Ida dok sepang ye..memang la tak jauhkan..insyaallah..ada kesempatan kita bolih berjumpa..

    ReplyDelete
  13. salam maiyah..musim cuti sekolah..memang meriah dengan kenduri disana sini..

    ReplyDelete
  14. Itu tanda nya dia menghargai kak erna. Bila tgk bubur cam kak erna buat mesti dia ingat kak erna...itu tanda eratnya persahabatan......:)

    ReplyDelete
  15. kak erna

    musim kenduri dah bermula.. sediakan aje perut dan bawa banyak bersenam lepas makan.. ehheheh

    ReplyDelete
  16. ibuhani..itu lah kan..dah berpisah pun masih ingat..tu yang akak suka tu..memang erat pun..kalau dah sebulan tak talipon..mesti tertanya tanya dia orang tu..lagi la kalau talipon akak tak dapat..pernah dulu..heboh kengkawan yang lain di taliponya..akak kenapa..masa tu..talipon rosak..no phone takde dalam kepala..semua no.dalam talipon..haru dibuatnya..

    ReplyDelete
  17. zar..tang sediakan perut tu..bila bila saje..tang nak bersenam tu..liat sungguh..

    ReplyDelete
  18. Salam Kak Erna,

    Wah ramai yg dpt merasa pengat akak, mesti sedapkan. Akak mmg pandai masak & rajin pulak tu..

    ReplyDelete
  19. ibu sayang..akak bolih masak aje..tak la pandai mana..anak2 nak makan..kena la mak masak kan..twrima kasih ye..

    ReplyDelete
  20. den nak pongat boleh tak? hehe

    ReplyDelete
  21. Kak...camni anie pun nak pengat keledeklah bilah jumpa akak...heheheh

    Eh!! Tak jumpa kak Chik ke?

    ReplyDelete
  22. Aslmkm Erna.
    Seronoknya byk kawan! Kak G laluk di rumah je ...

    ReplyDelete
  23. wah akak, bolehlah saya mintak barang semangkuk dua.... hehehe, saya ni bab masak kureng skit ;)

    ReplyDelete
  24. salam..

    nampak sedap pengat tu kak..
    mesti best ek..

    ReplyDelete
  25. zino..bilo nak balik tu..bagi tau lah..nanti se buekkan..singgah somban ambik..kan jauh na pun..sekali kau tokan minyak dah sampai kan..he he..

    ReplyDelete
  26. anie..akak sedia buatkan..bila2 saja..kalau tak kena ngan selera anie..maaf la ye.anie..kak cik keje pagi masa tu.akak tipun dia..akak cakap..bubor akak tak dapat bagi dia..sebab dia keje..punya la marah kak cik..ha ha..akak geli hati..bagi kat nawi..katenya..jangan bawak balik untuk kak cik tu..dia kata..anie pun tau kak cik macammana kan...

    ReplyDelete
  27. Kak G..memang seronok..masa2 gembira bila kita berjumpa mereka..
    kak G..tak hilang lagi ke laluknya..kurangkan kak G..risau jugak kan..

    ReplyDelete
  28. mak su,..anytime,...kalau mak su sudi terima..akak lagi sudi memberi...

    ReplyDelete
  29. cik amy..sedap pada yang merasa la..akak kata..biasa..macam tu la..rasa pengatkan...

    ReplyDelete
  30. sodapnyerr bubur tewww.. ehehe

    ReplyDelete
  31. en.me..tima kasih..tak rasa pun tau sedap ye..

    ReplyDelete