JellyPages.com

Wednesday, May 12, 2010

BERITA TAK DIDUGA...

Assalamualaikum..


semalam petang..aku dapat panggilan talipon dari abang yang tinggal di pucong...mendengar suara dia..aku rasa macam ada yang tak kena..

Rupanya memang benar..dia bagi tahu..anak nya yang keempat...diterbangkan dari hospital disabah..dan dimasukan kehospital di HUKM..Baru sebulan anaknya kesana..kerana ada operasi..

Aku beritau en.abang..dan keputusanya..hari ni..kami bercuti..untuk melawat anak saudara di HUKM..
bila kami sampai..anak saudara sedang tidor..tanya dengan nurse..dia bagi tau..baru buat..apa entah aku pun tak tahu..tapi..dibahagian belakang la..tak bolih bergerak sehingga 4 jam..katanya..takut bleeding..

anak sedara juga sedang dimasukan darah putih..kata nurse tu la..pertama kali la..aku lihat rupa darah putih...

seketika kemudian..sekumpulan doktor..mengiringi doktor pakar..melihat keadaan anak sedara aku...kemudian..dr.pakar tu..berkata..hanya ingin bercakap dengan ayahnya sahaja...

tak sampai pun 20 minit..abang aku keluar menemui kami..dengan mata yang merah...Ya allah..dugaan untuk abang aku..belum setahun kehilangan isteri diduga pula dengan penyakit anaknya..anak lelaki yang besar..baru berumor 21 tahun...

Doktor tu..mengesahkan..anak sedara aku..menghidapi penyakit kanser darah dan..kuman nya telah pun menyerang paru paru....Ya allah, ya tuhan ku..tak terkata sedihnya aku..kesian abang aku..aku tak tau nak kata apa..aku perlu kuat..kalau aku lepaskan kesedihan aku dikala itu..bagaimana dengan pesakit..bagaimana dengan abang aku...

aku hanya sms adik aku..dan kemudian adik aku pun talipon.adik aku dah tak bolih buat kerja kerana menangis...

Ya allah ya tuhanku..kau perkenankan lah doa hambamu..sembohkan lah..mohd Fakaruddin...dari penyakit yang dihidapinya..

Aku juga berharap..kawan2 yang menjengok blog ku ini sama2 mendoakan kesihatan anak saudaraku..

Terima kasih..diatas kesudian kawan2 semua..

52 comments:

  1. masyaAllah,

    ujian yg dtg bertimpa.

    InsyaAllah, semoga abg akak tenang menerima segala berita pahit tentang anak tersayang.

    Ini ujian Allah untuk hamba-Nya yang kerdil.

    Takziah untuk akak sekeluarga.

    Sama-sama berdoa kak, semoga anak saudara akan itu akan beransur sihat!

    InsyaAllah.

    ReplyDelete
  2. Semoga Fakaruddin dlm perlindungan Allah SWT n hrp keluarga kak erna semua kuat n tabah menghadapi dugaan ini......

    ReplyDelete
  3. salam,

    takziah untuk anda sekeluarga. bebanyak sabar walaupun besar dugaaan itu. saya doakan moga anda sekeluarga diberikan kekuatan dan mohd. fakaruddin itu pun pulih daripada penyakitnya..Insya-Allah

    ReplyDelete
  4. Ya Allah Ya Tuhanku..
    Sesungguhnya segalanya atas kekuasaanMu..dan ketetapanMu jua..
    Semoga ank saudara Fakaruddin diberikan kesembuhannya...dan jua kekuatan & ketabahan utk semua ahli keluarga...

    ReplyDelete
  5. kak erna.. saya doakan semoga anak buah akak tuh diberikan kesihatan yang baik dan dipermudahkan segala urusannya

    ReplyDelete
  6. Salam..
    Saya faham bgmana perasaan kak Erna sbb saya pernah alami situasi cemas apabila anak saudara saya alami pendarahan tanpa henti selepas pembedahan scolisisnya ( ceritanya ada diblog lama saya.. http://lamanshaniza2u.blogspot.com/ dlm label keluarga)
    Semoga anak saudara kak Erna dpt diselamatkan dan akan pulih seperti sediakala. Semoga Allah mempermudahkan segala urusan.. Perbanyakkan doa, solat sunat taubat dan hajat.. insyaAllah Allah makbulkan doa kak Erna.

    ReplyDelete
  7. salam kak erna
    moga tabah menghadapi dugaan ini....... sama2 kita doakan yang terbaik untuk fakaruddin. insyallah Dia maha mengetahui

    ReplyDelete
  8. semoga ank sedara kak erna tu...kembali pulih dan semoga allah memberi kekuatan kepadanya melawan segala kesakitannye...amin...

    ReplyDelete
  9. Kak Erna,

    Allahu Akbar...sedihnya mokcik baca. Semoga abang akak dan anaknya tabah menghadapi dugaan yang diberikan Allah. Doa mokcik mengiringi, mudah2an penyakitnya disembuhkan...aminnn

    ReplyDelete
  10. ya allah. mcm2 betul la penyakit skrg ni kan? nak kena tak kenal usia...semoga family akak tabah...

    ReplyDelete
  11. si tedi..terima kasih..akak juga berharap abang akak tabah..walau pun sekarang ..ni dia saperti tak dapat menerimanya..tak ada isteri untuk dikongsi rasa..cuma adik beradik tempat dia meluah rasa..

    ReplyDelete
  12. ibuhani..akak juga berharap begitu..semoga dia tabah..tadi akak tak bolih cakap banyak dengan dia..takut tak bolih tahan..nanti akan melemahkan semangat dia..

    ReplyDelete
  13. penjeja maya..terima kasih..insyaallah..kami semua mengharapkan dia kan semboh dari apa yang dihidapinya..

    ReplyDelete
  14. tini..terima kasih..amin..semoga doa2 yang diberikan dimakbolkan yang maha esa..

    ReplyDelete
  15. iina..terima kasih..membaca komen2 yang ada disini..tanpa sedar mengalir juga air mata akak..semoga diperkenan semua doa....

    ReplyDelete
  16. Acik..terima kasih..insyaallah..semoga allah permudahkan segala urusan..dan memberi yang terbaik buat fakaruddin..

    ReplyDelete
  17. ibu guru..terima kasih..sentiasa mendoakan yang terbaik untuk anak sedara tu..

    ReplyDelete
  18. ain noraini..terima kasih..begitu juga harapan akak..semasa melawat tadi..pesakit katil depan ada bercerita..malam tadi fakar tak tidor..katanya..kesakitan..sebak betul hati akak..mendengarnya..

    ReplyDelete
  19. azwa..terima kasin..amin..semoga doa diterima yang esa..semoga anak sedara akak semboh...

    ReplyDelete
  20. tijah..tu la kan..muda lagi..tak de tanda2 awal pun..sehat cergas saperti biasa..sehingga la dia terjatuh baru2 ni..

    ReplyDelete
  21. salam kak erna...sy harap anak buah akk cepat2 sembuh...dan semoga tabah menghadapi ujian dari allah ini.

    ReplyDelete
  22. Semoga ada penawar untuk anak sedara akak tu... Sabar ya kak... Besar dugaan yang akak dan fmly akak terima ni... Mudah2an semuanya tenang dan tabah...

    ReplyDelete
  23. Moga dipermudahkan semua jalan...

    ReplyDelete
  24. salam erna. Muga doa di perkenankan. Allah yang maha mengetahui..

    ReplyDelete
  25. rosaliza..erima kasih..itu juga harapan kami semua..semoga dia semboh.

    ReplyDelete
  26. azz..terima kasih..insyaallah..

    ReplyDelete
  27. cklah..insyaallah..semoga bertemu penawarnya.

    ReplyDelete
  28. kak pah..amin..sesungguh hanya allah sahaja yang maha mengetahui..

    ReplyDelete
  29. Salam Kak Erna,

    InsyaAllah saya faham bagaimana perasaan akak dan ayah kpd Fakarudin sekarang ni. Kita hanya perlu berdoa, kuatkan semangat dan terus berusaha untuk memulihkan Fakarudin. Banyakkan berdoa kepada Allah.

    ReplyDelete
  30. Salam kak..
    semoga tabah menghadapi dugaan..
    semoga cepat sembuh

    ReplyDelete
  31. salam...kakErna, sedeh membaca berita itu..simpati sungguh pada anak sedara akak tu..muda sangat utk menerima dugaan sebegitu..walau apa pon segalanya telah ditentukan Illahi...banyak bersabar dan banyak berdoa..
    saya doakan Mohd Fakaruddin akan segera sembuh dan menjalani kehidupan seperti anak2 yg lain...AMIN...

    ReplyDelete
  32. kak......




    take care, tak tahu nak cakap apa, saya doakan keselamatan dan yang elok2 sahaja buat anak sedara tu

    ReplyDelete
  33. enok....kite doakan boboy sihat sesama ek...moga allah perkenenkan doa kita....moga allah x ambil orang yang kite sayang lg....

    ReplyDelete
  34. salam...sedihnya..semuga beliau boleh sembuh.kesian kan ..muda lagi pulak tu.

    ReplyDelete
  35. ibu sayang..terima kasih kerana memahami..

    ReplyDelete
  36. sayangsayang ibu..terimakasih..

    ReplyDelete
  37. Fr.singa..terima kasih..semoga doa semua diperkenankan

    ReplyDelete
  38. SMM..amin..terima kasih kerana berkongsi rasa..memang muda pun lagi..bulan sebelas nanti baru genap 21 tahun umurnya...

    ReplyDelete
  39. mak su..terima kasih banyak2..

    ReplyDelete
  40. angah..sama samalah kita berdoa..

    ReplyDelete
  41. ina..harapan semua begitulah..insyaallah..semoga allah memberi yang terbaik untuknya..

    ReplyDelete
  42. kak erna

    semoga bersabar dan tabah hadapi ujian ini. setiap penyakit ada ubatnya so usahalah cari penawarnya.. dulu akak juga cakap pada zar kita usaha kan.. usaha doa dan tawakal.. berserah pada Allah..

    Cuba amik supplement yang bersesuaian.. mungkin mahal sedikit tapi tentu berbaloi kalau boleh membantu melawan kanser darah tu

    ReplyDelete
  43. Salam Erna

    Banyakkan doa selain tu cari alternative, Harap2 doa kita dimakbulkan Allah swt.Buat abang Erna banyakkan bersabar.

    ReplyDelete
  44. Aslmkm Erna.
    Allah hu Akbar. Besar lagi dugaan abang Erna & keluarga. Semoga Allah SWT beri kekuatan.
    Itulah Kak G selalu berpegang kpd keyakinan ini:'dugaan yg ditanggung oleh org lain mungkin jauh lbh berat' & itu membantu utk terus tetap tabah & bersyukur.
    Kak G turut bersimpati. Jika penyakit sp yg Erna ceritakan ni, ia adalah leukemia - iaitu lebihan sel darah putih dlm sum2 tulang and/or darah. Mungkin di tahap advance tu ... Rasanya yg nurse beritahu itu ialah mereka menambah darah utk melawan pembiakan darah putih yg amat galak!
    Sebelum ini tak tahu ke or tak pergi check-up? Biasanya, ada byk simptom/tanda2 awal.
    Apapun, doktor sedang berusaha, kita juga turut bantu usaha berdoa. Semoga dipermudahkan & diringankan penderitaaan, amin

    ReplyDelete
  45. zar..terima kasih..semalam dr.buat ctscan pulak..dia kata baru peringkat awal..insyaallah..moga2 usaha diberkati..dan akan semboh sepenohnya..

    ReplyDelete
  46. zaiton..insyaallah..akan berusaha juga dengan cara itu..dan diiringi dengan doa..

    ReplyDelete
  47. kak G..terima kasih..kata dr.baru peringkat awal..moga segala nya baik..

    ReplyDelete
  48. assalamualaikum kak..smoga semuanya tabah menghadapi ujian Allah ini dan sesungguhnya Allah tahu hambanyaa itu mampu di uji..doa kami dikejauhan

    ReplyDelete
  49. izah..terima kasih..kerana turut mendoakan,,masih lagi dijalankan bermacam2 ujian dihospital ni..kesian ayahnya tak rehat..kerja malam..balik terus jengok anak..kemudian petang..pergi kerja lagi...semuanya ujian dari tuhan..betul kata izah..

    ReplyDelete
  50. sedih membacanya saya tak sempat nak kesana lagi inshaallah esok ..saya akan melawat dia.. semuga semua ahli keluarga tabah dengan dugaan ini..

    ReplyDelete
  51. zino...se pun tak sompek nak poi lagi.nak poi kodah pulak..balik nanti lah...

    ReplyDelete