JellyPages.com

Saturday, May 22, 2010

CERITA BERGAMBAR

Assalamualaikum..

nak kongsi gambar gambar semasa di kedah dan perlis.



dalam bilik dimana kursus dijalankan..
samalah..dalam bilik..muda2 lagi peserta kursusnya..tak ramai pun yang dah bolih jadi nenek macam aku ni..

kursus berkaitan dengan mangga..tapi kami semua juga di bawa melawat ke ladang anggur ...
Aku dengan sape lagi kan..kali ni sama pulak kena kursus..tak sangka juga..ada dua lagi pasangan suami isteri didalam kursus yang sama..mula2 dia orang diam aje...masa pengenalan diri tak bagi tahu pun..tapi en.abang aku ni..terlebih ramah orang nya..dia siap bagi tahu masa sessi suai kenal..lepas tu..dah habis sesi..waktu makan barulah yang lain bercerita..



Bergambar ramai di depan replika mangga di pusat pertanian..



cantasan mangga..mesti buat kalau nak pokok mengeluarkan buah..pokok yang ada disini dah 25 tahun..tu yang dah tinggi tu..






masih lagi cantasan mangga..menggunakn gergaji yang diikat kebuloh..






mesin menggred buah mangga..


Ini alat yang pertama kali aku tengok masa berkursus ni..alat ni..diikat juga dengan buloh..hujong tu ada pisau..buah mangga akan jatuh kedalam bekas..dan tak akan jatuh ketanah..jadi buah mangga tak rosak...

gambar penoh..selain mangga bolih juga diguna untuk petik manggis atau buah2an yang lain...aku dah tanyakan harga..katanya..setiap satu berharga RM45.00.
Sampai disini..jumpa lagi..insyaallah...











20 comments:

  1. Salam.
    Kursus ni khusus cerita pasal mempelam saja ka? Dengar cerita Kedah pun nk keluarkan mempelam jenis baru nk lawan harum manis perlis. La ni di Perlis org dok sibuk tanam pokok amra jenis ringan pulak..

    ReplyDelete
  2. salam..acik..kursus ni memang khas cerita mangga sahaja.dikedah katanya nak teruskan dengan mangga jenis chok anan..harumanis tak berapa nak menjadi kat kedah..yang fama nak ambik.untuk pasaran.chok anan sahaja..sala , nam dok mai pun ada..tapi tak banyak..

    ReplyDelete
  3. Aslmkm.
    Sesekali mmg seronok reramai gitu kan? Siap dgn cik abang lg!
    Erna, Pertanian jual ke alat mengait buah tu? Kira murah tu! Kalau jual, Kak G nak le! Yg Kak G beli tu lg mahal, tp buah lbh byk jatuh dlm longkang juga! :)

    ReplyDelete
  4. Kak...buah mangga Harumanis ke tu? Dulu masa kerja kat P.Gadong...sampai naik jemu makan buah mangga Harumanis ni...

    ReplyDelete
  5. salam,

    gambar tu dapat meninggalkan kenangan indah..

    ReplyDelete
  6. salam..kak,

    bestnya.....nak gi kursus gak laaaa...

    ReplyDelete
  7. selamat kembali kak erna...
    bestnye...gi kursus dgn cik abg...mcm gi honeymoon lak...

    ReplyDelete
  8. salam kak G..alat petik buah tu..ada jual kat perlis..ada pisau yang bolih ditanggalkan dan diasah bila dah tumpul..

    ReplyDelete
  9. anie..harum manis la tu..sekarang ni dah susah nak dapat..buah tu dah mula dieksport ke jepun..

    ReplyDelete
  10. penjejak maya..salam
    memang betul..gambar2 tu akan disimpan sebagai kenangan..

    ReplyDelete
  11. sekamar rindu..masa kursus memang best..lagi pun kursus teknikal..enjoy..tak memeningkan kepala..

    ReplyDelete
  12. ainnoraini..terima kasih..akak dah balik kursus pun..hari isnin mulakan tugas semula..seminggu tinggal..tah apa khabar..tanaman diladang...

    ReplyDelete
  13. Salam caiyang

    Bestnyer kursus kat ladang...den suko manggo suko amrah...

    ReplyDelete
  14. tak bawak balik boneh anggur tu ko? nak taman dopan ghumah den tu hehe

    ReplyDelete
  15. Salam kak erna....cam nilah byk gmbr......pakai kamera baru ekk....
    Nak tanyalah....kat umah Pilah ada tanam mangga harum manis gak......tp susah nak berbuah! Suggest baja boleh x utk kasi mangga ni kerap berbuah?

    ReplyDelete
  16. salam ukhwah kak..salam ziarah..singgah blog akak kejap..nice blog..singgah2 umah kami pula...

    ReplyDelete
  17. salam mamawana..memang best pun kursus kat ladang..tak la dok dalam bilik je..kan..sama la kita suka makan mangga..sedap...manis...

    ReplyDelete
  18. zino..kat pert.takde benih anggur..masa tu tak pergi pulak nursery..nanti benih dari sendayan la ye...

    ReplyDelete
  19. ibuhani..gambar memang banyak..tapi..selalunya nak upload tu yang lambat..tu yang malas boh gambar banyak2 tu..
    poko mangga tu dah tinggi ke..cuba cantas dulu..buat cantasan'heavy prunning'lepas tu..boh baja organik dulu..bagi tanah gembur..3 bulan lepas tu..boh baja kimia..12:12:17:2...kemudian..siram dengan penggalak bunga..
    ibuhani..o.k ke..dengan penerangan ringkas akak ni...

    ReplyDelete
  20. matahatijiwa..terima kasih ziarah blog akak..akak pun dah jengok blog mu..insyaallah akak akan kesana lagi..

    ReplyDelete