Friday, April 26, 2013

MISTERI NUSANTARA 2

Assalamualaikum


Sakit kepala acik
tak cukup tidur..tu la kan..dah tua2 penakut ni susah

Malam semalam.masa nak masuk ke bilik air..
tiba2 rasa takut sangat2..berdiri bulu roma ku
acik cepat2 lompat keluar
malam tadi pulak..masuk je maghrib..rasa seram lagi
acik cepat cepat bawak telekung semua
keluar kedapur..solat dan baca yassin pun didapur
En.suami ke masjid..anak bujang yang ada dirumah nak ke gym pukul 8..katanya
acik terus tak bagi..tunggu ayah balik kalau nak keluar
baru la dia cerita..mak malam tadi..
bangah ingatkan mimpi
rupanya bukan mimpi..ada orang tarik kolar 
baju bangah katanya
waaaaa..sama... tu la dia malam yang acik 
rasa takut sangat tu
patut la acik rasa serrraaaammm sangat
acik risau jugak ni..dah dalam rumah sendiri kan
acik dah baca yassin..ajak semua..lepas tu
air yassin sembur keseluruh rumah.

minta tolong kawan2..kalau ada yang pernah mengalami
dan ikhtiar yang dibuat selain dari acik baca Quran 
dan surah yassin.

dari 2006 acik tinggal dirumah ni
Alhamdullillah..baru kali ni terjadi
 betul2 buat acik tak boleh tidur

oklah..jumpa lagi,Insyaallah

49 comments:

  1. Acik..seramnya. Cuba baca surah Al Baqarah juga Acik. Harap-harap tak berlarutan. Take care ye Acik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ummiross..terima kasih.In shaa allah..

      Delete
  2. Aik, nape tibe2 je jd cmni.. Insyaallah xde ape2.. Teruskan baca al Quran ye.. Dulu kat umh pn ada gangguan.. So stiap kali maghrib, kami akan buka kaset @ cd bacaan Quran.. Biar je blanjutan sampai ke isyak. Sambil tu bc yasin jugak..

    ReplyDelete
  3. Ermmm. Nape pulak jadi mcm tu yeaaa. Huhu. Masa nk masuk umah dulu ada buat solat hajat tak sis. Nina pun xtaw jugak cm ne. Huuuu.
    Btw. Sis. Jemput join ga nina y simple ♥ salam kenal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa masuk 2006 dulu semua dah buat nina..dah azan..dah baca al baqarah..baca yasiin beramai2..tak tau la nina..mungkin dah lama ada yang terleka

      Delete
  4. Uishh...kenapa tiba2 ada pulak Acik? Yaasin dan Al-Baqarah. Selain daripada tu, Ayat Kursi amalkan. Cuba jer lah. Rumah saya di Melaka pun, bila hubby pindah ke Kuantan, asyik kosong jer. Bila balik sekali sekala mulalah saya kena cuit2, kena tolak2. Saya pulunkan Yaasin dengan Ayat Kursi jer. Setakat nie, Alhamdulillah. Yang penting, mesti yakin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Aziela..In shaa allah acik akan buat semua

      Delete
  5. salam jumaat yang indah
    selamat pagi

    ReplyDelete
  6. Takut pulak acik citer mcmnie... dulu kat umh pernah jugak jadi tp setiap hari baca al quran dan yassin selama semnggu Alhamdulillah dah ok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ratu..ujian untuk acik sekeluarga ni..Ins shaa allah acik akan teruskan dengan bacaan alquran dan yassin

      Delete
  7. seramnya kak, saya biasa amalkan surah al-Mulk selepas Isyak..insha Allah..take care kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak biasanya mengaji lepas subuh ngan maghrib..tak de surah2 tertentu..insyaallah tiha..akak akan cuba semua yang kawan2 kongsikan disini

      Delete
  8. Acik cuba cara kakak mana tahu boleh. Selepas solat maghrib solat taubat diikuti solat hajat mohon apa yg acik mahu. Kemudian sediakan lada hitam+garam kasar. Sediakan air dalam botol (buka tutup dia), baca empat Qul 7x, baca yaasin dan suroh AL-Mulk. Malam selepas isya' renjis air tadi dan gunakan garam dan lada hitam itu tabur keliling rumah.

    Moga Acik dan keluarga dilindungi Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakzakie..terima kasih banyak..In shaa allah acik akan buat nanti..rumah teres tak boleh nak tabur keliling..depan belakang pun boleh ye kakzakie..
      acik biasa buat lepas isyak..In shaa allah acik akan buat lepas maghrib pulak kali ni

      Delete
  9. Kakak pun takut juga Acik. Tapi baca ajelah ayat ini:-

    La takhof wala tahzan innallah ha ma 'ana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih seklai lagi kakzakie..acik amat menghargainya

      Delete
  10. baca komen je smoga ada antaranya yg serasi
    mintak jauh dr org/makhluk yg berniat jahat

    ReplyDelete
  11. kadang2 tu cuma perasaan je..tp m3h pernah jugak rasa mcm tu..tp buat2 berani la & buat tak tau,biasa kalo tiba2 rasa lain mcm je,m3h akn baca ayat kursi ulang2..kalo buat air yasin pun bagus jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fairus..in shaa acik ulang2 juga baca yassin dan ayat qursi

      Delete
  12. Byk cara/ bacaan halau makhluk halus. Antaranya time rasa semacam tu akak soh anak lelaki azan.

    Lg satu boleh beli cd Ayat ruqyah pengusir jin oleh ustaz sharhan. Saya beli kat kedai buku muslim. Cuma on secara kerap bila ada kat rumah tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih ujie..insyaallah acik pi cari nanti

      Delete
  13. salam kak Erna...atie bc n3 akak ni pon dah seram semcm je.Semoga akak sekluarga dilindungi...Amalkn la spt yg kak zakie & kwn2 lain tulis tu.InshaAllah.
    Kena kuat semangat kak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsallam atie..amiin..In shaa allah acik akan cuba cara yang kawan2 bagi tau

      Delete
  14. dah baca pun rasa seram.
    berhati2 acik.
    minta tolong ustaz pagarkan rumah ke apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nieda..trima kasih..in shaa allah..acik cuba sendiri dulu..kemudian nanti acik minta tolong pulak dengan imamm masjid

      Delete
  15. ok ni seyes serammmmm meremang bulu roma...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau mengalaminya sendiri lagi seram lia

      Delete
  16. Saya baca catatan acik ni pun rasa seram pulak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang seram ita..acik harap tak lama la..in shaa allah

      Delete
  17. acik, semua saranan di atas acik boleh cuba, semuanya berguna tu, dlm masa yg sama sentiasa buka bacaan alQuran 24 jam melalui youtube ker, CD ker...on jer wlp acik takder kat rumah, selang seli kan ngan azan...

    saya pernah alami tu semua...mmg seram tp kita kena berani...pengalaman saya masa anak bongsu saya umur 5 tahun dulu (skrg dh 12 thn umur dia) - saya dah siapkan uniform tadika dia atas meja, sebaik lepas siapkan dia mandi, uniform dia boleh takder! puas saya cari merata ceruk kot2 tersalah letak kan, tp takder, saya pun pakaikan uniform lagi satu, mmg leceh sbb nak gosok dulu, masa tu saya menyambil buat donut utk berniaga kan, rasa kelamkabut la, tp lepas siap semua elok jer uniform tu terletak atas meja semula, walhal tadi mmg ghaib! tu berlaku siang hari tu, saya pun hamput hantu tu cukup2 dan azan (tak kira dah!)...kdg2 saya masak jam 2 pagi, dia berdiri kat sebelah saya, tiup tengkuk saya (mcm dia tau jer hati saya tgh cakap bahang betul masa tu)! Allah jer yg tahu perasaan saya tp nak besarkan anak2 punya pasal terpaksa la cekalkan hati jer...

    Allah lebih hebat dari dia so jgn takut acik (mmg menakutkan pun)...lawan jer! mintak suami atau anak2 azan tiap corner dlm bilik dan seluruh rumah, kita dijadikan lebih mulia dari dia...jgn mengalah...

    saya puas habis beratus (ribu sebenarnya) mintak tolong ustaz sana sini, sudahnya saya sedar kekuatan itu mesti dtg dari diri kita sendiri sbb ustaz2 pun amalkan ayat2 yg sama...apa pun ttp ada hikmah disebalik itu semua..moga acik &keluarga dilindungi Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Q..terima kasih banyak Q..baca semua komen kawan2 buat acik rasa lapang/tenang

      Delete
  18. baru ni ada jiran rumahnya masuk toyol, dengar cerita takut terbawa2 hingga nak tido...memang menggangu tido kita benda macam ni...

    ReplyDelete
  19. Salam Acik..
    seramm jugak nisah baca cite acik ni..
    nisah ade jgk lah rase seram2 ni. tapi tu lah, nisah ni memang penakut lebih... ehehhe

    ReplyDelete
  20. salam kak erna,

    ada terdengar di ikim baru ini yang mengatakan
    banyak jin2 yg boleh menyerupai apa2

    apa kata kak erna panggil jemaah surau baca yassin
    di rumah atau panggil ustaz buat solat hajat...wallahualam.

    ReplyDelete
  21. acik ni bikin saya pun seram jgk tau..klu dah dalam rumah sendiri rasa camni mana lagi kita nak lari kan..

    cuba minta tolong ustaz yang pandai dlam hal ni menengok kot kot ada yg takkena..

    ReplyDelete
  22. Allah, ada benda ikut balik rumah ka..takutnya Acik, dlm rumah sendiri tu..

    Dulu saya pernah demam lps balik ziarah kawan lama mak saya yg tgh nazak. Rupanya rumah org tu ada "sesuatu". Bila mak saya masuk bilik saya, terus dia rasa seram sejuk. Dia pi ambik penyapu masuk bilik saya & terus pukul2 dinding dgn penyapu tu sambil baca ayat Kursi. Lps tu baca surah Yasin. Alhamdulillah lps tu ok.

    ReplyDelete
  23. aduhla acik, kalu dana nih mmg menngis lah sorang2, tp camne dh lama duduk baru ni je `dia` mengaco acik sekelurga ek... mcm dulu umah dana ada gangguan jin gk sbb mlm2 ada bunyi org main guli n tarik2 meja kusi, dana pasangkan bacaan ayat ruqyah n ada mintak tlg sorang ustaz, alhamdulillah skrg dh kurang tp mcm dulu... akak cube lah

    ReplyDelete
  24. kuatkan semangat kak..masa kat asrama dulu, cikgu suruh baca surah almulk setiap malam utk elak gangguan jin dan syaitan. jaga diri kak..

    ReplyDelete
  25. Salam Acik, risau saya dengar. Tapi kan, benda tu pun makhluk Allah jugak. Acik baca ayat Kursiyy banyak2, masa sampai wala ya uduhu hifzuhuma tu, ulang banyak2 kali. Syaitan dan Iblis paling takut dgn ayat Kursiyy sebab masa dialog dia dgn Rasulullah, dia cakap dia akan terbakar bila manusia baca ayat tu. Tapi kena hayati maknanya masa kita baca tu. Jaga diri acik.

    ReplyDelete
  26. kalau dlm rumah sendiri KY belum alami, memang seram bunyinya...banyakkan mengaji kak

    ReplyDelete
  27. Alamak Acik... kalau dari 2006 tak ada apa-apa tapi sekarang baru ada yang pelik... memang ada something wrong tu... usahakan baca Yasin ramai2lah Acik...

    ReplyDelete
  28. dia nak gurau2 dgn keluarga acik hehe...

    sbnrnya saya pun penakut jugak..tak berani dok sorg2 kat rumah

    ReplyDelete
  29. amal je surah albaqarah..hari2 ..in shaa allah....


    da nak main sorok2 dengan acik kot...

    ReplyDelete
  30. Acik...
    Saya banyak kali dah 'terkena' masa tinggal di kuartes dulu...macam2 cara benda tu usik yg pelik saya jer yg kena..tapi mujur benda tu tak pernah nak mnampakkan diri...
    Mula2 mmng takut..tapi bila dah banyak kali...jadi macam biasa..
    Selain baca yassin saya selalu amalkan surah Al-mulk..macam saranan kak zakie....

    Hati2 ya Acik....




    ReplyDelete
  31. M pun tumpang seram baca entry ni Acik..hu hu hu..

    ReplyDelete
  32. Tak pernah pulak merasa gitu acik...kalau boleh dijauhkan le....

    ReplyDelete