Thursday, March 28, 2013

CENCALOK GORENG

Assalamualaikum


Hari ni acik cuti sehari
hero bungsu nak ke Dataran Pahlawan,Melaka
Masa disana..En.suami teringin la pulak cencalok
beli la 2 botol..satu cencalok biasa..udang tu
satu lagi,cencalok sotong.mahal juga rupanya cencalok..sebotol RM10.00
acik tak pernah beli..tu yang tak tau harganya.

Petang tadi tiba2
acik terbau sesuatu yang memeningkan kepala
anak anak pun dah bising..mak bau apa ni..katanya
sekali acik pergi kedapur..laa...
rupanya en.suami sedang menggoreng cencalok
habis dua2 botol tu digorengnya.
acik ni bukan la tak tau..
arwah bapak dulu pun suka cencalok..
rasanya tak pernah goreng
cuma potongkan cili api dengan 
perahkan air asam limau je

acik pun tak tau la macam mana dia 
nak makan cencalok yang dah bercampur minyak tu
pandai bebeno kan.
hantam la labu..

39 comments:

  1. KY tak makan cencalok ni...nak baunya pun rasa tak sanggup heee

    ReplyDelete
  2. Salam achik erna ;-)
    Resepi baru masakan cencalok tuu...
    :-)

    ReplyDelete
  3. Belum pernah makan cencalok...mungkin akan try suatu hari nanti...

    ReplyDelete
  4. assalam AE..bestnya AE gi jalan2 !!..mama selalu kePD..tapi bekerja..hu2..
    ehem dah lama tak makan cencaluk.. ;)

    ReplyDelete
  5. takleh nak telan la acik, rasa masin bebenor...

    ReplyDelete
  6. hikhikhik..kelakar la suami akak..tapi ayah saya penah la campurkan dlm sambal tumis bilis..sikit je..orang laki suko buat eksperimen kan :)

    ReplyDelete
  7. dulu saya pun takleh nak telan cencalok ni, siap keluar air liur loya lagi...tp lepas makan yg dah ditumis ngan cili tu, sedap la pulak, tp takder la sampai 2 botol sekali hihihi...saya pun ada nampak cencalok sotong masa kat Melaka aritu tp tak pernah try, saya bayangkan baunya tentu power hahaha...

    cencalok ker, budu ker, tempoyak ker, petai ker, jering ker, kalau dimakan tak kena gaya mmg tak tertelan, kan? tp kalau betul caranya ok jer...memasing punya selera....

    apapun, petai, jering dan kerdas mmg mampu membuatkan saya pening...hehehe

    ReplyDelete
  8. Apa lah rasa cencalok goreng tu agaknya?6tentu sedap mkn dgn nasi

    ReplyDelete
  9. 1st time dongar org goreng cencalok ni.......hehehe.....

    ReplyDelete
  10. Saya sampai sekarang tak reti makan cencalok. Tapi belacan saya suka bangat. Takdak belacan, tak senang duduk :D

    ReplyDelete
  11. kalau 10 ringgit tu rasanya mahai jgk kan..dulu beli rasanya tak sampai 5 ringgit..mungkin kerana dibuat drpd sotong kot...

    pernah baca kat blog mat gebu dia goreng ngan kucai..

    ReplyDelete
  12. PM tak pernah makan cencalok, tak berminat pun utk mencuba...sedap ke Acik..??

    ReplyDelete
  13. goreng cencalok....cubalah acik..tak kenal maka tak cinta...manalah tahu sedap..cencaluk ni klu pndai menggayakannya jadi sedap, kan....

    ReplyDelete
  14. dulu ada sorg jiran bg sebotol...bila buka ja botol,berbau satu rumah..tak leh nak makan...dekat dgn hidung pun tak sanggup hehe

    ReplyDelete
  15. hehehehhe dia ingat mcm bt sambal ke acik? abis tu dia dh terliur kot nk mkn cencaluk tuh... camne rupe cencaluk sutun tu ek acik?

    ReplyDelete
  16. kita suka jer cencalok tapi tak nah ler rasa yang bergoreng punya....

    ReplyDelete
  17. Hahahahah! Nape digoreng? Kasi masak ke? Acik, ape cite cencalok tu? Habis dimakan tak?

    ReplyDelete
  18. uiks goreng...saya pun letak asam,cili,bawang...nyum2 makan dgn nasi panas2 sedapnya.ada ulam...wah laparnya..hehee

    ReplyDelete
  19. x pernah plak rasanya di goreng...kesian..bersungguh benar nak makan cencalok...tp awat yang mahal sgt cencalok...

    ReplyDelete
  20. Saya suka cencalok dan segala2 makanan eksotik Malaysia, hehehehehe. Tapi tak la sampai sebotol atau 2 botol sekali hadap kot. Melainkan kalau nak buat kenduri ker...

    ReplyDelete
  21. ha?1st time dengar cencalok goreng..hehehe memang lawak

    ReplyDelete
  22. Salam, sedapla cencalok dgn bawang, tp tak petnah rasa cencalok goreng lg :)

    ReplyDelete
  23. Hahaha ingatkan resepi baru acik erna... rupanya tersalah buat.. biarkan biarkan labu dgn luncai nya ehe :D

    ReplyDelete
  24. hahaha... 1st dengar goreng cencaluk.. ;)

    ReplyDelete
  25. hehe..kalau sedap dan menjadi cencalok goreng tu, nanti kongsilah cerita kat sini Acik. Kadang2 kreativiti pun boleh menyedapkan masakan.

    ReplyDelete
  26. pertama kali dengar...
    kat rumah potong cili dan bawang saja..
    mesti sedapkan..

    ReplyDelete
  27. 1st time dengar cencaluk goreng....


    sedap ke kak?

    ReplyDelete
  28. tekak saya tak boleh menerima cencaluk, budu dan belacan ni walau dah cuba tapi tetap tak boleh


    pertama kali dengar menu ni kak... sedap ke?

    ReplyDelete
  29. Haha.. Mmg ada yg resepi goreng ke? Ke ni kes tak tahu acik? Saya ada pgalaman yang kawan saya cicah kerepok dlm budu sebab dia ingat tu sos..

    ReplyDelete
  30. eh hehe... camne tu cincalok goreng!!! masa kursus kat Melaka saya pernah cuba cincalok, masin sungguh... saya tak boleh makan

    ReplyDelete
  31. Saya tak pernah makan cencaluk ....
    Tak tahu rasanya mcm mana..hihihi...

    ReplyDelete
  32. M tak pernah makan lai cencaluk ni Acik..xtau rasa camna

    ReplyDelete
  33. Kreatif le tu kak..^__^

    Saya tak penah try makan cencalok. Ada org bg, lastly buang je sbb dah lama sgt peram.

    ReplyDelete
  34. 1st time dengar ni. hahahaha...cmane lah rasanya ni? Tapi tak salah mencuba. kena dengan rencah nya mungkin sedap. Nanti bole try masuk masterchef next season.

    ReplyDelete
  35. Apa rs nyer?leh telan ke?xpening ke?

    ReplyDelete
  36. salam,
    Amalkan makanan sunnah?

    Sila layari http://ijustbought.blogspot.com/
    Facebook http://www.facebook.com/TimurTengahEnterprise
    untuk berbagai produk dari timur tengah.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  37. Betullah AE....tak pernah pulak dengar cencaluk goreng....

    ReplyDelete
  38. Sapa nk makan banyak banyak tu AE?

    ReplyDelete