Followers

Sunday, November 8, 2009

resepi tijah




Assalamualaikum....

pagi2 lagi tadi..pi pasar tani kat paroi...cadangnya nak beli nasi ambang untuk sarapan..ye la kan..dulu lama dok tanjong karang..jadi dah biasa makan nasi ambang..

kebetulan di pasar tani ttj ade jual nasi ambang....semalam pegi la cari..orang yang jual tu kata dah..habis..dah ada aorang borong..katenya...dia siap pesan hari ni suroh datang paroi..jadi kol 7 cik abe..dah ajak pegi...aku kate apesal awal sangat...cik abe.kate..nanti abis lagi...haah yo lah..aku pun bersiap dan pegi..alhamdulillah...dapat...

kemudian teringat pulak..nak beli daging...dah beli tu...balik rumah...terus bukak blog dak tijah ni ha....nak salin resepi...aku pun mengarahkan..ceh..mengarah pulakkan..hero ku yang bongsu untuk menyalin...resepi...untuk kenudahan aku masak ia la...takan nak bawak benda alah ni pi dapo kan...

masa bace resepi..dak tijah tulih..tumiskan bawang merah,putih dah halia...la..nak tumis ni..tumbok ke hiris...aku pun bantai la tumbuk...baru tumis...

wah...dah masak..jadi ke tidak ni..tapi aku yang masak..aku kate sedap la kan...nanti bila buat lagi nak panggil dia datang uji rase...bolih ke jah...ha..ha..

10 comments:

  1. hahaha. buleh la kak. sey mmg ghoma jadi tester. tang tumih tu...kok raso rajin tumbok, ko maleh hiris, kok pelaso laie lobo'an yo dlm blender. hhahahha

    ReplyDelete
  2. eh, ada jual nasi ambang kat paroi cik? sha tak tau pon. teruknya sha ni, nampak sangat dah lama tak jengah2. banyak tak makanan yang dijual? best tak?

    ReplyDelete
  3. salam..
    okey dah pandai buh gambar.nanti kelas akan dtg saya ajar camner nak buang gambar yg akak rasa x nak letak..hehe

    ai..panggil kak tijah sorang je tukang rasa?
    saya x nak panggil sama ker?hehe

    ReplyDelete
  4. Tijah

    o.k jah..nanti akak bolih panggil...lamo tak guno an "pelaso" ni jah...selalu e omak akak kato...nek oyang pomaleh...

    cheryna

    makanan banyak jugak di jual...macam2 ada...sesekali sha pegi la...intai2 dulu..kalau suka bolih beli..nasi ambang tak banyak pun orang tu jual...rase2nya untuk 20 orang je kot.

    ReplyDelete
  5. Irfa..

    dik..nanti emailkan lagi ye...camane akak cadang nak boh gambar kat bawah..tulisan atas..tapi keluarnya gambar kat atas jugak..camane nak buat..gambar bawahnya ada cerita..pas2 gambar lagi..tadi nak mesej..dan tipun saje nak tau kabo..dah pi sg.buloh..tak sempat la pulak..sehat je ye...

    ReplyDelete
  6. irfa..

    kalau pasal nak datang makan mah akak bila2 je dik..sebut je...anytime...adik tu je yang selalu takde orang nak anto....dah sorang keje syif...dan sorang keje normal..abih tu camano

    ReplyDelete
  7. nasi ambang memang sedap.. walaupun bukan org jawa tapi suka & klu makan belah pagi kenyang sampai ke petang..

    ReplyDelete
  8. memnag betul..tu..orang negori pun rindukan nasi ambang kalau lama tak makn..

    ReplyDelete
  9. akak!!!! selamat berkenalan. akak ni sapo? oghang mano? duduk kek mano? sokolah kek mano? kona ese koh?

    ese saspen ni.....

    akak... ese delete akak punyo komen semalam tau, ese takut ada oghang sekodeng ese lah.... mahap yo kak.

    dah minam lom?

    ReplyDelete
  10. takpo mak su..orang logong la..mano lai..kocik2 dulu arwah omak e kan selalu panggil odah...odah...raso e mak su tak ingat akak..rumah mak akak bolakang sekali tu..akak samo sekolah ngan shidah..zino yang bagi tau akak ni..sapo lah mak su kato e..shidah pun sakit sekarang ni kato e..dah sehat ko dio..

    ReplyDelete