JellyPages.com

Friday, May 21, 2010

MAKAN MAKAN DI PERLIS



Assalamualaikum...



Alhamdulillah..dah pun selamat pergi dan selamat balik dari kursus di Telok Chengai, Kedah..7 jam juga nak sampai ..letih..tapi...seronok..Terima kasih juga pada yang mendoakan keselamatan...

Kursus kali ni ni..kursus teknikal..berkaitan tanaman mangga..

Tapi..aku nak cerita sikit je pasal tanaman mangga..yang pentingnya..aku nak cerita pasal makan..iye lah kan..kita ni tak bolih tinggal makanan..macam drama2 melayu juga..mesti ada cerita makan...



menu makan tengahari peserta kursus pada hari rabu..di perlis..kerabu mangga tak tinggal tu..sedap..tapi aku tak pandai dan tak pernah buat..rasa nak cari resepi dan nak cuba buat pulak.


kalau dah ke perlis..dah tentu lah mangga harumanis kan..
dan..satu lagi makanan yang aku cari..dan alhamdulillah dah pun dapat merasa..dah tentu lah..pulut mangga..
jugak pulut durian...yang ini aku tak makan..en.abang yang makan..



Disini aku tuliskan..resepi..tak pe kot..kita panggil resepi..untuk penggalak bunga mangga..aku rasa semua orang tahu kan..yang dijual dikedai pun banyak penggalak bunga ni..tapi bagi yang tanam didepan rumah sepokok dua tu..sayangkan nak..beli mahal2 tu..jadi..kita buat sendiri...


Bahan bahannya..

3kg gula merah
2kg pisang
2kg betik
2kg.labu
2 biji telor..

cincang semua bahan..telor buang kulit..gaulkan..masukan dalam bekas..simpan selama 7 hingga 10 hari..selepas sepuloh hari..tapis dan bolih lah digunakan.
kadarnya 150ml campurkan dengan 1 liter air..semborkan ke pokok.
perlu jugak diingat..pokok mangga perlukan cantasan..dan yang penting pokok mangga perlu stress untuk berbunga..penggalak tu untuk membanyakan bunga..sahaja..

sampai disini dahulu ye..insyaallah nanti aku uploadkan gambar lagi..


34 comments:

  1. ha ah la cik stress.kalau tak stress tak mau dia berbuah..
    nak certa macamana nak stress kan pokok..panjang lebar lagi nanti cik..nanti ye..kita jumpa kat linggi akak cerita..

    ReplyDelete
  2. tengok kerabu mangga tu alah sedap nye kakkk... nyum nyum..suuka yang ada letak ikan bilis goreng ngan kacang..peeeh

    ReplyDelete
  3. lamanya tak makan mangga ngan pulut !! mesti sedapp... huhu..

    angin pun telan jer kalau dah nak ..

    ReplyDelete
  4. salam my dear sis..:)

    Alahai sis..tinie tk pernah cuba lagi pulut mangga..pulut durian tu ada laa...:):):)

    ReplyDelete
  5. bila enok wat.....hehehehehehehehe...cube enok wat angah leh rase n makan....

    ReplyDelete
  6. ala terlupa nak kirim kat akak harumanis. Ofis akak ada kebun mangga kat sana kan.. huhuuhuhu

    ReplyDelete
  7. salam perkenalan buat akak...

    waaaa....nampak sedap je pulut durian ngn mangga tu eekkk...lama benar saya tak makan ni..rasa teringin pulakk...adusss...hehe

    ReplyDelete
  8. izah..yang akak makan tu pun ada kacang..izah tulis lah resepi kat blog..nanti akak ikut..akak memang tak pernah buat..tak tau cara pun..terima kasih izah..

    ReplyDelete
  9. ina..memang sedap pun..akak pun pertama kali makan tu..

    ReplyDelete
  10. salam tini..akak pun first time cuba tu..sedap..

    ReplyDelete
  11. angah..nanti la..esok tak sempat..kan kita nak gi hukm..

    ReplyDelete
  12. zar..sayangnya..kalau bagi tau awal..akak belikan..gred A satu kota rm51.50..gred B..38.5
    manis betul..dah namanya harum manis kan..

    ReplyDelete
  13. cik Amy..salam kenal juga..terima kasih sudi berkunjong..
    sian nya..lama tak makan ye...bolih la pi perlis makan..tak pun buat sendiri je..bila ada mangga atau pun durian..

    ReplyDelete
  14. Salam kak Erna,

    Sedap ke mangga pulut, x pernah rasa lagi ni...kalau gi Perlis boleh cuba rasa.

    Mekasih info penggalak tu.. nak try buat kalau hubby setuju.

    ReplyDelete
  15. ibusayang ..kalau suka makan mangga dan suka pulak makan pulut..dah tentu sedap..
    bolih cuba..penggalak bunga banyak dipasaran..cuma harganya tinggi la..satu liter aje cecah harga rm200 ke rm300 lebih..

    ReplyDelete
  16. salam kak erna
    sdap kerabu mangga tu........ slalu jgak cuba mmg sdap..........

    ReplyDelete
  17. pulut mangga? tak pernah makan ni..

    ReplyDelete
  18. Salam..
    Sampai juga ke Perlis nu.. makan pulut pelam lepas tu pekena ayaq kopi hangat..puhhh terangkat! Kerabu pelam memang makanan fabret kat sini tak termasuk somtam lagi tu..

    ReplyDelete
  19. emmm..terlioq lak tengok buah pelam tuh..dapt lak makan dgn pulut...emmm yummy..

    ReplyDelete
  20. Aslmkm Erna.
    Ohh p kursus lg rupernyer! Tersalah ingat le ... Kak G ingat Erna p buat field job. Bawa cik abang sekali?
    Erna kerabu mangga sp dlm gambar tu nampak mcm somtam ... kerabu ala Thai ... Kedah/Perlis sempadan kan? Ada juga versi Msia tp sekarang dah jarang2 dibuat sbb byk kelememe!

    ReplyDelete
  21. salam kak
    ada resepi penggalak bunga ye

    enpakwe sya kerja di pej peladang, ada sikit2 jugak info dia bagi untuk tanam-tanaman ni, tp info dari pertanian lg banyak..
    harap ada lagi banyak lepas nih..

    ReplyDelete
  22. pulut mangga? tak pernah tau plak.
    erna, camana nak bagi cili api berbuah lebat? dah taruk baja pun macam tak nak jadi je.

    ReplyDelete
  23. ck lah..kerabu pauh?..akak kalau yang besar2 tu mangga..yang kecik baru kata pauh..

    ReplyDelete
  24. ibu guru..memang sedap la..tapi makan kat restoren je..tak pernah lagi buat sendiri..

    ReplyDelete
  25. daun..akak pun tu la first time makan..sedap....

    ReplyDelete
  26. Acik..haa la..dah sampai perlis dan makan pulut mangga..somtam tu tak tau pulak ada kat perlis..tu pun saya suka..tapi biasa makan kat kelantan je..

    ReplyDelete
  27. SMM..sian nya ..terliur ye.kena la buat sendiri ye..nak akak buatkan pun..kita jauh la..tak dapat nak hulurkan sepinggan..

    ReplyDelete
  28. DDrfauziah..kak G..somtam tu guna betik kan..yang ni memang kerabu mangga.
    Kelememe?????apa tu kak G..sama macam lemak ke..

    ReplyDelete
  29. sayangsayang ibu..bolih lah cuba..betul la tu..pej.peladang pun berkaitan dengan pert.jugakan..

    ReplyDelete
  30. zino tau dah..hantu deroyan betul kan..tak leh nampak..

    ReplyDelete
  31. kak pah..kat perlis je ada orang jual pulut mangga ni..
    kak pah kalau dah boh baja pun tak mau..pokok tu dah tua kot..atau pun tanah..kak pah kena bagi baja organik dulu..bagi gembur tanah..lepas tu..baru baja dan bagi hormon...

    ReplyDelete