Wednesday, November 25, 2009

resepi nasi

Assalamualaikum..

Esok hari "mantai" he he..orang kampong se yo tau makno hari mantai ni kan...
Tapi..aku tak dapat la balik kampong esok..selalunya hari mantai ni,walaupun hariraya aidiladha,aku akan bercuti..untok masak...aku akan rebus jugak ketupat segera,buat kuah kacang dan masak rendang untuk dibawak balik kekampong..

tahun ni, aku tak bercuti..kerana esok aku kena pi serdang..urusan kerja la, nak buat camana kan ..nasib baik serdang..dekat je..

Raya ni..aku dan adik beradik semua akan berkumpul dirumah kakak je..tak buka pun rumah mak..tak sempat nak balik kemas..sian mak ..hari2 menyebut nak balik rumah dia...

yang sebenonya aku nak tulis resepi nasi kat sini..dah janji ngan tijah..aku ni tak le pandai masak..cuma bolih masak aje...resepi ni adalah resepi kakak sepupu aku..setiap kali ade kenduri..kawin ke,orang pegi haji ke..cukor jambul ke..orang kampong akan mintak sepupu aku masakan nasi ni..aku pulak..mintak tolong kakak sepupu aku tuliskan resepi nasi ni dalam kuantiti yang kecil..selalunya dia masak tu kan satu kawah..aku dah cuba buat banyak kali..nampaknya...menjadi kegemaran anak2ku..

RESEPINYA...

SUKATAN UNTOK 7 TIN BERAS(aku tak penah guna tin pun..aku guna cawan je..)
(Guna basmathi)

1 TIN SUSU CAIR(TIN KECIL)
10 ULAS BAWANG MERAH(DITUMBUK)
5 ULAS BAWANG PUTIH (DITUMBUK)
2 INCI HALIA (DITUMBUK)
KETUMBAR
BUNGA LAWANG
2 SUDU BESAR REMPAH KURMA
5 SUDU BESAR MINYAK SAPI GHEE
SEDIKIT TOMATO PUREE
AIR MENGIKUT SUKATAN BERAS.
SEDIKIT GARAM
DAUN PANDAN(sepupu aku tak ajar boh daun pandan..aku pandai2 sendiri nak bagi wangi)


CARA..

BERAS BASUH DAN TOSKAN..
BANCOHKAN REMPAH KURMA
PANASKAN MINYAK SAPI
TUMISKAN
HALIA,BAWANG PUTIH,BAWANG MERAH DAN BAHAN2 PENUMIS..
MASUKKAN REMPAH KURMA..
DAH BETUL2 GARING,MASUKAN KAN AIR..
MASUKAN BERAS..
AIR NASI DAH KERING MASUKAN SUSU..
MASUKAN SEDIKIT TOMATO PUREE..TAK PERLU KACAU..BIARKAN SAMPI KERING BETUL
SELEPAS SETENGAH JAM LEBIH KURANG,BARU BOLIH BUKAK PERIOK UNTOK KACAU NASI..KATA SEPUPU KU...KALAU MASAK BANYAK 45MINIT BARU BOLIH BUKAK PERIOK..

14 comments:

~Kak AZZ~ said...

nasik apo ni.....nasik beriyani koo nasik minyak....atau nasik ujan paneh...

salam aidil adha yooo utk Erna dan semuo keluargo...Kimsalam omak dn fmly k...

Tijah said...

umang aih 7 pot ko kak? ni mau 7 hari 7 mlm makan ngulang dopan tv nih. hikhik

selamat hari rayo kak. jomput la datang umah sazah. sey ghayo sini yo taon ni...

zino said...

itu nasi apo namo e tu... ? bilo nak masak tu den nak datang makan hehe

Erna said...

salam kak azz...


kato e nasi beriyani la..salam aidiladha juga untok azz

Erna said...

salam tijah...

selamat hari rayo gak untok jah...jah...kalau nak buek 7 pot..kono kek gumah sazah...kok nak makan sendiri...jak kocik an la sendiri sukatan e tu..he he..

Erna said...

salam zino...

kau sebut yo bilo nak datang makan...siap....ha ha...resepi cik non la tu..dah lamo dio bogi..maso dia sehat lagi tu..

aNIe said...

Kak...baru nak tanya nasi aper...nasi beriyani ke...timo kasih yo kak...cayang akak...!!

cHeRyNa PiReS said...

elok bagi resepi2 nieh cik...
lagi2 nak raya nieh mmg sonang laaa..tak payah nak pk2 kan!

selamat hari raya korban...
semoga hepi seisi keluarga:)

HappyIrfa said...

mula2 mmg nak tanya apa nama resepi ni tp org lain dah tanya kira dah terjawablah..
napelah susah sgt nak tinggal komen kat blog akak ni (sapalah yg tulun buatkan blogh ni yer?hehe)..taip punyalah pjg last2 komen x masuk.

Erna said...

salam cHeryNa..

selamat hari raya qurban juga untuk sha..
................................................
salam anie..

cuba la anie..tapi anie lagi pandai masak kan..

Erna said...

salam dik irfa..

ye ke susah nak tinggalkan komen..kenalah tanye diri sendiri ye..he he.akak manalah tau..cemana yang adik buatkan..camtula sampai sekarang..akak ikut arahan kat email tu...he he..

Mak Su said...

kak, eden masih tokonang suasano mantai... tapi apokan dayo, abah dah tak ado, omak dah tak ado. uwan laie lah, pun tak ado... eden ni sebatang kara ... uwaaa, uwaaaa, den tak balik kampong, den dah tak ado kampong... akak den tu pun tak balik....uwaaaaa (nangis laie)

pB said...

selamat hari raya haji

Erna said...

salam maksu..

jangan la sodih..terdongar dek akak raung e sampai sinia ha...balik yo sini ha...bebilo yo akak terimo..


salam pB...

selamat hari ray qurban..