Monday, November 16, 2009

mesin basuh....

Assalamualaikum...

Sekarang ni dah mula musim tengkujoh...musim hujan le tu kan...
yang aku nak cerita ni..bukan pasal musim hujan ni...tapi pasal mesin basuh kain aku kat rumah..ni..dah rosak la pulak..
bila dah rosak..maknanya,aku kena basuh sendiri..cara tradisi la..kena perah sendiri,berus sendiri..bila dah perah sendiri tu..bukan kuat mana pun kan..jadinya bila la nak kering kain2 yang aku basuh tu...dalam keadaan cuaca sekarang ni...

Nampak gayanya..kena hantar kedai..nak cuba repair dulu...mesin basuh aku tu..baaaruuuu sepuloh tahun umurnya...sepuloh tahun tu baru la kan...ni mesin basuh aku yang kedua..aku baru 2 kali beli mesin basuh..yang memula aku guna dulu, tahan 17 tahun..yang kedua ni...baru 10 tahun dah demam...kalau tak boleh dibaiki..kena lah juga cari yang baru...lari le bajet jenjalan aku nampaknya...nak buat camana kan..nak hantar ke dobi..aku kurang suka..sebab aku tak suka bau sabun kat kedai dobi tu...

aku harap..mesin aku tu boleh dibaiki...

12 comments:

  1. boli yo kek kodai singer dopan tu kak. huhuhu

    ReplyDelete
  2. haha....mmg osah dugaan boto kan....taim2 ujan ni la dio buek hal...

    tp mesin pesen skang ni mmg copek na bona ghusak ehh...kek ghumah akak ni dh masok 3 mesin dh...kek bahagian eteh mesin tu sensitif...takleh kono air....tang punat2 tu la....kono cover dgn plastik....elok mesin jonih lamo yo...yg main puleh2 tu.....hehe....

    ReplyDelete
  3. mmg dugaan betul nak basuk kain dimusim hujan ni.takkan x nak basuh baju pulak kan.tp kalau susah hantar dobi jer..biarlah bau sabun dia kurang sedap pun.hehe

    ReplyDelete
  4. tijah..

    abng nak yo cubo baiki dulu...kok ikut an akak..kodai singer ko..kodia india jual brg letrik tu yo akak nak terojah..

    kak AZZ..

    botul la...raso e yang punat e tu la yang rosak...dio bantai e..spin..dan tambah air yo..berojam2 tk siap2 basuh jadi e...

    dik...irfa...

    memang dugaan berat ni.

    ReplyDelete
  5. mesin kek ghumah akak maghin air ehh takmo kuar....pueh la dok spin bnyk kali...tak mau gak air tu kuar.....sudah ehh pggil org kek kodai boli mesin tu dtg ghumah check....ghupo2 ehh ado duit syiling 50sen ngan 20sen tosangkut kek dlm salor gotah tu....molayang 120 hengget tekau garo2 duit siling tu laa....

    cubo la tgk dulu kek lubang salur gotah tu...kot2 ado yg molokek kek ctu....huhu....

    ReplyDelete
  6. kak azz..

    timo kasih ..tadi dah tolak..tarik..dan dah pun jalan balik mesin tu..alhamdulillah..tak sompek molayang rm...timo kasih atas poringatan tu...

    ReplyDelete
  7. acik dulu baiki sendiwi...
    biasanya rosak sbb lipas geget itu wayar kasik putus...

    tapi dont ever try it at home...heheh.. klu nk cuber tgk apa yg rosak...hati-hati
    acik udah pnah tecampak masa memandai nk baiki sendiri... kener letrik...fadan muka haku...

    sbb tu smpai sekarang, acik tk baper nak betui....hehhee... *stetment palesu..

    ReplyDelete
  8. goli ati..pulak baco..apo hal lak stetment pelesu...he he..akak pun ponak kono gak cik..sampai sekarang tak bolih..lotak tangaN KEK TV..KENKADANG BERAPI..pelikkan..abag akak cakap..maso kono renjatan tu..tak minum air kelapo kato e,,,cam kono racun pulak nak minum air kelapo.kan...

    ReplyDelete
  9. sha pun sama cik...dahlah ujan, nak antar dobi lagi. kuyak poket!

    tapi kok sepuloh tahun tuh takdo baruuuuuu tu cik, mmg kono tukar!:P

    ReplyDelete
  10. Kak erna...kalau mesin basuh rosak masa musim hujan ni memang susah hati kita dibuatnya...lebih2 lagik kalau baju bertimbun2...kusut fikiran...

    ReplyDelete
  11. cheryna..

    he he.sepuloh tahun baru la tu..bagi acik la..rase baru je beli..he he

    Betul anie...yang basuh mesin pun 2.3 hari nak kering..ape lagi basuh tangan kan..

    ReplyDelete