Monday, April 1, 2013

SEDAK..KE...SODAP..

Assalamualaikum
cuti sekolah baru ni
cucu sedara ada balik
baru sampai ni
melekat dengan ibunya lagi.
tapi acik seronok mengusik

 Geram tengok mata nya tu
bagi makan ambik pulak tu he he
 siap menjeling lagi
 bulan julai nanti genap 2 tahun
tapi dah pandai cakap
 
seronok mengusik..bila bercakap..
sah2 le bunyi kelantan
sebab ayah nya orang kelantan
bila makan acik tanya..sedap ke
dia jawap sedak..macam tu  la lebih kurang kan
acik ajar dia cakap..sodap..dia ngikut je
he he..seronok..boleh jadi gamat dengan gelak
ayah dia  sengih je.
Tapi kan..Irfa elok je cakap..
sampaikan anak2 pun tak de bunyi kelantan.

cukup la acik menulis kan
mood rindu nak dengar lagi celoteh budak sorang ni

42 comments:

  1. anak2 saya mmg x pandai 'kecek kelate' tapi diorang paham.sebabnya kalu umie membebel keluar bahasa ibonda.hehe

    ReplyDelete
  2. Heehee Acik, ummi pun cakap sedak' juga, orang Ganu lah katakan..
    Masa duduk Sarawak, biasa dengar orang Sarawak cakap 'nyaman'(sedap).
    Seronok kan, macam2 dialek kat Malaysia..

    ReplyDelete
  3. Pening dia..sedak ke sodap? Hahaa

    ReplyDelete
  4. budak2 memang suka ikut org cakap..masa ni lah nak ajar dia orang

    ReplyDelete
  5. Saya kagum masa jumpa ada budak umur 3 tahun, cakap kelantan pekat gila...hahaha

    ReplyDelete
  6. Pengasuh Nafisah orang Terengganu, seharian dia duduk ngan pengasuh, memang dia cakap ada tambahan g... 'jalan jeng la mak... kereta banyak..'

    ReplyDelete
  7. sedak sengoti, royak ko dio...comel lah budak ni, terus rasa nak baby girl :)

    ReplyDelete
  8. org pilah kalau sedak tu tercekik.....hehehe.....

    ReplyDelete
  9. salam akak..baru sempat nak buka blog...minggu ni sibuk sikit...:)

    anak buah akak tu yang datang rumah saya hari tu kan?...sekejab aja nampak besaq...:)

    ReplyDelete
  10. seronok dapat usik mengusik lebih lagi budak2...alahai comelnya dia

    ReplyDelete
  11. seronok menyakat bebudak ye...

    ReplyDelete
  12. Saya dah lama tak ada ank kecik ni...
    Geram jer tengok...rasa nk gomol2 jer...

    ReplyDelete
  13. sedak kelih lah budok niiih! chomei sengoti!hihi...kita suka dengar orang nogori cakap...boleh melopong di buatnyeeer!

    ReplyDelete
  14. Hehehehehe....amboi! Pndi le Acik nak tuko dialek kelate g nogori eh? Klu bercmpr aduk, mcm ne la bunyinya eh? Hehehehehehe....

    ReplyDelete
  15. Jiran saya, suaminya orang Kelantan. Anak2 semua lahir & membesar di Penang tapi semua cakap bunyi Kelantan, takda langsung yg bunyi Penang, hehehe.

    ReplyDelete
  16. Kalau gitu gayanya AE... Kena beranak lagi tu hehe

    ReplyDelete
  17. sedak tu dah hala2 tganu jugak ni

    ReplyDelete
  18. Nasib baik dia x cakap delisyes.. klu tak lg comel.. hehe

    ReplyDelete
  19. hehehe... Acik kena gi dok kelate sebule... panda la kecek kelate nati

    ReplyDelete
  20. mmg seronok main dgn budak kecik2 kan.. suka usik2..

    ReplyDelete
  21. dua-dua pun boleh...tp comel je budak2 yg ckp.

    ReplyDelete
  22. Jelingan yg menggoda tu. Seronok kan usik2 budak umur camni.....

    ReplyDelete
  23. Usia macam ini memang seronok nak main dan usik-usik Acik...

    ReplyDelete
  24. he..he.. sedak ke sodap.. yang penting sedap didengar dan sedap dimakan.. mmg comel betul dia.. geram tengok..

    ReplyDelete
  25. mula baca tajuk makan serdakpun sedap... ha.. ha.. orang kelantan ngan ns ...

    ReplyDelete
  26. Cucu sedara pun boleh buat usik mengusik,seronok kan.

    ReplyDelete
  27. budak budak memang senang mengikut..

    teringat cerita seorang kawan ..dok KL lupa cakap kelantan..pastu sikakak nya hentak botol budu kat depan dia ngan kawan kawan..kelakar lak dengar..

    ReplyDelete
  28. kecik kecik dah pandai cakap kelantan. heheheh!

    ReplyDelete
  29. singgah petang sini..comeinya ank buah acik..

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum ... anak buah saya blh cakap jawa sendiri sbb dah dgr dr kecil . So , tak leh la nak ngumpat mrk ... heheheee

    ReplyDelete
  31. Ohhh anak Irfa? Comel. Bulat sungguh matanya. Rasa nak cium pipi dia!

    ReplyDelete
  32. bulat betul matanya...comel.. :)

    ReplyDelete
  33. ehem seronok main dgn kanak2.. ;)

    ReplyDelete
  34. geram nengook..

    sy pon suka nyakat :)
    anak jiran masa kt jb mak ayah org kedah...
    si anak jap ckp jb.. jap ckp kedah..bila sy tya abg ni asal mana,,dia jawab apa tau

    "abg org kedah la.."

    pasai pa ckp Jb pula.."

    "sbb abg dok JB, kena ckp JB la.."

    hihihi...

    ReplyDelete