JellyPages.com

Friday, May 28, 2010

XTVT ISNIN HINGGA KHAMIS


Asssalamualaikum..

Minggu ni sebok sikit..jadi balik kerja..rasa penat dan bila dah penat..mata pun tak bolih nak berjaga lama..lepas isyak aje..terus..hanyut..lelap terus..kadang kadang tak sempat isyak..bangun tengah malam untuk menunaikan kewajipan..



Ini lah kerja yang membuatkan penat sangat tu..kat ladang ada tanam bendi..semasa berkursus seminggu..pekerja yang tinggal..lansong tak usik tanaman bendi ni..rumput..dan pokok bendi dibiarkan bercabang banyak tak dicantas.
Inilah rupa pokok bendi..merimbun..tak dicantas..
Kerana tu lah..aku rasa penat..aku buat sendiri sorang diri tu..sebanyak 180 pokok bendi tu..aku ni..bila suroh tak buat...aku akan buat sendiri sampai habis..2 hari aku buat kerja dah siap..macamana la dia tak bolih buat..



kerja walau banyak macam mana pun..bila kita buat setiap hari..akan siap juga..bak kata pepatah...(ia ke pepatah)..sikit sikit..lama2 jadi bukit..ni tak..bila tengok banyak..kata tak terjaga..tak terbuat..tapi tak diusik..kalau banyak pun..buat sikit2 lama2 siap la..entahlah ..manusia ni bermacam ragam kan...


Dah siap..aku bersih kan..kat ladang..aku teruskan pulak melihat promosi diluar...tempat petani aku tak buat la kan..pantau je..tapi letih juga..satu minggu tak berhenti..


dan aku ni pulak jenis alahan ngan pokok yang daunnya berbulu..contohnya pokok terong,pokok labu dan pokok bendi tu..habis satu badan gatal2 dan mata sampai bengkak berair...dapat pulak satu penyakit..nak buat camanakan...hari ni..masih tinggal mata je bengkak dan tangan merah2 dan gatal..



gambar dibawah ni..macam tak de kaitan ngan cerita kan..tapi tak pe..saje..sambong N3 lepas yang gambarnya hilang...

Gambar ni..saja tepek..dalam N3 lepas..tah mana hilangnya..kali ni aku letak lagi..gambar bubor caca la tu
Yang ni pulak lauk telor itik tu...

28 comments:

  1. salam kak erna...bestnay ada ladang n dapat berkebun....suka tgk bila pkk dh tumbuh n besar gitu...tunggu petik hasil je la nnt

    ReplyDelete
  2. bendi tu feberet juga la.. goreng pun sedap .. masak asam pedas pun sedap.. bila dah menuai nanti war war kan la ya hehehe

    ReplyDelete
  3. Kak...masak lemak telur tu menggoda tau..

    Sayur bendi tu feveret anie...rebus pun sedap..colek dgn sambal belacan...bestt!!

    ReplyDelete
  4. Hari ni pun saya masak telur itik tp dgn bacang.....hehehe....kerja turun pdg mmg letihkan.....tp seronok tgk kak erna cam enjoy jer bekerja....:)

    ReplyDelete
  5. Salam Kak Erna,

    Kesian akak penat..tapi bila time menuai hilang segala penatnya. Kak Erna ni jenis rajin bekerja, meti dah dpt anugerah pekerja cemerlang kan...kan..

    ReplyDelete
  6. Seronok dapat berkebun selain dapat hasil kita dapat keluarkan peluh. Kak Zai pun tak tahan dengan pokok2 yang macam tu, baja pun kalau yang sembur alahan juga.

    Adik kak Zai pun bekerja bahagian pertanian nenas tinggal di Sungai Petani tapi kerja kat Taiping.

    ReplyDelete
  7. ck lah..terima kasih..hujong minggu yang sebok juga..

    ReplyDelete
  8. salam rosaliza..bukan ladang akak pun..he he..tapi sebenarnya..walaupun penat..tetap seronok..bila tak diserang serangga tu..bahagianya tengok..tumbuh subor dan mengeluarkan hasil..

    ReplyDelete
  9. zino..nanti ye..bila dah petik..hari jumaat se potik..hari sabtu datang somban ambik tau..selamo ni..se tak makan bendi ni..tapi bilo tanam sendiri..guna pulak baja organik..suko pulak..manis..

    ReplyDelete
  10. alam anie..akak baru sekarang ni makan bendi tau..dulu tak suka..
    anie telor masin lagi sedapkan..sejak anie bagi tau dulu..akak tak bolih ada telor masin..mesti nak masak lemak cili api..

    ReplyDelete
  11. ibuhani..letih tetap letih..tapi seronok..tapi yang peliknya..ada sorang kat opis tu.selalu suka mengata akak..tak pandai buat kerja dan tak buat kerja..sabo je la akak ni..tu sebab akak tak mau pencen umor 58..tak mau jadi macam dia..mulut dah suke berleter..

    ReplyDelete
  12. ibu sayang..rajin tak rajin dah kerja kita kan..selama diperkenalkan pekerja cemerlang tu..dah dua kali akak dapat..alhamdulillah..

    ReplyDelete
  13. zai..samalah kita kan..alahan..sampai sekarang ni tak baik lagi ni..masih asek menggaru dan asek bersin je..

    ReplyDelete
  14. Salam my dear Kak Erna

    Bila berpanas di luar..mesti badan pun cepat jek letih kan sis...
    Tapi mesti bila dah kita tanam dan nampak hasilnya ..di situ ada kepuasannya..:):):)
    Happy jekk tgk pokok mengeluarkan hasilnya..:)

    Pe2 Moga akak sihat2 selalu..dan mantainnnnn ceriaaaa gituu..:):)

    ReplyDelete
  15. Aslmkm.
    Wow! Nanti pencen boleh usahakan ladang sendiri le ... selia & pantau yg professional! Bagus la. Hehe.
    Kak G mmg suka hal tanam-menanam pokok ni tp takde le setia sgt! :)
    Bubur caca pun nak macam pengat juge kan?

    ReplyDelete
  16. salam tini..betul la tini..bila dah tak larat..akak selalu bagi tau budak2 tu..tenaga akak seiring usia..maknanya..akak dah tua..tenaga pun kurang..he he..jadi bahan ketawa pulak dek budak2 ni..akak mwemang bukan jenis orang yang cergas sangat...cepat letih.....

    ReplyDelete
  17. Waalaikumsallam..kak G..kalau dah pencen nanati..saya tak nak keje lagi kak G..dah tak larat la..
    kak G..memang suka menanam kan..
    Haah la kak G..bubor caca tu sama la macam buat pengat tu..

    ReplyDelete
  18. salam kak erna
    huhu turun ladang pun kena jaga gaya jugak,kan....

    ReplyDelete
  19. salam kamsiah..ha ha..betul tu..bergaya tak kira mana..

    ReplyDelete
  20. Salam..
    Acik dh tak larat (lepas sakit tulang belakang) nk buat kebun walaupun memang minat sgt. Suka tengok bila pokok mengeluarkan hasil.
    Tengok masak lemak telor tu, terliur la....

    ReplyDelete
  21. salam acik..akak ni larat tak larat..kena buat sebab kerja..akak juga sakit kat tulang belakang..tak tau lah..selepas masokan ubat bius melalui belakang tu..jadi idap2an. pulak..sakit...kadang2 dudok lama pun tak bolih...

    ReplyDelete
  22. Aslmkm Erna.
    Hmm, lalu je le. Arini panas, ngantuk pulak! :)

    ReplyDelete
  23. salam kak Erna
    betul tu,sikit-sikit,lama-lama jadi bukit.
    Bendi bagus untuk kesihatan kita.(juga untuk orang lelaki)

    ReplyDelete
  24. salam,

    berbudi pada tanah ada hasilnya nanti..

    ReplyDelete
  25. DDrfauziah..ngantok ye..rehat dan tidor la...

    ReplyDelete
  26. ummu..terima kasih jengok blog akak.selain khasiat bendi tanam sendiri lagi sedap kan..

    ReplyDelete
  27. penjejakmaya..betul tu..dah tentu ada hasil untuk dinikmati..

    ReplyDelete