Monday, March 4, 2013

MACAM MACAM RASA ADA

Assalamualaikum
Macam macam rasa ada
risau..sedih..
bila membaca kisah..
semoga semuanya kembali aman
AlFatihah ..pada anggota yang telah terkorban 

acik buat cerita makan
nak melupakan semua kerisauan
    
Acik saja tayang gambar bubur kacang merah
bukan sebab apa pun
setiap kali ..makan cendol atau pun
 air batu campur
2,3 biji je diletakkan kacang tu
tak puas makan..
semalam geram punya pasal
acik beli dan buat bubur
puas hati..dapat makan banyak
tapi..alahai anak2 tak berapa nak suka pulak
acik sorang je yang sedap makan
tak boleh la masak selalu
kesian dengan yang tak berapa suka.
acik lebih suka masak yang anak2 suka makan
kalau acik sorang..tak makan pun tak apa lah kan.
sesekali nak makan beli je
 Ni satu lagi..acik cukup suka buah ni.
tapi  memang acik sorang je la yang makan..
bila suruh anak2 makan..katanya banyak biji
tak tau nak buang macam mana he he..
ooo alahai..sabo je la.
ok lah jumpa lagi,Insyaallah

43 comments:

  1. angah sian kat mama n abah kat kampung, sebab adik bongsu angah ada ka Kinabatangan, sangat hampir dgn lahad datu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga adik angah selamat di sana.. Insya Allah..

      Akakpun risau dengan keadaan sekarang ni.. huhu..

      Delete
  2. memng pun..kita klu boleh nak masak hanya yg suami dan anak2 suka jer...kehendak tekak sendiri kadang kadang pendamkan dulu...

    ReplyDelete
  3. memang kak kan? kita cuma akan masak apa yg jadi kegemaran diorang je

    ReplyDelete
  4. Ye lah acik erna risau juga... moga Allah melindungi mereka semua...

    Anak2 saya pun tak suka makan kacang merah.. bila makan cendul penuh mangkuk saya dgn kacang merah mereka :D

    ReplyDelete
  5. .semoga perajurit kita selamat d sana...

    ReplyDelete
  6. Acik makan delima tu dengan kulitnya ke? :)

    ReplyDelete
  7. x sampi hati nk tgok wajah2 yg dh terkorban..sebak

    ReplyDelete
  8. dana pun suke kcg merah, beso2 n puas mkn... tp lum penah lg bt bbr kcg...

    semoga semua pejuang2 di lahad datu di lindungi Allah, semoga negara kita kembali aman

    ReplyDelete
  9. Telan je delima tu dgn biji dia..baru puas...heee

    ReplyDelete
  10. suka bubur kacang merah tapi jarang buat....
    pernah beli buah delima...mahal juga..

    ReplyDelete
  11. salam acik..

    saya pun suka buah delima tu,klau saya telan sekali dgn biji2 nya tu

    ReplyDelete
  12. Salam Kak...
    sedap bubur kacang merah tu...
    erm..klu acik yg berada jauh dr Lahad Datu pun risau..ini kan pula kami yg duk Sabah ni.. dari masa ke semasa sentiasa berjaga2..
    doakan kami dan para pejuang tanah air kita...

    ReplyDelete
  13. Wahhhh buboq kacang merah..

    Saya suka buboq pulut hitam, suka bila dia meletup2 digigit, kehkeh..

    ReplyDelete
  14. Terima kasih atas doa Erna buat anak buah saya dan juga yang terlibat menjalankan tugas di Lahad Datu.

    Saya pun suka makan buah nona tapi tidak buat anak2.

    ReplyDelete
  15. kalau kat umah i, masak bubur je, sure licin.

    ReplyDelete
  16. Boleh gak buat banyak-banyak bubur tu Acik, lepas tu panggil kawan-kawan blogger ni makan...

    Acik buah delima elok kalau orang tengah mengandung makan... khasiatnya... kata oranglah... nanti dapat anak cerdik!

    ReplyDelete
  17. Saya nie pun tak berapa gemar sgt ngan bubur tapi hubby mmg suka.. :)

    Buah delima suka jugak.. masam2 manis.. :)

    ReplyDelete
  18. saya pun tak reti makan buah delima..nak kunyah ke bijinya tu,telan..?atau buang hehe..

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum ... makan sebiji - sebiji sambil tgk tv ... kudapan sihat ...

    ReplyDelete
  20. Acik..buah delima tu ummi pun suka sangat, kalau kat Mekah selalu beli sebab rasanya manis sangat.

    ReplyDelete
  21. dua2 saya suka kak..moga negara kita aman kembali..aamiin

    ReplyDelete
  22. delima sedap..memang la banyak biji hehehe

    ReplyDelete
  23. tak disangka tetiba ada yg terkorban menjaga keamanan di malaysia ni..

    alfatihah..

    ReplyDelete
  24. sedih dan terkejut semakin ramai yg meninggal. minta segalanya kembali aman.

    Eh! menu kita sama pula, Kacang merah.

    ReplyDelete
  25. aah kan acik
    semua nie meruntun jiwa
    sedih tgk pic keluarga yg meratap pilu pemergiaan suami/ayah masing2 huhuhu

    acik .. ieda suke sgt2 bubur pulut hitam tuu huhuh

    ReplyDelete
  26. ehem mama sgt sedih dgn kejadian ini..Al-Fatihah buat mereka yg terkorban..

    ReplyDelete
  27. mmg kalau kita jer makan tak seronok nak masakkan.. anak2 memilih sikit... tapi serius sedap kalau dapat makan bubur ...

    ReplyDelete
  28. saya pun suka masak apa anak-anak suka makan aja...:)

    p/s saya tak pernah makan bubur kacang merah..tapi pulut hitam , memang suka.

    ReplyDelete
  29. PM suka jugak makan bubur kacang merah, makan sejuk2 lagi best...

    ReplyDelete
  30. Doakan yg terbaik utk keamanan negara..

    Bubur kacang merah.. Zar suka tu..:-)

    ReplyDelete
  31. As salam Acik,

    Marya pun kurang gemar kacang merah tp kalau bubur pulut hitam lajuuu je...hiihih... Yg last tu buah delima ye? Sedap kan w/pun byk biji... Marya makan buang biji... jenuh jugak lah... :))

    ReplyDelete
  32. Sedapnya nampak bubur kacang tu acik. Terliurrr...

    ReplyDelete
  33. Bubur kacang merah yang besar macam ni, popular di kalangan orang Cina. Depa suka buat bubur, tapi makan panas dan dicampur sedikit kepingan kulit limau kering.

    ReplyDelete
  34. Bubur kacang merah sedap juga cecah makan dgn roti Acik. Kalau kakak masak campur dgn sagu biji.

    Budak-budak makan yg leceh-lech macam delima ni memang tak sabar - kalau macam kita boleh exercise mulut Acik.

    ReplyDelete
  35. anak2 okje pun tak suka kacang merah ni... tapi okje makanlah kalau dalam ABC tu tak pernah pulak buat bubur kacang merah...

    ReplyDelete
  36. bubur kacang merah ni...feveret saya!! suka makan sejuk2..:P

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum...sedapnya bubur kacang merah tapi belum pernah buat sendiri lagi..Buah delima pun sedappp...masam2 manis....

    ReplyDelete
  38. moga semuanya kembali spt sediakala.....

    klau masak bubur kacang merah bgtau laaa, leh mintak skit (takmalu)

    ReplyDelete
  39. sesekali akk masak jugak bubur kacang merah.tapi akk sorang jer yg mkn.

    buah delima bnyk khasiat.tapi bebudak tak suka mkn.

    ReplyDelete
  40. Kcg merah tu kasi sejuk dlm peti ais dulu br sedap mkn!

    ReplyDelete