Thursday, November 19, 2009

Persekolahan sesi petang

Assalamualaikum..

Petang tadi..balik kerja,heroku yang bungsu..bagi tau.."mak..tingkatan 2 sekolah petang"..katanya dan diberikan juga surat dari sekolah...bila aku baca suratnya..aku tak abis fikir lagi ni...sesi petang bermula pukol 1.10 petang dan habis pukol 6.30 petang...budak2 akan kesekolah mestilah pukol 12 lebihkan...pukol berapa bebudak tu nak solat zohor..dan habis pukol 6.30...sampai rumah..tentu dah maghrib...

sebenarnya aku tak pernah ada anak sekolah sesi petang..tu agaknya aku tak abis2 berfikir ni...abang2 dia yang 2 orang tu dulu..sampai habis tingkatan 5 sekolah pagi..

aku dah tanya anak aku...dia pun tak bolih nak jawab..esok hari last sekolah..tak sempat aku nak ke sekolah nak tanya cik gu2..untok mendapat jawapan kemuskilan aku ni..
camana agaknya ya..

disekolah anak aku ni ada kelas KRK..hero aku pun kelas KRK..aku ingatkan untok KRK aje..tapi dia kate semua tingkatan satu dan tingkatan 2 sekolah sesi petang....
oh ye.. KRK..ialah ..kelas rancangan khas...kelas untuk budak2 yang dapat 5A tapi tak mau pi asrama..macam hero aku tu la...tahun lepas upsr dapat la 5A jugak..dan dapat masok asrama..sebulan je..itu pun hari2 menangis...sudahnya aku pun menangis sama..hari2 talipon..akhirnya aku..pegi ambik bawak balik...nasib baik sekolah dekat rumah ni nak terima dia..sorang..walaupun dah penuh...

Esok hari akhir persekolahan..dan bermulalah musim cuti sekolah..bermakna juga musim orang buat kenduri...nampaknya aku pun mula lah sebok memenuhi undangan saudara mara dan rakan taulan...bermula dari hari sabtu dan ahad ni...sehinggalah bulan januari 2010 aku dan keluarga dan pun menerima jemputan..aku harap aku dan keluarga sentiasa sehat,supaya dapat memenuhi undangan yang diterima...

16 comments:

~Kak AZZ~ said...

ramai sangat ke murid2 kt sekolah tu....sampai ada sessi petang....Tapi mesti ada masa rehat kan...kot2 masa rehat ni la dorang g solat tu...

cuti2 skolah ni makan2 yo la kojo ehh kan...hehe....

zino said...

sape lagui kuat nangis mak ke anak? hehe

zino said...

waktu solat tu boleh adjust kat sekolah...

Mak Su said...

kat tempat weall mmg ada disediakan sesi solat.. so, tak risau :)

Erna said...

kak azz..
ramai la tu kan..sampai kono ado sesi petang....dan sah azz..cuti2 ni..betambah lah kojo masak memasak omak e...kalau tidak nanti kito balik kojo yo..dio dah tunggu kek pagar..mak laaapppaaaarrrrr...he he.


zino..

kau memang..kok megonokan orang no.satu kan...nanti nak pesan gak ngan dio..soh tanyo cikgu pasal waktu solat tu...2 waktu tu..zohor ngan asar..

Mak su..
timo kasih..dah tak risau dah..

pB said...

biasanyer solat zohor, waktu recess.

cHeRyNa PiReS said...

jarang dah sekolah ada sessi petang. sekolah mana agaknya nieh cik...tertanya2 plak sha...

Erna said...

salam pB...

terimakasih,ats info yang di beri.

Salam cHeRyNa...

Sekolah kat rumah acik ni la..ttj...baru tahun ni nak mula..

kak ina kl said...

salam..akak tak tahulah psl sessi petang bila anak sekolah menengah sebab semua duduk kat asrama..anak kamu dpt sekolah asrama mana?
syg kan kalau di fikirkan sebab bukan senang nak dpt..org berebut-rebut nak hantar..anak akak setakat ni tak ada problem cuma mula-mula gi tu buat hal..lepas tu dah ok..
kalau nak ambil resepi ambillah..tujuan tampal kat blog sebab nak share kan..akak pun ambil dari umah member-member cyber jugak..
dokek ajo ek..org nogori ko?

NJ said...

salam kenal dan ziarah..erna
timakasih sudi jenguk umah akak dan jadi follower akak...akak pun dah follow erna ye..

have a nive weekend

Erna said...

Salam ina.

.akak memang orang negori..timakasih..nak cuba ayam tandori sebenonya..terima kasih...nak buat
camane dia menangis tak berenti..tak penah pisah..akak pun tak tahan...terus uruskan bawak balik..akak ni umor dah banyak..kalau tengok gambar memang orang tak pecaye..tapi sebenonya...umo dah banyak dah..tu yang memula tu tak berani nak berblog ..segan..tapi bila tengok macam2 ade..resepi pun banyak..ade adik yang rapat pulak menggalakan.siap buatkan blog lagi.tu yang baru nak mula tu...

Erna said...

Nj..
NJ..
terima kasih..nj..akak le akak..bukan nj..akak dah tengok dah..9 tahun beza umor kita...tapi tak kisah kan...terima kasih..akak ni baru nak belajar2 berblog..banyak lagi yang perlu dipelajari...maklum buta it..he he..kalau kat opis bukan menaip sendiri pun...bos kate belajar..bila bos takde..akak suroh gak bdk opis tolong..

aNIe said...

Kak...rasanya semalam ada tinggalkan komen...dah ilang pulak...hehehe...maner ntah internet ni antarkan komen anie tu...

Menurut anak anie yg pernah bersekolah petang...selalunya cikgu2 akan benar2kan anak2 murid solat di surau...

Erna said...

anie..

terima kasih..senang hati..maklum le kan..anak meningkat remaje ni..kita kena pentingkan dia orang mejaga waktu solatnye.

TotYati said...

salam akak,

dulu saya pernah bersekolah sesi petang semasa tingkatan 1 hingga 2.akak jangan risau, biasanya pihak sekolah adakan amali solat pd waktu zohor. dan waktu asar pula akan ada giliran setiap kelas utk pergi bersembahyang. tapi semuanya terpulang pada pengurusan sekolah yg menentukannya ;D

Erna said...

TotYati..

terima kasih yati.sudi singgah.itu juga yang difikirkan..harap2 pengurusan sekolah ni bagi pelepasan...lagi pu sekolah anak ni pun baru pertama kali nak buat sesi petang