JellyPages.com

Sunday, October 3, 2010

MACAM MACAM BUNYI ADA...

Assalamualaikum..

Program hari ni kensel semua..di rumah sahaja menjalan aktiviti biasa..menggosok..melipat dan juga menyimpan.menyusun semula..semua pinggan mangkuk..sudu ..garfu..yang dikeluarkan untuk kegunaan semasa hari raya ..

satu yang akak perasan..bermacam macam bunyi ada..

bermula dengan "yakult...yakult..yakult sudah sampai.".kat pintu pagar rumah..akak tak keluar pun..dah tak mau beli yakult..

kemudian dengar lagi.."paper lama...peti ais lama..bateri lama...segala macam lama disebutnya...beserta dengan bunyi hoon lori...

Tenang sekejap...bunyi pulak..."tilam...tilam...tilam lama..ganti tilam baru..tilam..tilam..."..jugak dengan bunyi hoon lori..

Aduhai..akak tanya hero bongsu..dia yang selalu sorang dirumah sebelum kesekolah petang..
biasa la tu mak..katanya..alahai..

Tapi..kan..mereka mereka itu mencari rezeki..redho kan aje la..


54 comments:

  1. itu maknanya suasana di rumah dalam keadaan tenang dan damai.

    susah nak cari suasana gitu selalu.

    ReplyDelete
  2. Salam Kak

    Gangguan hujung minggu ya kak, kadang2 kita `landing' sekejap pun x senang. Hon sana hon sini...hehehe

    ReplyDelete
  3. salam IM..betul tu..bila tenang la baru boleh dengar..

    ReplyDelete
  4. ibu sayang..salam kembali..
    ye la..gangguan hujung minggu..sebab tadi akak tak pasang radio ke..tv..jadi sunyi..bila sunyi..semua bunyi2 kat luar tu kedengaran...

    ReplyDelete
  5. kak, mcm tu lah saya di rumah hari2... mujur la anak2 masih tak faham bunyi motor 'ting ting ting'.. kalo tak, naye la depa dok tunggu depan pagar nak beli aiskrim...

    ReplyDelete
  6. bukan umah kek kwsn umah akak yo..kek sini pun samo...jua kuih pau guno lori pun ado...putu mayam pun ado...hahahaha

    ReplyDelete
  7. salam yong..betul tu..kalau anak2 dah faham..jenuh yong..dengar aje bunyi..mesti anak anak dah berlari kepintu pagar...

    ReplyDelete
  8. salam kak long..boto ko..putu mayam tu.melayu ko jual..akak memang suko putu mayam..tapi kek sini..india naik moto jual..tak sanggup pulak akak nak boli..

    ReplyDelete
  9. Wah kak.. saya dah lama tak dengar bunyi2 camtu.. best gak pe petang2 ada bunyi2 original camtu hehehe ;)

    ReplyDelete
  10. Hahahaha...

    kat sini hari2 ada bunyi tu kak..

    tilam... tilammm... tilammmm.... tukar lama kasi baruuuuu.... Kalau kasi betul2 yg baru takpe gak.... ni kena pulak kasi duit lagi kat dia... berganda lak tu... takde maknanya nak layan haihhh... hehehe...

    ReplyDelete
  11. iina..dah balik sini nanti iina dah boleh dengar dah..lebih2 lagi rumah tepi jalan macam akak ni..he he..kalau dalam rumah semua pasang..tak de la dengar sangat..kalau sunyi memang dengar..

    ReplyDelete
  12. azz..iyo boto tu..kalau bagi free..tak po kan..ni suruh lak bayar..he he..

    ReplyDelete
  13. salam my lovely kak Erna:)

    ermm....baru2 ni ada gakk yang tanya "ada perabut lama kakk.."..uhhh
    ...kalau ada pun,mmg tak berani nak jemput masuk...yelah kan sekarang mcm2 blh berlaku..!

    ReplyDelete
  14. salam kakErna, samalah kat rumah saya ni.. mcm2 ada..

    ReplyDelete
  15. rumah topi jalan macam tu la .. kena kuatkan semangat jangan tergoda hehe

    ReplyDelete
  16. salam kembali tini..memang betul tu..jangan sekali2 benarkan masuk..pagar drpan kunci selalu..sekarang ni macam2 boleh berlaku..

    ReplyDelete
  17. salam yatie..he he..sama lah ye..macam macam ada..sabo ajrlah kan...

    ReplyDelete
  18. zino.iyo la..nak tergoda pun payah.pagar pun tak bukak..dongar bunyi yo..he he..

    ReplyDelete
  19. salam kak erna....

    apa khabar...
    moga sihat dan ceria..

    ReplyDelete
  20. Aslmkm Erna.
    :)Aktiviti harian bg mereka yg memilih pekerjaan itu. Kak G dah lali.

    ReplyDelete
  21. salam kak erna
    saya pun weekend ni pun dah simpan semua pinggan mangkuk raye ari tu ...tiba2 lpas maghrib tadi ada lagi kwn call nak datang, ramai pulak tu....keluar balik

    ReplyDelete
  22. salam k.erna..xpe la kan..yg penting seme mencari rezeki yg halal!! hahaa..sama ler kita br ngemas pinggan mangkuk guna raya ritu!! penat wehh....hehe!!

    ReplyDelete
  23. salam kak erna.....hr minggu org2 bisnes cam tu mmg tahu org2 yg bekerja ada di umah waktu2 hr minggu. Tu yg dia org berniaga jugak hr minggu.....hr rezeki dia org waktu kita berehat kerja.

    ReplyDelete
  24. Kak Erna, masa dok Ipoh dulu memang scenario biasa la bunyi2an macam ni. Sejak dok 'Ganu..tertunggu bunyi [bila paper dah bertimbun] sebab jarang sekali terdengar bunyi2an macam ni hahaha

    ReplyDelete
  25. bunyi hujung minggu.. bes juga layan.. kalau senyap sunyi pun takut juga

    ReplyDelete
  26. Salam Kak Erna..

    Ingat bunyi apa tadi..hehe..


    Saya biasa dengar kalau hari Sabtu tak kerja..

    Sibuk punggah suratkhabar lama yang takdelah banyak mana..

    Dapat 2-3 ringgit. Penjual Motor lalu belikan utk anak2...

    ReplyDelete
  27. salam kembali amy..akak dah tukar link..masih tak boleh masuk blog amy..kenape ye..terima kasih tanya khabar..

    ReplyDelete
  28. salam kak G..selalu tak dengar sngt..dalam rumah pun bising bunyi tv..kali ni..semua tutup.tu yang dengar tu..

    ReplyDelete
  29. salam ibu guru..tak apelah kan..tetamu kita kena raikan..nanti boleh simpan balik..

    ReplyDelete
  30. salam dr.inahar..betul tu..cara masing2 mencari rezeki..
    dr..inahar..penat tak penat..dah kerja kita kan..buat aje lah...he he..

    ReplyDelete
  31. ibuhani..memang pandai dia orang kan..kalau hari lain pun lalu jugak..tapi hari sabtu dan minggu..lagi ramai ibu2 ada dirumah kan...

    ReplyDelete
  32. azwa..he he..ada masa tertunggu jugak kan..betul tu..masa paper dah bertimbun..he he..

    ReplyDelete
  33. salam zar..he he..macam dengar bunyi lagu pulak ye..

    ReplyDelete
  34. salam reen..he he..itulah bunyi bunyian..di hari sabtu dan minggu..

    ReplyDelete
  35. salam....

    dah biasa..kalau dok di taman2 perumahan lagilah..

    ReplyDelete
  36. salam SR..dok taman..macam ni lah kan..

    ReplyDelete
  37. mcm2 bunyi tp x le sampai ganggu.. ok lg lerr, kalo bebudak ni xyah tunggu org jual kat tepi rumah dah ada pakcik jual jajan :D

    ReplyDelete
  38. salam maiyah..betul kata maiyah..tak la sampai ganggu..
    senang sekarang kan..tak yah pi kedai dah boleh beli jajan..

    ReplyDelete
  39. salam kak erna
    biasa la kalau dok taman2...kalau ada baby tgh tido,boleh terjaga jadinya...

    ReplyDelete
  40. salam kamsiah..memang betul..lebih2 lagi bila dengar bunyi hon lori..

    ReplyDelete
  41. hihihi, gituler irama di rumah ek.. kalu di opis , iramanya lain pula :)

    ReplyDelete
  42. mak su..ye la..irama lagu nan merdu ..tiap sabtu dan minggu

    ReplyDelete
  43. Salam Kak Erna daripada Kak Werdah.

    Kadang-kadang tak tahan dengan pemotong rumput, mentang-mentang laman rumak kak rumput panjang, berdering-dering locengnya.. selagi tak angkat tangan kata tak nak selagi itulah dia berbunyi... patut-patutlah kan, kalau orang tak buka pintu tu maknanya tak payah lama-lama lah kan??. en. asband kak selalu lambat potong rumput.. hehe.. dia buat sendiri.


    Takpa.. betullah kata Erna tu diapun cari makan.. duk sorang-sorang ni nak buka pintu lain macam juga..

    ReplyDelete
  44. Kak Erna,
    sama la Yati dengan kakyong. Hari-hari dengor bunyi tu, sebab dok rumah, kan. Kadang-kadang, putu mayam lalu. Dulu masa baby kecik, selalu rasa nak naik angin, sebab everytime tilam lama lalu, baby jaga. Dulu la. Hehhe...

    ReplyDelete
  45. salam kak erna,

    Tuk tok..pintu diketuk lagi..namun pasti tuan rumah masih di situ..sudilah kiranya membuka buatku:)

    salam ukhuwah..salam ziarah
    Blog yg manarik dan begitu cantik. Berilah tunjuk ajar pada ain, agar mmpu kita menceriakan alam blogger ini. Terima kasih mengunjungi teratak Ain.
    wallahuaklam

    ReplyDelete
  46. salam werdah terima kasih sudi datang keblog ini..
    ..nasib baik..kat rumah ni..pemotong rumput tak ketuk..sebab rumah sya tak de laman..he he..dh simen semua..dilar yang ada sikit tu..majlis daerah potong..

    ReplyDelete
  47. yatie..masa anak akak kecik dulu..ayam berkokok pun rasa nak kejar..he he..ye la kan..baby baru nak tidur..dengar bunyi ayam..bangun terus...

    ReplyDelete
  48. salam ainhany.terima kasih sudi berkunjung ke blog akak..
    indah bahasa ain..suka akak menghayatinya..
    slam kenal juga dari akak..

    ReplyDelete
  49. kat TTJ tu mang org suker menjual..
    kira ok la kak..tak yah kluar dah beli barang. Semua org bawak kat pintu rumah...hehe..

    err..Pasaraya yg tebakar dulu dah bukak smula ye kak..? dah lama tk nyinggah kat kedai tu. Tapi acik masih melanggan kat kedai repair komputer kat sebelah kedai jual ikan/sayur tuh (belakang kedai sokabar).

    ReplyDelete
  50. waa..acik dah sampai ttj..apo tak tipun akak..boleh datang rumah..buek basah tokak..
    Kodai yang tobakar tu..dah setahun operasi dah cik..
    Tak tau lak akak ado kodai repair..akak poi senawang repair..nanti nak poi cari lah..laptop akak dah cam siput...nak loading pun..tak soba nunggu e..

    ReplyDelete
  51. hahaha... paling tension bila time nak dpt merasa lepak dan lelapkan mata di siang hari.. tetiba segala bunyi tu datang bertimbal balik.. org jual itu inilah.. aduuhh.. mmg tension kan.. nak plak kekalau ada yg bunyi loceng.. setakat salesman.. arrggghhhhh....

    tapi, iya kan kan.. diaorg cari rezeki cara gitu.. nk kata apakan..

    ReplyDelete
  52. salam tiny..betul tu..apa pun yang kita rasa..itulah cara dia orang mencari rezeki..

    ReplyDelete
  53. kadang-kadang rasa terganggu kan? ondak2 pulak tongah ponek dan nak melolapkan mato sokojap..

    ReplyDelete
  54. salam kak pah..memang iyo e..kalau potang ko pagi ko..tak po..bilo tonghari..lopeh zohor dan nak landing sekojap..masa tu..raso la..sikit..

    ReplyDelete