Friday, March 22, 2013

SEMOGA CEPAT SEMBUH (2)

Assalamualaikum

Bila sekali kita dengar ada yang sakit
berturutan pulak kan

Acik tau semalam kakak acik pun sakit juga
sebelum tu acik nak bercerita dulu
dulu kawan2 masa sekolah tak tau acik ada kakak
sebenarnya acik sendiri pun tak tahu
kisahnya kakak acik dipelihara oleh mak sedara
tak jauh pun sebelah rumah je..
tapi disebabkan kakak tu tidak pernah sekali pun
menjejak kan kakinya dirumah mak acik
tu sebab acik pun tak tau yang dia adalah 
kakak..acik ingatkan sepupu je.
walau pun berkali kali arwah mak dan bapak sebut
acik(panggilan buat kakak) kau tu..
kalau cakap..acik kau tu.. 
bermaksud..kakak acik la tu. 

Bila dah bersekolah menengah..acik banyak bertanya
tapi tak bertemu jawapan..
sampai la..seorang kakak yang sama2 membesar dengan kakak acik dirumah mak sedara tu bercerita..
mustahil mak acik nak beri anaknya orang bela katanya
sebab tu la anak perempuan sulung dia..
baru sorang pulak tu dapat perempuan...
tapi kisahnya..mak sedara(arwah) suami isteri
 cukup berminat dengan kakak..
ceritanya kakak tu masa kecik.sangat comel ..
cantik dan putih
kiranya berbeza lah dengan acik dan adik beradik yang lain
bila mak acik pi membasuh ke apa2 lah.
.mak sedara tu akan
ambik kakak bawak balik rumah dia..
begitulah setiap hari..bila malam baru dia hantar balik
bila dah macam tu hari hari katanya kakak 
dah tak mau balik kerumah mak acik lagi
bila dah besar..mungkin dah terbiasa hidup senang..
tiada adik yang nak jaga
kakak dah tak mau balik kerumah
lagi pun mak sedara yang bela tu orang senang 
la jugak zaman tu
tak macam mak acik..hidup susah..
acik memang terasa sangat..
akhirnya acik la yang jadi anak perempuan sulung
dibawah kakak tu ada dua lagi adik lelakinya
baru la acik lahir .
seawal sekolah rendah acik dah
mengambil alih tugas..
nak buat macam mana kan dah hidup susah
mak bapak sama2 kena kerja untuk membesarkan
anak anak ..
baru umur 12 tahun semua tugas memasak dah jadi tanggung jawab acik

tu sebab bila acik tau acik ada kakak
acik rasa sakit hati jugak..
tak salah kan acik rasa macam tu

kakak jejak kaki kerumah mak
hanyalah selepas dia kawen..tu pun sebab
suami dia..tapi tetap jugak tak pernah
bermalam dirumah.
cuma selepas suami kakak meninggal
baru kakak bermalam dirumah mak
sebab kakak tak da tempat nak tuju..
panjang lebar acik menulis ni
sebenarnya kakak acik sakit
ada dihospital..acik dah pun pi melawat...
..semalam adik acik pulak pi 
melawat..doktor kata darahnya
berlebih..dan dah pun dikeluarkan 9 pt
dan doktor kata..kemungkinan kanser darah
walaupun belum pasti .

dia tetap kakak kandung acik
walau pun anak2 dia tak boleh nak terima
acik dan hormat acik sebagai mak sedara mereka..
semoga kakak acik sembuh
dari penyakitnya..acik kesian kan dia
kakak ni cukup jaga hati acik sebenarnya
mungkin acik yang terasa hati sangat 
bila dia sampai hati tak mau lansung jejak kaki
kerumah mak..yang cuma berlantaikan tanah
dan beratap nipah masa tu.
masa tu pak sedara yang jaga dia
keje gomen..mesti senangkan.

kesian kakak..banyak makan hati
selepas suami meninggal dan 
kerana tingkah anak2 dia

acik tetap kesian dan sedih tengok kakak
muka kakak pun nampak sedih sangat
yang mampu acik lakukan hanya la berdoa
semoga kakak dapat melawan penyakitnya 
semoga kakak sembuh
dari penyakitnya
 Amiin ya rabbal 'aalamin  

31 comments:

  1. aduhh sedih pula saya membaca kak ..
    saya juga simpati ..

    ps : akk , kalau nak no cimb pun saya ada kak .. sian lak akk , saya nak kejar sblm naik harga kak ;) jimat sikit ekek ;)

    ReplyDelete
  2. Sedihnya entri kali ni..Kenapa anak2 dia tak mau terima pulak, kan mak depa tu? Apapun, semoga kakak Acik tu akan segera sembuh.

    ReplyDelete
  3. dari jauh js doakan moga cepat sembuh...insyaallah..

    ReplyDelete
  4. macam mane pun keadaan ibu bapa kita..kita kena terima seadanya kan!berlapang dada lah kak...dia tetap kakak kandung Kak E...doakan dia cepat sembuh
    Kak E, doakan moga kita baik dari demam jugak yek!!huhu...badan tengah panas ni dr ujung rambut sampai ujung kaki!

    ReplyDelete
  5. Syafakillah buat kakak acik erna... moga semuanya cepat sembuh ..

    ReplyDelete
  6. Moga akak Acik cepat sembuh yer.. dan silaturrahim yang selama ini terputus akan terjalin dengan eratnya..

    ReplyDelete
  7. Alahai sedihnye. Moga kakak cepat sembuh ye.

    ReplyDelete
  8. Sedihnya... moga kakak acik cpt sembuh ya.. Amin

    ReplyDelete
  9. sedih rasanya baca...
    semua pasai anak-anak...kasihan kakak acik
    moga beliau cepat sembuh....

    ReplyDelete
  10. Terasa sedih bila baca n3 Erna.

    Semoga kakak acik cepat sembuh dan anak2nya menjaga dia dengan elok.

    ReplyDelete
  11. terasa sedih plk bila baca nie acik,smoga dia cepat sembuh spt sediakala..

    ReplyDelete
  12. jangan sedih2 ye kak..doakan moga kakak akak sihat secepat mungkin...moga anak2 dia lebih prihatin kepada ibu mereka..saya simpati kak

    ReplyDelete
  13. assalam, semoga kakak acik cepat sembuh..

    ReplyDelete
  14. macam2 cerita pengalaman hidup manusia.
    semoga kakak acik tabah menghadapi penyakitnya dan cepat semboh.
    Air yg dicincang takkan putus.

    ReplyDelete
  15. alah ..sedih pulak bila baca..

    apa apa pun saya doakan akak acik cepat sembuh..

    ReplyDelete
  16. Salam akak..
    sedih sangat bila baca cerita akak ni...setiap dari kita melalui peristiwa yg macam2kan akak...kalau saya jadi akak pun saya akan berperasaan yang sama....

    semoga kakak akak akan cepat sembuh..dan mudah-mudahan penyakitnya bukan Kanser...

    ReplyDelete
  17. Smoga sembuh seperti sedikala....mungkin taubat pembersih dosa...

    ReplyDelete
  18. Sebagai manusia, bila kita terasa terbeban, mmg kita akan rasa cam tu....sabar selagi termampu...moga kakak acik tu cepat sembuh ye...

    ReplyDelete
  19. Smoga kakak k.erna cpt sembuh ye.....air dicincang x akan putus!

    ReplyDelete
  20. Semoga kakak Acik cepat sembuh. Amin..

    ReplyDelete
  21. Semoga kakak cepat sembuh.. doakan yang terbaik..

    ReplyDelete
  22. semuga kakak AE cepat sembuh..ehem itulah hitam putih kehidupan kan AE..sabar ya dear..

    ReplyDelete
  23. sedihnya..semoga kakak acik cepat sembuh

    ReplyDelete
  24. doakan ajelahye acik. moga kakak acik tu cepat sembuh !.apapun die tetap darah daging kita kan

    ReplyDelete
  25. Alhamdulillah acik dah maafkan kakak..
    Kakak pun dah tentu lama dah tersedar kesilapan dia..
    Semoga kakak acik cepat sembuh..

    ReplyDelete
  26. semoga semuanya kembali seperti biasa ye acik..

    ReplyDelete
  27. sedih saya baca kisah acik nih..moga kakak acik cepat sembuh

    ReplyDelete