Monday, May 3, 2010

CERITA KURSUS




Assalamualaikum..


Hari isnin lepas..26hb.april,2010..aku pi kursus kat PLPPAH..tajuk kursus... KURSUS ASAS TANAMAN HIASAN DAN BUNGA BUNGAAN.
Tak lama pun kursusnya..sehingga hari khamis tengahari sahaja..



Tajuk kursus pun asas kan..jadi yang diajar pun cuma buat cantuman bunga kertas dan pemasuan semula..orkid..juga diajar pembiakan secara keratan dan belahan..

Peserta kursus juga diajar pengurusan tanaman edible..yang ini banyak berkaitan dengan kerja aku..
Sebahagian peserta dari negeri 9..
Posing la sekejap..sebelum mula kelas lagi..





Semasa kursus tu juga..kami semua diberi MUTIARA KATA, sebagai selingan......aku tuliskan disini untuk renongan kita bersama.


Anda tidak bolih mencipta pengalaman.Anda mesti menghadapinya.....Albert camus....

Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah.

Manusia tidak perlu dihukum kerana lupa,tetapi manusia perlu dihukum kerana sengaja lupa.

Orang yang berjaya dalam hidup adalah orang yang nampak tujuannya dengan jelas dan menjurus kepadanya tanpa menyimpang....Cecil B.DeMille...

Hidup memerlukan pengorbanan...pengorbanan memerlukan perjuangan, perjuangan memerlukan ketabahan, ketabahan memerlukan keyakinan,keyakinan pula menentukan kejayaan,kejayaan pula menentukan kebahagiaan..

Setitik dakwat mampu membuat sejuta manusia berfikir tentangnya.


Pada malam mula kursus tu..aku sampai dah malam..selepas dapatkan kunci bilik..aku ke bilik..berehat sekejap, kemudian aku mula la menggosok baju..aku kalau pi kursus selalu macam tu..siap gosok baju..semua yang aku bawak tu, dan gantong dalam almari..

semasa aku sedang buat kerja tu..aku terasa macam baju aku ditarik..aku pusing keliling..mencarik..tersangkut kat mana..tertarik sebab apa...tapi aku tengok tak de apa2 pun..waaa...aku dah mula rasa takut...

kemudian..aku mandi dan sembahyang..selepas sembahyang..aku baca yassin...belum habis satu muka..aku terasa seram ya amat..tegak berdiri bulu roma..aku cuba beranikan diri..baca lagi..lagi terok aku rasa..

akhirnya..hampir kol 12 malam..aku talipon kawan..kawan datang kebilik aku..dan aku bagi tau dia..aku takut dan nak tumpang tidur..sudahnya..kami heret tilam yang berat tu..bersama....dan hingga akhir kursus..aku tidor kat bilik dia...



32 comments:

  1. salam, wah seramnya...sempat lagi kakErna mandi manda...klu lah saya dah tak tunggu lagik...cabottttt...

    ReplyDelete
  2. Aslmkm.
    Kak G suka mutiara kata yg 2nd last tu ... very relevant. :)
    Waa pengalaman seram juga ya ... lain kali, Erna cuba baca sebagaimana mula baca Al Quran (A'au'uzubillahiminasyaitannirajim) & Ayat Kursi berulang-ulang kali serta tinggikan suara, sampai hilang rasa meremang tu. Laungkan juga Allah hu Akbar. Insya Allah, penggangu tu menjauh.

    ReplyDelete
  3. SMM..akak nak cuba berani sebenarnya..tu yang relax dulu..tapi tak bolih rupanya...

    ReplyDelete
  4. DDrfauziah..terima kasih kak G..saya akan cuba buat macam tu ..kalau pi kursus lagi..tapi harap2 tu..tak la jumpa pengalaman begini lagi..

    ReplyDelete
  5. tidur sorang ado la yg datang toman hehe.. kek mano tu?

    ReplyDelete
  6. Kak...selalu orang cakap kalau kita rasa seram semacam tu mesti ade yang tak kena kan?

    ReplyDelete
  7. zino..kalau toman cam tu..tak nak la..

    ReplyDelete
  8. anie..ye la..seram nye lain macm betul..tu yang akak pindah bilik tu..

    ReplyDelete
  9. sungguh posing maut kannns,

    salamm,

    ReplyDelete
  10. salam kak erna......kak erna ditag ekk....nanti jwp ekk tag tu.....hehehe....jumpa "kengkawan" dlm bilik masa kursus ye.....dia nak berkenalan ngan kak erna tu :)

    ReplyDelete
  11. Mutiara kata yang boleh dijadikan panduan.

    kalau dah naik seram macam2 benda lain yang menakutkan terbayang.

    ReplyDelete
  12. hehehehehe penakut juga rupanya yer....tak apa janji dapat ilmu masa kursus

    ReplyDelete
  13. Salam Kak Erna,

    Tentu dia tu penunggu di bilik tu!!!!
    Aiissss ambe TTAAKKUUTT jugak...jom kita lari.....

    Kak Erna minat tanam bunga..bagus...bagus... Tentu bnyk bunga yg cantik2 di rumah akak.

    ReplyDelete
  14. saya patut belajar ni kursus, saya pandai tanam rumput jer.

    aramak, serem ler kak...

    ReplyDelete
  15. Salam caiyang..

    Bestnyer dpt ilmu tanam menanam nih. Tapi yg lagi satu tu yg seram seram....akut gak. Kalu tidor sorg2 dia main tindih2...eiiii... geramnyer... baca2 ayat alquran cabut lintang pukang benda tu...

    ReplyDelete
  16. tun begia..tak le..biasa2 je..

    ReplyDelete
  17. ibuhani..kalau kengkawan tu akak tak mau la..seram..nanti nak gi lagi..kat tempat lain pulak..harap2 takde pape la...

    ReplyDelete
  18. salam zai..itu la yang saya tuliskan balik untuk dikongsi..masa memula baca tu..suka pulak..

    ReplyDelete
  19. mamai..nak buat camana kan..rasa takut tu..tak dijemput..dia datang sendiri..hehe

    ReplyDelete
  20. ibusayang..tak mau fikir2kan lagi la..nanti takut tak hilang..kursus tetap kena pi jugakkan...
    kat rumah akak tak ade bunga..pun..kat opis je..

    ReplyDelete
  21. mak su..seram memang seram..tu sebab sanggup mengheret tilam yang berat..pindah bilik..

    ReplyDelete
  22. mamawana..kena fikirkan yang positif je kan..yang seram2 tu..terpaksa la dilupakan...

    ReplyDelete
  23. salam kak erna bestnya p krusus pasal bunga2 gini. blog akk tak ada petak cbox ke atau saya yg tak nmpk

    ReplyDelete
  24. bulehlah kakpah kursusu ngan ko plak ek..

    ReplyDelete
  25. Aslmkm.
    Arini ni cuti rehat, so Kak G jenjalan le. :)

    ReplyDelete
  26. mutiara kata yang bagus....i lke it...:)

    ReplyDelete
  27. Rosaliza..petak cbox ye..memang takde..nanti akak cuba tanya kawan camane nak buat..yang ada2 ni pun ..ada yang kawan buatkan..dan ada yang anak akak buat..akak tak pandai sangat..tau tulis je..

    ReplyDelete
  28. kak pah..bolih3..nanti saya ajar kak pah pulak..

    ReplyDelete
  29. DDrfauziah..terima kasih kak G..jejnjalan kesini...

    ReplyDelete
  30. angah..enok kan suka baca dan simpan kata2 yang macam ni..

    ReplyDelete
  31. Salam kak Erna...
    bestnya g kursus ttg pokok tu kak! nanti boleh share knowledge akak kat E-na ye...
    alamak kak meremang bulu roma E-na baca part yang kena tarik tu...nasib baik x melarat kan...nauzubillah...

    ReplyDelete
  32. salam E-na..alhamdulillah..takde apa2 lepas tu,,sebab dah pindah bilik..

    ReplyDelete