Followers

Monday, October 11, 2010

AHAD....10.10.10..BALIK KAMPUNG




Assalamualaikum...

Semalam ahad...akak anak beranak bersama anak sedara dan adik..balik kampung..kerumah arwah mak yang dah kosong tu..saja ajak adik balik..terasa rindu pulak..baru kami sampai dan nak mula membersih..induk depan rumah datang.. 'lama betul tak balik'..katanya..kemudian pak cik pulak sampai....
seperti biasa..pak cik akan nampak sedih sangat bila jumpa dengan angah anak sedara akak dan adik akak tu....dah bertahun adik dikampung..bila tiba2 tiada dan rumah kosong..mesti mereka terasa kehilangan.
induk juga menitiskan airmata..bila bercerita..setiap lepas subuh dipagi raya..dia akan kerumah 4 orang kakak..katanya..tapi tahun ni..cuma tinggal dua sahaja..
sambil kami berkemas sikit sikit..sambil bercerita..tak sedar hampir dua belas tengahari..pak cik dan induk..minta diri..kerana nak menghadiri kenduri kawin..

Induk dan pak cik ..bagaikan pengganti arwah mak dan bapak yang telah pergi..begitu mengambil berat ..kebajikan kami adik beradik..(gambar ambil dari FB anaknya..sory ye..tak bagi tau.main tepek je kat sini)
Semasa mengemas tu..anak akak terjumpa benda ni..sibuk tanya apa ke bendanya..dan dia pun ambil bawak balik..tak tau lah akak apa nak dibuatnya..


Gambar yang diatas ni..en.abang akak pulak ambil..bawak balik..ada yang tau tak apa ke bendanya ni..
arwah bapak akak dulu..dah tua baru nak makan sirih..kalau tak da benda ni..susahlah dia nak makan kan..gigi dah tak ada..
dah selesai mengemas..dan hampir pukul satu..kami pun ketampin..nak isi perut..kalau dah pi Tampin..makan apa lagi kan..dah tentulah cucur udang.

Alhamdulillah..dah siap semuanya..kami balik keseremban..
Insyaallah..ada masa kami akan balik lagi kekampung untuk melepas rindu dan membersihkan rumah..

44 comments:

  1. salam kak erna
    tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat bermain..........nostalgia

    ReplyDelete
  2. eloklah balik selalu kak,jenguk2 kg tu..dah lah tak ramai yg tinggal skang ni..sodeh tgk lepas satu2 rumah tinggal..:(

    ReplyDelete
  3. salam ibu guru..memang sentiasa dalam ingatan..
    tak boleh ingat..hari ahad tu...sepatutnya pi kenduri..tiba2 rasa rindu sangat..bagi tau en.abang..terus dia kata..jom balik kampung..

    ReplyDelete
  4. anymz..yang akak lamo tak balik ari tu..cateh kato ado ular masuk..dia nak halau..ular tu..terus naik atas ikut tangga..kato e..tu yang takut tu..agak2 ular dah keluar..baru akak balik dan masuk dalam rumah..

    ReplyDelete
  5. kak.. saya ada bawak bekas buat muruku tuh kat sini.. thn lepas sempatlah saya buat muruku tuh.. smpi semua kwn2 pelik.. maca dpt acuan hehehe.. acuan kuih goyang pun ada.. buat sekali jek dulu.. tgk bekas tuh teringat lak.. kena buat juga muruku utk raya haji hehehe.. blik kg mmg best kan kak.. byk benda2 yg terkenang2 ;)

    ReplyDelete
  6. iina..rajinnya..jauh ina bawak acuan buat maruku tu..
    tapi akak dah tak jumpa..yang kasarnya..tinggal yang halus buat putu mayam aje..kalau maruku susah nak lepas..sebab ada jintan jintan,bijan bagai tu kan....

    ReplyDelete
  7. KakErna bekas tembaga tu..amat tinggi nilainya, kalau kat kampung saya ...mak tak berani nak tinggalkan benda cam tu ..hatta peruik belanga/dulang besi ..bimbang kalau umah di tinggal sendiri faham - faham ajelah.

    ReplyDelete
  8. sekom kkerna.
    kalo x silap kita penh tgk benda tu.bukan ke bekas buat muruku?sbb ms kecik arwah waklik ada belikan benda yg sama tuk mak...yg benda pnjg tu tak tahu...kg kat ne?siap sggh tmpn.kita skrg org tmpn.kalo balik mesia le..hihihi...
    moga kakak tetap ziarah umah tu ya..walaupun dah kosng..

    ReplyDelete
  9. salam..
    kak erna...tu bokeh bancuh kuih meruku...ngn gobek...gobek tu payah nak carik yg tembago eh...berogo tu kak...
    ingat se kekocik marin...selalu tolong arwah onyang gobek sirih...
    tp...dio guno gobek buloh tu yo.....

    ReplyDelete
  10. salam wan..iya ke wan..akak ingatkan tak de ape2 la kan..cuma setakat gobek sireh ngan acuan maruku je..
    Setakat ni..kat kamping akak tu..alhamdulillah..tak de lagi orang masuk rumah..

    ReplyDelete
  11. en..me.sungguh nostalgia.
    Kenapa tak boleh masuk blog en..me ye..

    ReplyDelete
  12. salam anie.nagoya..betul dan tak salah lagi..memang acuan kuih maruku..yang satu lagi tu..gobek sirih.kampung akak kat kota...tu dekat aje nak pi tampin tu

    ReplyDelete
  13. salam kak long..memang acuan maruku ngan gobek la tu..
    Gobek pun berogo yo kak long..tapi dah hijau hijau la kak long..akak dah lupo camano nak kilatkan balik..dulu2 guno asam jawo yo raso e..

    ReplyDelete
  14. salam Kak Erna
    alahai lamanya saya tak berblog
    masuk blog akak ada tinggalkan jejak di blog saya,so apalagi,terjah segera ke blog akak.
    kak,bende tu gobek sirih ke?yang atas tu untuk buat kuih seperti maruku kan, kak?baca entry akak yang ni teringat kenangan raya tahun ni di kampung suami.maklumlah kami balik ke rumah yang sudah tiada siapa lagi tinggal...:(

    ReplyDelete
  15. Kak, gambar atas tu acuan laksa la kak... Kat rumah saya ada... Dulu selalu gak buat mee laksa sendiri... Guna tepung beras, pastu bancuh dgn ais panas... Mula2 kena gaul guna senduk kayu la sbb panas... Pastu nnt uli mcm biasa... Pastu masukkan kt dlm acuan tu, pusing mcm buat maruku... pastu kukus sampai masak... Sedap mee laksa buatan tangan sendiri ni kak... cuma leceh la sikit kerja dia..

    ReplyDelete
  16. Senangnya Kak Erna bisa balik kampung di hari yg special 10.10.10... pulang bawa benda antik pula hehe...

    salam dari Indo,
    nensa

    ReplyDelete
  17. acuan muruku kot, ngan gobek sirih.... ;)

    stujus, pakcik ngan induk mmg amat ambik berat kebajikan anak2 buah

    ReplyDelete
  18. Salam Kak Erna,

    Jago elok2 keduo2 bendo tu akak, payah dah nak cari skrg ni. Skit ari laei jadi antik!

    ReplyDelete
  19. salam kak erna..itu acuan murukukan..nghehehe..mmg rs lainkan bile mak bapak dah xde..mmg kena balik kg slalu,supaya rumah tmpt kite lahir dulu xtrbiar camtu jekan kak..

    ReplyDelete
  20. salam kembali..ummu..lama tak bersiaran..ye..tentu ummu sibuk kan....
    Betul la tu..gobek sirih ngan..acuan muruku.
    Akak tak beraya kat umah tu..akak cuma balik sesekali membersihkan rumah je..

    ReplyDelete
  21. azz..memang sedap tu..tapi jenuh la kan..acuan tu kan kecik..mau berejam nak dapat makan laksa..tapi..adik akak dulu guna buek maruku ngan putu?mayam je..
    Azz..tepung beras tu bancuh ngan air panas je ye..
    Ada tak campur bahan2 lain lagi.akak .jadi teringin pulak nak mencuba buek laksa sendiri
    laksa kuah lemak memang sedap kalau makan dengan laksa buat sendiri ni..

    ReplyDelete
  22. salam kembali nensa..terima kasih..alhamdulillah..akak bisa balik kampung..lagi pun tak jauh..tak sampai sat jam dari rumah kekampung

    ReplyDelete
  23. mak su..betul tu..gobek ngan acuan maruku..
    Induk ngan pak cik mak su tu..memang baik kan..ambik berat..

    ReplyDelete
  24. salam kembali ibusayang....
    Insyaallah..tapi anak akak yang pegang sekarang ni..tah apa yang dia suka sangat buat main

    ReplyDelete
  25. salam kembali kamalia.memang acuan maruku tu..yang satu lagi gobek sirih.
    Insyaallah..akak dan adik akan selalu balik supaya rumah tu terjaga...

    ReplyDelete
  26. gobek sirih.. lama tak tengok.. org2 yg menggunakannya dh ramai yg tiada.. huhuhu..

    ReplyDelete
  27. salam tiny..akak pun teringat ..masa gobek tu di gunakan..arwah mak tolong buatkan..bila dah hancur..bagi kat arwah bapak..untuk makan..macam tu la..selalunya

    ReplyDelete
  28. salam kak erna,

    subhanallah nostalgianya ten ten!!
    syukurlah mnghargai almarhum ayah bonda dan pengisian yg bermakna.

    yang tembaga tu...buat maruku pun boleh, buat laksa pun boleh..bergantung pada acunya...
    gobek...mmm hampir lupa dik zaman...kenapa ek org dulu2 makan pinang..rahsia awet muda ke ??
    terima kasih

    ReplyDelete
  29. salam ainhany..
    iya lah kan..tak pernah pulak tanya kenapa makan sirih perlu bersama pinang..
    ain..akak sentiasa..teringatkan kan kenagan bersama ayahbonda..walaupun mereka telah tiada..tak boleh lupa..apa saja yang dibuat..dimakan..mesti teringat..

    ReplyDelete
  30. salam erna. aruaah mak kakpah dulu banyak simpan barang tembaga. bila rumah kampung dah tak berpenghuni, kakpah bawa semuanya balik ke sini... takut2 ada orang bawak lari.
    haih.. kakpah pun dah lama tak menjenguk rumah kat kampung ni...

    ReplyDelete
  31. Salam Kak Erna,

    kalau polish memang berkilat tu kak...

    ReplyDelete
  32. Salam kak erna... gambar tu bekas buat muruku kan? Antik tu...susah nak jumpa sekarang...

    ReplyDelete
  33. Salam,
    Itu bekas nak buat maruku kan? Emak saya selalu guna tapi sekarang ni dah rosak kot.

    ReplyDelete
  34. salam kak erna...
    barang tembaga tu kak erna susah nak jumpe sekarang ni..
    dulu2 kat kg saye pun ade aruah nenek punye..tapi sekarang entah kat mane...

    ReplyDelete
  35. kak pah..saya tak cari lagi kak pahcuma yang kecik2 je saya bawak balik...rasanya bekas pahar yang tembaga pun banyak..aruah dulu rajin beli..tapi saya tak tengok lagi dalam stor..betul juga tu kak pah..sekali saya tengok nanti dah bersih..kena hangkut...
    Kak pah..kena jengok rumah tu kak pah..kenangan kita ada disitu kan..

    ReplyDelete
  36. salam kembali reen..memang nak kena polish kalau nak simpan kan..biar berkilat

    ReplyDelete
  37. salam anie..memang pun..bekas buat maruku..buat putu mayam pun boleh..

    ReplyDelete
  38. salam kembali ismail.memang acuan buat maruki ..putu mayam pun boleh..
    Kena cari balik tu ismail..nostalgia tu

    ReplyDelete
  39. salam kembali ainnoraini..memang tembaga tu..tap tak berjaga,,dah karat..bukan macam karat besi tu..tapi hijau2

    ReplyDelete
  40. Salam my dear sis:)

    PAsti terasa kesayuan..
    mengimbau kenangan nan lalu pasti terdetik kerinduan...

    ReplyDelete
  41. salam tini..sungguh benar bagai dikata..kerinduan sentiasa..

    ReplyDelete
  42. kak erna..
    alat gobek sirih tu buat saya teringat pada arwah onyang.. dulu masa kecik2.. tak sekolah lagi, selalu saya tlg onyang gobel sirih dia.. kali terakhir saya gobek sirih utk arwah onyang masa saya darjah 3.. hampir 30 tahun yg dulu....

    susah nak jumpa gobek sirih skrg ni..

    ReplyDelete
  43. salam yong..lama jugak ye..tak tengok..akak masa mengemas hari tulah jumpa..terus cik abang akak teringin nak simpan pulak..dibawanya balik..

    ReplyDelete