Monday, September 9, 2013

KENANGAN MENGUSIK SELERA

Assalamualaikum

bila dah musim kenduri ni
acik mula rindukan masakan yang dihidangkan
masa kenduri masa dok Tanjung karang dulu
dulu masa dok sana..kalau ada jemputan
rasa seronok..acik pi ngan kawan2.
naik basikal je
en.abang pergi naik motor 
ngan kawan2 dia 
menu yang acik paling suka..
ikan keli masak cekor
ada pulak goreng ikan bilis ngan cili api
sambal goreng tempe..serunding
tapi kan sedap betul makan
sekarang ni kalau ada jemputan di Tanjung Karang
acik pun dah tak jumpa dah menu tu
dah sama macam disini
masak daging dan ayam
dulu bukan tak ada..tapi masih ada ikan bilis goreng 
yang sedap tu.
oklah jumpa lagi,In syaa allah

27 comments:

  1. assalam, selera jawa tu...memang sedappp..

    ReplyDelete
  2. betul Acik..sekarang asyik jumpa dalca dengan ayam saja...
    kalau pergi luar bandar masak seperti yang Acik cakap tuh...sedapnya..

    ReplyDelete
  3. baca coretan Acik ni, ummi pun rasa teringin nak makan lauk-pauk kenduri macam tu.

    ReplyDelete
  4. zmn skrg ni ada ke yg msk keli lemak cekor acik? alahai sedapnyer... blh rasa msk lemak cekor yg sedap time balik kg jelah... yg mak msk... dana suke yg pds n pekat...

    ReplyDelete
  5. Resepi dulu-dulu yg acik sebut itu adalah masakan tradisi keluarga kakak tau. Cuma ikan mungkin bukan ikan keli tapi cekor tu tak tinggal kalau masak ikan. Ikan bilis+cili padi, tempe dan serunding semu tu aahh.... . macam nak buat pulak dah kakak ni Acik..

    ReplyDelete
  6. belum makan, baru baca pun dah rasa sedap ;)

    ReplyDelete
  7. SEDAPNYA IKAN KELI, SAYA SUKA YANG DIGORENG GARING...LAPO :)

    ReplyDelete
  8. Okje pun suka lauk kg macam tu AE...sedapnya!!
    Pernah gi Banting dulu lauk dia ikan bilis, cili hijau, bawang goreng tumis gitu AE...sedapnya ...selera makan!

    ReplyDelete
  9. Kak... anie pernah pergi majlis kahwin kat Ulu Selangor dulu...masakannya masakan kampung sedap2... ada kerabu daun selom... ada sambal petai...sambal tempe...adoiyai... dua pinggan pun tak terasa...hehehhe

    ReplyDelete
  10. Kekadang lauk kenduri ni mengimbau selera nak makan kan Acik... saya pula yg mengimbau selera ialah SAMBAL TAHUN JAWA yg mana guna kulit lembu.... aduh bila nak dpt mkn lagi ni :)

    ReplyDelete
  11. macam mana rupa ikan keli masak cekor Acik..??

    ReplyDelete
  12. betullah rindu dgn lauk kenduri dulu2.. dah jemu dgn ayam dan dging ni kan !

    ReplyDelete
  13. bila acik cter cam ni.. teringat liya masa kecik2 dulu cam tu jugak le.. mak bw naik beskal g kenduri kawen... pastu kat rumah pengantin sibuk kami2 yg budak2 nk bunga manggar .. berebut semua org nk jugak... hehe

    ReplyDelete
  14. Ikan bilis dah mahal skrg acik... sama mahal dengan daging dan ayam! ....;)

    ReplyDelete
  15. betoilre kenduri kat kampung akakpun dah tak sama cam dulu.. samajer cam di bandarni rasanya..
    dulu ada gulai tempoyak, mesti ada pecal... isyh sekarang manader lagi, lauk murah2 cam gulai pisangler... tapi sedapnyer alahai...

    ReplyDelete
  16. lieya bace sambil lieya yang ngencik ni heheeheh...tu mcm menu org jawa tu kan....

    ReplyDelete
  17. ikan keli masak cekor tu "pecel lele" kan...? sedap makan dengan nasi putih panas-panas..tak payah lauk lain pun dah ok

    senang je masak dia...kalau dapat pakai keli salai pakai sabut kelapa lagi best...haaahh

    ReplyDelete
  18. salam K.erna..betul tu kak,menu mskkan kg yg paling best klu jumpa kat kenduri kawen..mmg itu yg diambik dulu.Skrg ni kebykkannya lauk ayam/daging,dalca...menu yg moden2.

    ReplyDelete
  19. waktu pi PD hari tu, saya sempat singgah makan kat hentian rehat, memang sedap masak lemak cili api ayammm...tak pernah rasa sedap macam tu, cuba buat pun tak jadi..nanti boleh tak akak bagi resepi ayam masak lemak cili api stail org negeri...?

    ReplyDelete
  20. ni bukan kenangan mengusik jiwa..tapi selera yang terusik ye kak..hehe. menu klasik jugak yang melekat di hati. tanjung karang cantik dengan pemandangan sawah, kan..?

    ReplyDelete
  21. Kenduri sini kalau belah kampung menunya selalu gulai daging, dalca daging, kerabu taugeh + perut dengan kerisik, lebih kurang gitulah dari dulu sampai sekarang tak berubah, hehe. Kalau belah pekan, memang ayam ayam ayam jalah :D

    ReplyDelete
  22. menu kampung mmg terbaik selalu..!!!

    ReplyDelete
  23. mak ai mmg sedap buat yang tak de selera makan ni ...

    ReplyDelete