Thursday, September 5, 2013

AMBOIII..TAK SAYANG MULUT NAMPAK

Assalamualaikum


isu duaposen..acik tak pernah lagi
nak tulis kat blog..bising bising pun tak
nak buat camana kan
kita yang dibawah ni memang tak mampu nak buat apa2
kena terima dan hadapi setakat termampu.
pandai2 sendiri la berjimat.

Tapi geram juga..bila ada sorang diopis ni
beria ia marah..ala 20 sen je nak bising
tak tau bersyukur..apa nak marah2 katanya
kalau harga minyak naik..harga barang naik
tak cukup..pergi lah berniaga
lepas tu macam macam lagi..
dia bebel..berapi2 marah..
yang peliknya..bukan orang kat opis ni
yang bising2 dia baca kat FB dia je
amboi2 mak cik..sedapnya mulut ngko bercakap

ngko lainla..makan ikan sekor pun pun ko boleh
jimat tengahari makan sebelah..
malam makan sebelah lagi
duit gaji ..ko makan sorang..beli2 makanan tak pernah
makan luar kalau ada orang nak belanja
duit sendiri tak pernah keluar.

ish..tak pasal pasal pulak acik bebel
tak mau lah..
cuma bagi acik..20 sen tu besar maknanya
kalau  tak de 20 sen nak sebut seringgit pun tak boleh

oklah..jumpa lagi,In syaa Allah

37 comments:

  1. HAHAHA.BERAPI NAMPAK
    MAKCIK TU LAGI LAH YG BAKAR DARAH AKAK NI
    BIARKAN JE DIA ;)

    ReplyDelete
  2. Lain org lain pendapat tapi kalau kena bagi pendapat pun agak2 le... Kita pulak tumpang hangin dengan dia.

    ReplyDelete
  3. berpada-pada dalam apa jua perbuatan

    ReplyDelete
  4. sabar je lah acik. kat wall fb saya pon kemain ramai yang mengomel macam2

    ReplyDelete
  5. biasaler tu..
    masing2 ada pendapat masing2..
    rambut sama hitam jer..
    hati lain2..
    x gtu?
    hehe.

    ReplyDelete
  6. As-salam Acik..

    tak kisah klu org ada pandangan yg lain dari kita.. tapi kalau sibuk dok kondem pandangan orang lain mmg sesiapa pun akan rasa tak selesa... itu yg rasa tak best tu..

    ReplyDelete
  7. erm.. lain org lain pandangan nya kan Acik..cuma bila harga brg naik ni yg merunsingkan.. kesian kt org2 yg tak mampu..klu yg mampu tak kisah lah...

    ReplyDelete
  8. kalau nak beli mcd.. tak cukup dua posen pun diorang tak bagi big mac tau.. haha..

    ReplyDelete
  9. Kalau kaya sekalipun kena lihat yg kurang berkemampuan. 20 sen tu kalau sehari guna 2 liter dah 40 sen kali seminggu, kali sebulan, kali setahun kena kira balik berapa dapat kenaikan gaji. Kenaikan barang lagi - bagi dia buka minda dia sikit acik. Kakak pun geram sebenarnya..

    ReplyDelete
  10. Walaupun dua posen, impak pada barang lain lebih terasa... Bila calculate balik dua posen jadi seribu lebih utk satu keta dalam setahun tu...hadoiiiiiiii.

    ReplyDelete
  11. betul jugak kata satu statement kat manatah saya baco... subsidi dinikmatijuga oleh pihak yang tidak patut diberi subsidi. Blog Abah Zino kot..jadi klu reger sesemua ni naik, yg berpendapatan rendah dan tanggungan banyak ni ler yg teraso amek kesannya.

    ReplyDelete
  12. AE..... tak mo komen apa apa lah...huhu

    ReplyDelete
  13. Kak Erna... biarlah kak orang tu nak bebel...gasak dialah... penat nanti dia berhenti... isu ni nanti lama2 senyap... asalkan kita tak terikut2 dgn orang2 yang suka membebel tu sudah...hehehe

    ReplyDelete
  14. nak bising pun , sapa nak dengar cakap kita. benda tu dah pun naik harga...

    ReplyDelete
  15. mmg la 20 sen..tp kalau 50 liter,100 liter..berapa ringgit dah terpaksa ditambah dari harga sblm ni..sblm ni kereta saya kalau isi full..rm97..skrg..??

    ReplyDelete
  16. betul Acik..nak marah pun tak guna...minyak tetap naik kan...kita redha saja..

    ReplyDelete
  17. Betul akak...angka sejuta tak akan sampai kalau kurang 20 sennn.......

    ReplyDelete
  18. Macam2 perangai orang acik erna... apa yg penting bagi saya berdoa pada Allah yg memberi rezeki... supaya sentiasa mencukupi rezeki kita kan... walaupun kita belanja sekali utk keluarga dan kekawan ... rezeki tetap cukupkan acik :)

    ReplyDelete
  19. 20sen mmg nampak kecik, tapi kalau pandai matematik mesti dia tau impaknya besar sbb ia melibatkan petrol. Bila melibatkan petrol, termasuklah segala brg2 keperluan ikut naik..

    ReplyDelete
  20. makin dipikir makin sakit jiwa lah bab2 minyak ni !

    ReplyDelete
  21. Ish..ish..lepas ni harga barang semua naik..pening kepala memikirkan bajet keluarga sendiri..

    p/s lepas ni kena pi borong barang keperluan sebelum dorang sempat naikkan harga..

    ReplyDelete
  22. aduhai dua posen punya pasai....

    ReplyDelete
  23. Hahaha...

    Tiba2 teringat kat citer dolu2..

    duaposen, mintak si adik.. hehe..

    ReplyDelete
  24. sebb 20 sen tu lah ..akan mencetuskan pelbagai kenaikan harga barang2 lain Kak..lepas tu naik secara tiba2...terkejutkan org...dulu siap masuk paper..takkan naikkan harge, tapi gomen naikkan jugak...hemm entah lah...kalau ini semua satu bentuk penindasan...saya tak redho!

    ReplyDelete
  25. susah kan kak..
    bukan semua orang pikir macam kita..
    lepas pru hari tu saya malas dah nak pikir..

    ReplyDelete
  26. ntahlah..hari2 dok dgr cite pasal 20sen ni kat opis tak abih2..wat pekak jelah, mlas nk dgar tapi terpaksa dgr jugak..huhu

    ReplyDelete
  27. dlm tzkrh kt mne dh..ktanya diantara org tak rsa kesan dan bahang kenaikan minyak ialah orang kaya, orang mati & org gila..yg lain sume kena ksanya...duo kupang..hihihi

    ReplyDelete
  28. Sabar acik! Jangan di layan... (heee... saya pun nyampah dengan orang cam tu... mahu nak @#$%&...

    ReplyDelete
  29. tu la... naik bas tak cukup 20 sen kena turun balik... huhhuhu

    ReplyDelete
  30. 2o sen pon duit.. 10 sen pon duit...

    ReplyDelete
  31. nak kene lado mulut dio tuh Acik...

    ReplyDelete
  32. 20 sen pun duit jugak.. mula2 minyak naik hrga lps nie brg apa lg pun xtau lah..uhuhuhu aptb

    tq sebab wish besday mak kita :D

    ReplyDelete
  33. sejujurnya.saya memang marah!. Inilah harga yang perlu di bayar bila menjadi Rakyat Malaysia. Lepas apa lagi nak naik. itu naik ini naik. samapi saya pun dahnaik letih...

    ReplyDelete
  34. Jangan kata 20 sen, 5 sen pun sangat berharga.

    Tu dia, ikan makan tengahari sebelah, malam sambung lagi sebelah..Kalau ya pun dia senang sangat orangnya, takkanla tak boleh bersimpati dengan nasib orang yg kurang berkemampuan dalam hal ni..

    ReplyDelete