Followers

Sunday, May 9, 2010

MACAM MACAM CERITA


Assalamualaikum..


Salam dan Selamat Hari Ibu untuk semua ibu ibu yang dikasihi di dunia ini..
Bila aku buka dan baca n3 kawan2 semua..kebanyakanya bercerita hari ibu..sebak juga rasanya..dah pun 2 bulan lebih aku kehilangan ibu.

Semalam ..cuti..jadinya saperti biasa.....pagi aku dan keluarga ke padang tenis paroi.(jah..betul la namo e tepian gelanggang...abang akak cakap..hish..malu betol jah..orang perak lak lobih tau ni)


kali ni..kami balik awal..kerana ada jemputan kenduri..selepas satu jam..kami pun balik..tak sempat la nak ikut tarian poco2 ke aerobic ke..tak taulah..yang ada tiap pagi sabtu dan ahad tu..


pukol sebelas..aku ke banting dulu..memenuhi jemputan kawan..dan malam nya pula ....aku ke sungai buluh pulak..anak abang aku kawin..abang aku ni dah menduda dah 4 tahun rasanya..jadi kenduri anak nya ini..dibuat di sungai buloh..rumah anaknya yang sulong...


Gambar2 ditempat kenduri di sungai buloh..ika..cucu sedara yang sorang ni, mesti ada..dipangkuan mak ngah nya..
adik,kakak, dan kakak sedara..sedang menjamu selera..
aku ngan pasangan pengantin..kenapa la aku nampak rendah disamping anak sedara ni..betul juga kata kak G..makin meningkat usia kita,..makin kurang ketinggian kita....
pasangan pengantin ngan mak usunya..adik aku la tu..
aku dengan pengantin perempuan..yang baru jadi anak sedara..orang batu pahat johor ni..




O.k habis cerita kenduri..tak dapat nak ambik banyak gambar..kamera kehabisan bateri..
Hari ni en.abang tak sehat pulak..agaknya letih semalam..takde rehat..



semalam juga jumpa abang aku yang kaki pancing tu..dia pi mancing..dapat ikan siakap..jadi ari ni..menu aku..ikan siakap masak lomak cili api..


o.k jumpa lagi..hari ni nak bagi layanan lebih sikit untuk orang demam ni..insyaallah jumpa lagi..

38 comments:

  1. Nuha pun demam ....malam tadi bawa ke klinik...

    Selamat hari ibu kak..

    ReplyDelete
  2. Aslmkm.
    Wau jadual penuh tu! Mmg meletihkan, keliling dr Seremban sampai Banting, Sg Buluh & balik semula dlm keadaan keadaan cuaca panas sp sekarang.
    Erna, siakap tu selalu dimasak 3rasa, pastu + masak lomak keladi/rebung/pucuk paku ... Waduh! Kak G pula teringin nak nak makan! Hehe.

    ReplyDelete
  3. Wah bestnyer...tour dari satu tempat ke satu tempat...gi kenduri kawen lagi. Selamat pengantin baru pd anak sedara tu.

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Erna,

    Tu dia dr pagi smpai malam penuh jadual..harap cik abe akak sihat hendaknya.Bak lah ricipi siakap masak lomak tu!! nak try

    ReplyDelete
  5. cklah..selamat hari ibu..semoga nuha cepat semboh..risau kan..bila demam sekarang ni..

    ReplyDelete
  6. waalaikumsalam kak G..memang round semalam..tu la agaknya yang memandu tu letih..
    betul kata kak G..biasanya 3 rasa..tapi sebab yang ini abang baru dapat masa mancing tu yang rasa masak lomak cili api lagi sedap.
    kak G..jangan biarkan rasa teringin tu..buat cepat..jangan teringat2 nanti..

    ReplyDelete
  7. mamawana..erima kasih..ucapan untuk anak sedara tu..
    nak buat camana kan..yang menjemputnya jauh..kena juga la kita pergi..tapi takpe kan..puas hati dapat menggembirakan tuan rumah..

    ReplyDelete
  8. ibu sayang..disini akak tuliskan cara2 masak lomak cili api..
    cili api + kunyit hidup..tumbuk sampai lumat
    masukan dalam periok..cili api tadi + ikan +asam keping...masak sampai air kering..
    kemudian masukan santan..masak sampai santan tu betul2 masak..kacau jangan sampai pecah minyak..dah siap..
    yang penting..masak cili api..ikan..tak bolih letak bawang

    ReplyDelete
  9. Salam Kak Erna...mokcik membuat kunjungan balas. OO..rumah akak sungguh cantik, kemas, menawan...tertarik hati mokcik dibuatnya.

    Selamat Hari Ibu, semoga org demam itu cepat la sembuhnya... :)

    ReplyDelete
  10. Batu Pahat nasi brianinya sedap dan terkenal seluruh antario.....

    Harap abe cepat sembuh.

    ReplyDelete
  11. mok cik azwa..terima kasih buat kumjungan balas..sebenarnya dah bertahun juga akak jadi silent reader azwa..selalu dengar cerita..bagaiman rupa azwa..kecil molek orang nya.dan mulut ramah berbicara..he he sory ye..
    selamat hari ibu juga buat azwa..dan alhmadulillah..abe yang demam tu dah berkurangan demamnya..

    ReplyDelete
  12. salam zai...alhamdulillah..dah berkurangan demamnya..
    belum berkesempatan makan nasi beriani batu pahat lagi..insyaallah..satu hari nanti..

    ReplyDelete
  13. salam,

    moga pasangannya itu berbahagia sampai ke anak cucu...

    ReplyDelete
  14. penjejakmaya..insyaallah..memang itulah harapan semua.

    ReplyDelete
  15. salam dan selamat hari ibu..tak pernah lagi masak siakap cili padi..mungkin tak kot sbb anak-anak tak sukerlah msk stail camtu.

    ReplyDelete
  16. salam kak erna.....slmt hr ibu pd kak erna. Al-fatihah utk arwah mak kak erna......

    ReplyDelete
  17. Aslmkm.
    Join je dgn ucapan, 'Selamat Hari Ibu'

    ReplyDelete
  18. Selamat Hari Ibu kak... Tp saya tak wish pon kt mak saya sbb dia tak sambut dan tak suka benda2 cmni... Apa yg penting, setiap hari sayangggg... hehehe...

    Hr ni letrik saya domam kak... Lobih 19 jam takde bekalan letrik... Berasap badan saya ni.... hehehe...

    ReplyDelete
  19. Salam Kak Erna.
    Selamat Hari Ibu. Semoga diberkati Allah swt sentiasa dan ceria selalu.

    ReplyDelete
  20. ina..selamt hari ibu..ooo ye ke..anak tak suka masak cili api ye..semalam akak masak..beria budak ni makan..ikan baru pancing..sedap pulak rasanya..lemak, manis..

    ReplyDelete
  21. ibuhani..terima kasih..alfatihah..

    ReplyDelete
  22. DDrfauziah...bolih3 join ...

    ReplyDelete
  23. terima kasih azz..anak2 akak je yang pandai benda2 macam ni..sebab kek sekolah pun sebok kan..kot nak tunggu ayah e cakap..memang takdo lah..he he..samolah macam mak azz...dio tak kesah pun...

    ReplyDelete
  24. roha..selamat hari ibu juga buat roha..

    ReplyDelete
  25. salam kak erna...best n penatkan bila byk berjalan n menyingahkan....bila kak erna buat msk lomak ikn siakap teringat sy mkn msk lemak dgg n rebung kat n9...sedap bangat

    ReplyDelete
  26. salam ros..berjalan ni penat.walau pun penat tetap seronok..
    siakap masa lomak pun sedap ros..lebih2 lagi baru dapat macam yang akak masak tu..

    ReplyDelete
  27. Kak...selamat hari ibu...

    Ke Sungai Buluh ke ari tu...anie dok area arah ke sungai Bulohlah...tapi anie kat Melaka pulak ari tu...

    ReplyDelete
  28. nasib baik sampai on time kalau lewat nampak e jumpa dewan kosong yo lah hehe

    ReplyDelete
  29. bestnya berjalan sakan kak erna...lagi best dpt mkn ikan siakap hasil tangkapan sendiri...moga yg x sihat cepat sembuh kak...

    ReplyDelete
  30. selamat hari ibu kakErna...lambatnya saya wish akak...apapa pon biar lambat jgn lupa kan? sodap tu ikan siakap..klu dapek ikan tu buat stim pon sodap gak...

    ReplyDelete
  31. DDrfauziah...he he..memang laju semalam..ari ni slow pulak...kak G...

    ReplyDelete
  32. anie..selamat hari ibu juga..buat anie..ha ah la..akak pi sungai buluh..nanti la..ada masa kita jumpa..macam akak dah jumpa zar..sape sangka kan...

    ReplyDelete
  33. zino..ha ha..nasib baik..kalau tidak..kito tolong komeh yo lah..

    ReplyDelete
  34. Ena..alhamdulillah..yang tak sihat dah pun sihat..memang sedap ..ikan siakap tu masak lomak cicli api..sebab baru tangkap kan...

    ReplyDelete
  35. SMM..terima kasih yatie..siakap akak tak pernah lagi buat stim..siakap 3 rasa pernah la buat..

    ReplyDelete
  36. salam kak erna ...sukanya bila tgk org berkebun n tuai hasil

    ReplyDelete
  37. ros..kalau tanam dalam pasu pun tak ape..seronok juga bila dah berbuah dan mengutip hasil..

    ReplyDelete