JellyPages.com

Wednesday, October 13, 2010

SEPULUH TAHUN SUDAH

Assalamualaikum..

13hb.oktober,2000 hari jumaat.. dirumah beralamat..kelompok 5,blok D..tingkat satu,kuaters KLIA
.sepuluh tahun dulu..selepas solat subuh..akak ke dapur..bancuh tepung..untuk buat cekodok bilis+bawang+ubi kentang..

baru saja mula nak menggoreng belum pun masak satu kuali tu..talipun berdering..akak terus kedepan untuk mengangkatnya....kedengaran suara adik.."cik na..balik la..bapak dah tak ada"
sambil menangis..terdiam akak sebentar..

Kemudian akak terus memberitahu en.abang..bangunkan anak anak dan terus balik kekampung..
perjalanan yang sepatut nya cepat jadi lambat..kerana dalam keadaan kelam kabut..en.abang tersilap..sepatutnya masuk tol keseremban..tetapi dia telah masuk tol ke kl..

Al fatihah buat arwah bapak yang dikasihi..

terlalu banyak kenangan bersama arwah..

satu darinya..yang tak akan akak lupa sampai bila bila..arwah memang ada kepandaian..melihat..ke apa nak panggil ye..barang hilang..biasanya jika orang kampung hilang barang..akan datang kerumah..minta arwah tolong tengok kan..
walaupun arwah bapak selalu berkata..tilik menilik itu berdosa..tapi kadang2 kerana kasihan atau pun kerana desakan ..dia buat juga..yang akak tahu arwah bapak..tak ada pun guna air ke..apa ke..dia cuma duduk diam..baca apa pun akak tak tahu..dan akan bagi tahu orang yang datang..untuk mencari dimana barang itu...boleh ditemui..

yang akak kata tak boleh lupa tu.satu hari..ada orang datang..sebab kerbaunya hilang seekor..kerbau tu.nak disembelih untuk kenduri kahwin..orang tu datang malam..dan siang esoknya..tak disangka2 kerbau tu datang kerumah akak..
akak sungguh risau masa tu..akak kata.."pak..nanti orang kata apak macam nujum pak belalang cerita P.Ramlee tu..
Arwah bapak akak ketawa besar..bila mendengar akak cakap macam tu..
ish tak ada lah..itu cerita..katanya..apak tak buat apa2 pun dah kerbau tu sesat kesini katanya..dan alhamdulillah..kerisauan akak memang tak berasas..memang tak ada siapa pun yang mengata arwah bapak akak macam tu..

sepuluh tahun telah berlalu..tapi kenangan..dan kerinduan kepada arwah tetap segar..akak dapat merasa kan kasih sayangnya sehingga kini..


50 comments:

  1. salam kak erna
    Alfatihah utk arwah......... mmg bila dah tiada terasa sangat kehilangan mereka........... Alfatihah utk semua yang mendahului kita.... Amin

    ReplyDelete
  2. salam kembali ibuguru..
    al fatihah untuk semua yang telah pergi..
    memang betul2 terasa kehilangan..

    ReplyDelete
  3. Semoga roh arwah ayah akak.. tenang disana ye kak.. Semoga dia sentiasa bersama mereka yang dirahmati kan kak.. InsyAllah..

    ReplyDelete
  4. salam iina..insyaallah..tima kasih iina..

    ReplyDelete
  5. kak erna...semoga roh arwah ayah akak dipermudahkan dialam sane dan alfatihah untuk mereka yg telah pergi buat selama2nye, kite yg masih hidup same2 lah mendoakan kebahagian utk mereka yg telah tiada...

    ReplyDelete
  6. salam kak erna,
    bila yang disayangi telah pergi kita memang benar2 terasa akan kehilangannye... semoga roh2 mereka yang telah pergi sentiasa dirahmatiNya...alfatihah, ..Amin

    ReplyDelete
  7. Al-Fatihah...

    semua orang ada kenangan yg tak boleh dilupakan... apatah lagi setelah orang tu tiada...

    Moga mereka semua ditempatkan bersama golongan yang beriman... Amin...

    ReplyDelete
  8. Baca citer kakErna ni teringat pulak kisah saya...pada hari Arwah abah tiada..sepupu2 saya call bagitau suoh balik kg. bila tanya kenapa..sorang pun tak cakap tapi beria - ia suoh balik.
    Al - fatihah utk semo arwah dan kita semua amat merindui diorang.

    ReplyDelete
  9. salam kakerna..alfatihah wat arwah ayah ye! moga rohnye sentiasa dlm ketenangan dan dirahmati olehNya.. amin!

    ReplyDelete
  10. salam my dear sis..
    al-fatihah utk arwah ayahanda akak..

    ........kan terasa kerinduaan itu bila yg tersayang meninggalkan kita...

    ReplyDelete
  11. alfatihah buat arwah. kenangan bersama dengan orang tersayang yang telah tiada akan sentiasa terpahat di hati.kadang-kadang kerinduan membuat kita rasa tidak berdaya seperti rindu kakpah pada arwah mak....
    semuga mereka bersama orang-orang yang beriman.

    ReplyDelete
  12. salam kak...

    kita senasib kak...abah kaklong pun dah lamo poie....dah 23thn...

    kasihnya ayah membawa kesyurga...

    ALFATIHAH...

    ReplyDelete
  13. Al Fatihah untuk arwah ayah akak.

    mcm arwah bapa mokcik pula, dia pergi meninggalkan kami pada 20/4...sama tarikh dengan hari lahir adik lelaki mokcik..kesian dia.

    Semoga roh mereka dicucuri rahmat hendaknya aminn

    ReplyDelete
  14. salam erna..al fatihah buat arwah.
    mesti kenangan terindah terakam dalam hati kamu bersama ayah tercinta.


    sempat gak ek ambil koleksi barang lama tu..

    ReplyDelete
  15. salam k.erna
    sesungguhnya Allah lebih menyayanginya.. semoga roh arwah ditempatkan bersama dgn golongan org2 yg beriman.. amiin

    ReplyDelete
  16. al fatihah utk arwah..su kehilangan ayah ms umur 13 thn. wpun x byk kenangan bersama arwah tp su asyik teringat bagaimana arwah membesarkan 10 org anak yg bongsunya pasangan kembar (su+adik)..semoga rohnya dicucuri rahmat. al fatihah buat mereka yg tlh pergi..

    ReplyDelete
  17. Al Fatihah untuk arwah ..smoga ditempatkan dikalangan org2 beriman..

    ReplyDelete
  18. Salam Kak Erna,

    Al-Fatihah buat arwah ayah akak dan saya juga..

    ReplyDelete
  19. Al-Fatihah buat arwah bapa Erna semoga rohnya bersama orang2 yang soleh.

    Kehilangan ibu atau bapa meninggalkan kesan yang amat mendalam.

    Zai...mamasya.blogspot.com

    ReplyDelete
  20. saya skrg masih mempunyai kedua2 mak ayah...saya pun tak dapat bayangkan andai masa itu nanti tiba..krn terlalu banyak jasa dan kenangan yg sukar dilupakan..

    ReplyDelete
  21. salam kembali ainnoraini..hanya doa kiriman doa dan bacaan ayat2 suci untuk yang telah pergi..

    ReplyDelete
  22. ibuintan..Al faihah..semoga roh meeka2 yang telah pergi dicucuri rahmat..

    ReplyDelete
  23. az..amin..semoga roh mereka yang telah pergi dicucuri rahmat..

    ReplyDelete
  24. salam wan..dah pasti terkejut kan..nasib baik akak masa tu adik berterus terang..alfatihah buat mereka2 yang telah pergi..

    ReplyDelete
  25. salam kembali dr ina...amin..semoga roh semua yang telah pergi dicucuri rahmat..

    ReplyDelete
  26. salam kembali tini..akak memang rapat dengan arwah ayahanda dan memang sentiasa merindui kenangan bersama..alfatihah..

    ReplyDelete
  27. salam kak pah..betul kata kak pah tu..susah nak hilangkan kerinduan..lagi diingat lagi rindu..alfatihah buat mereka2 yang telah pergi..

    ReplyDelete
  28. salam kembali kak long.akak dah tak duo2 kak long..bilo akak dah tetuo ni..lagi teringat2 pulak..lagi rasa rindukan kenangan semasa mereka ada..
    semoga roh mereka2 yang telah pergi tenang disana..alfatihah

    ReplyDelete
  29. salam azwa..amin..semoga roh mereka dicucuri rahmat..Al fatihah

    ReplyDelete
  30. salam ina..kenangan ketika hayat arwah memang sentiasa dalam ingatan..alfatihah
    kan saya ada bagi tau ina dulu..ada bekas "boko' kat kampung..memang ada lagi dua besar dan kecil yang 3 tingkat tu..tapi sayang..yang atas sekali dah rosak..kalau tidak boleh saya bagi ina..

    ReplyDelete
  31. k.nor..amin..semoga roh mereka2 yang telah pergi dicucuri rahmat..alfatihah..

    ReplyDelete
  32. salam ummu ammarz..
    kesian..rupanya kecil lagi su telah kehilangan ayah ye..
    alfatihah buat mereka2 yang telah pergi..semoga roh mereka ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman

    ReplyDelete
  33. kamalia..al fatihah..
    terima kasih.

    ReplyDelete
  34. salam reen..alfatihah buat mereka2 yang telah pergi..

    ReplyDelete
  35. salam zai..alfatihah..betul kata zai..kehilangan orang tersayang yang paling rapat dalam hidup kita memang meninggalkan kesan yang mendalam.
    bila blog mamasya nak pulih ni..rindu nak baca n3 nya..

    ReplyDelete
  36. salam luna..hargailah kedua ibubapa ketika hayatnya masih ada..luna bertuah kerana keduanya masih ada..boleh lagi bermanja..
    bila dah tiada macam akak ni..asek teringat aje..apa pun yang kita buat..teringat semasa bersama mereka..

    ReplyDelete
  37. Salam Kak Erna,

    Al Fatihah untuk arwah dan juga semua yg telah meninggalkan kita semua.

    ReplyDelete
  38. ibusayang salam kembali..
    terima kasih..alfatihah untuk semua yang telah pergi..

    ReplyDelete
  39. Yati pun tak tau nak kata apa, sebab kedua orang tua Yati masih ada. Tapi kalau dah takde, mesti rasa kehilangan sebab tanpa dia orang, kita pun takde. Alfatihah untuk arwah bapa kak Erna.

    ReplyDelete
  40. salam yatie..yatie beruntung..selalulah jneguk ketika hayatnya masih ada..kenangan itu akan bersama kita sentiasa nanti..

    ReplyDelete
  41. alfatehah...semoga roh arwah apak kakErna dicucuri rahmat dan tergolong dlm org2 yg beriman..aminnn..

    ReplyDelete
  42. Aslmkm.
    Al Fatihah.
    Kak G amat faham rasa kehilangan Ayah tersayang. Kak G sering terbayang saat2 bersama Ayah.
    Kita hanya mampu doakan yang terbaik untuk arwah Ayah kita sekarang.

    ReplyDelete
  43. salam yatie08..terima kasih atas doa yatie..amin..

    ReplyDelete
  44. aslam kembali kak G..Alfatihah
    sama2 kita mendokan arwah ayah kita kak G..
    Sentiasa dalam ingatan dan kenangan kita..

    ReplyDelete
  45. Salam Kak ERna,
    sungguh meskipun 10 tahn 100 thn bahkan 1000 thn kalo mungkin... kita gak akan pernah melupakan ayahanda atupun bunda kita...
    Thanks sudah berbagi cerita yang sangat menarik.

    salam selalu dari Indo,
    nensa

    ReplyDelete
  46. salam nensa..betul sekalai biar berapa tahun pun..kita tetap mengenang an merindui..

    ReplyDelete
  47. Alfatihah buat ayah kak erna..

    ReplyDelete
  48. Alfatihah utk arwah.. moga rohnya dicucuri rahmat

    ReplyDelete
  49. salam maiyah..terima kasih..alfatihah..

    ReplyDelete