Followers

Monday, October 18, 2010

MAKAN MAKAN DAN MAKAN...

Assalamualaikum..

Cuti sabtu akak habiskan masa dirumah aje..melayan selera hero akak tu..tu la yang akak malas tu..kalau berjalan..akak tak masak..dan..boleh la diet..
tapi nak buat camana..hero bongsu mintak nak makan nasi ayam..akak pujuk dia..kata buat minggu depan..sabtu ni..kita buat nasi daging..dia pun o.k je..
jadi hari sabtu..menu akak..goreng daging pedas..sup daging dan nasi daging..minta maaf ye,.tak ada gambar..leka masak dan makan..tak ambik gambar pulak..
satu lagi..akak masak "jangek" lomak cili api..selalunya nak makan jangek..akak pi ke restoren nelayan tu..kali ni..masa akak pi pasar tani rembau ada pulak orang jual "jangek" yang belum masak..akak pun apa lagi..masak la sendiri..tapi kan..alahai..budak2 ni..bila di bagi tau..jangek tu apa..tak de sorang pun nak makan..kuahnya dia orang makan jugak la..sian akak..makan sorang je jangek tu..

Hari ahad pulak..menunya nasi lemak...dah pukul sebelas..pi ke paroi pulak..ada pameran halal tu..dapat la akak tengok sendiri..macam mana rupanya handsbag dan jaket dari kulit b*** tu..baru jelas..selama ni..tengok gambar aje..

petang nya..anak sedara akak datang rumah..baru duduk kejap..akak pun kata.."angah..jom kita buat cekodok bilis"..masuk kedapur..mulakan operasi..adik akak pun join sama..
aduhai..tak mau lagi la macam ni..nanti timbang digital akak rosak lagi...baju2 dalam lemari tu..mengecut lagi..tak boleh jadi ni..

tu la xtvt akak sabtu ahad tu..makan..makan..dan makan..
tak mau lagi lah..nak berazam ni..

40 comments:

  1. Salam Kak,

    Apa jangek tu kak? tak pernah dengarlah...

    ReplyDelete
  2. wah...hebat tu kak erna,
    ..lauk daging, sup daging , nasi pun daging tambah lagi ngan jangek.. memang sah boleh rosak timbang tu ....hehehe

    masak jangek feberet abahintan

    ReplyDelete
  3. salam reen.."jangek tu..katanya kulit lembu..susah nak buat katanya..kena jemur..bakar..kikis lagi rebus lagi..tu la akak beli sikit yang belum masak pun RM14.00 satu bekasnya..

    ReplyDelete
  4. salam ibuintan..tu la..kan..daging aje.nasi daging tu..nasib la tak ade daging dalamnya ..he he..

    ReplyDelete
  5. kehkehkeh...

    kono la masak kak... kang kok boli kek luar, tak yakin lak kebersihannya... sekali sekala tu takpo la boli....

    ReplyDelete
  6. hA AH ..apa tu jengek ye? jangek?
    ..hee tak pa teman anak makan..bukannya selalu pun cuma every week je..

    ReplyDelete
  7. wah ..kakErna ,
    cantiknya rumah baru kakErna..rasa nak tukar rumah gak tapi tak sempat lak.
    OOoo..kulit lembu ye..kat kg Mil buat khendui lagi..biasanya diaorang masak kicap @ sambal toun..kakErna tau kan.
    Tapi saya tak makan ...tak biasa.

    ReplyDelete
  8. dah pandai sobut jangek dah yo hehe

    ReplyDelete
  9. hahahaha....lawak lah kkErna...nak mkn tapi tak mau bdn berkembang...ikut cam Sato leps mkn terus ke toilet..n bdn cam lidi...kalo cuti2 n dok umah cam tu le...tapi yg ptg kita seronok...

    ReplyDelete
  10. eh...lupa nak tanya.'jangek' tu apa..bila baca komen2 kat yg ada rupanya kulit lembu.memang le bdk2 tak mkn..kita pun same..hihihi

    ReplyDelete
  11. Salam Kak Erna,

    Wah!!!! chanteq hiasan rumah baru, jeles ah...ah...ah..

    Len kali boleh tunjukkam jengek mcm mana, nak tau jugak ni, hehehe

    ReplyDelete
  12. tentu sedap cekodok bilis. tiba-tiba IM rindu pada masakan mak di kampung...

    A.0307... U bikin IM teringat nak balik kampung la...

    ReplyDelete
  13. salam kak,
    jangek tu kulit lombu rupo ehhh?

    bebudak llelaki ni memang kuek makan kak...kekojap ado yo bondo yg nk dikose eh...


    teringat mentuo kaklong...kaki lombu pun jadi dio buek gulai...rajin boto deh bakar peh tu kikih bulu eh....

    ReplyDelete
  14. Kak Erna...ooo...panggil jangek ker mende tu...hahaha..my feberet tu! Kalau buat sup memang sodap..campur dalam sayur pun sodap.

    mokcik ni org kampung, so masih teringat bila ada kenduri kendara..semua bahagian kerbau/lembu yg disembelih akan diutilise sebaiknya. Mama mokcik memang rajin memproses jangek nie hehe

    Anak2 pun takde masalah makan jangek haha..tak bleh makan selalu..high cholestrol katanya hehehe

    ReplyDelete
  15. salam.

    "jangek" tu memang susah nak jumpa. saya pernah makan sekali di "Restoran Sederhana" kat Bandung. tak tahu pulak kat restoran nelayan ada lauk jangek. nanti nak pergi cuba.

    kotak komen dah saya buka semula. sebelum ini sibuk sangat. takut tak terbalas komen.

    ReplyDelete
  16. salam azz..tu la masalah he..bilo akak masak..akak makan banyak..he he..anak2 tau oder yo..macam2 menu di sobut e...mak jugak yang bosa..

    ReplyDelete
  17. lana-bulu..jangek tu..kulit lembu la..tapi..dah tak de rupa kulit dah..macam perut pun ada..sedap..

    ReplyDelete
  18. salam wan..anak akak la..rajintukar2..kalau akak pun tak rajin rasanya..namapk macam banyak keje pula.macam2 nak dibuat balik..tapi budak dapat laptop kan..sabar je dia..
    Wan..akak suka sambal taon tu..dan dah bertahun pun tak makan..masa dok tg.karang je biasa makan..beli kat pasar ramadhan..mesti ada orang jual

    ReplyDelete
  19. zino..tu la..sapo suruh ajar..kan dah lobeh pandai..siap masak sendiri lagi..he he

    ReplyDelete
  20. anie,nagoya..macam mana boleh camtu yo..lepas makan pi toilt..nak belajar jugaak tu..untung2 dapat badan slim he he

    ReplyDelete
  21. eh lupa..anie..memang kulit lembu..tapi dah tak de rupa dah..dah proses..
    Bila dah masak..sedap..

    ReplyDelete
  22. salam kembali ibu sayang..terima kasih..akak kena bagi tau anak ni..dia yang buatkan..
    Nanti bila masak janek lagi..akak letak gambar ye..sedap..macam makan daging salai je rasa nya..

    ReplyDelete
  23. salam IM..balik la kampung..macam sedap pun kita buat..sedap lagi ,asakan mak kan..

    ReplyDelete
  24. salam kembali kak long..yo la tu..akak dulu pun tak tau yo..tau yang dah masak yo..maso kek pasar tani tu..akak tanyo..apo bondo e..orang tu kato jangek..akak terus la bi..nak cuba masak sendiri..sodap la pulak kak long..

    ReplyDelete
  25. salam azwa..memang biasa la makan ye..cuma tak tau nama.
    Memang sedapkan..masak pulak..lemak cili api..pedas2..hhmmm..berasap telinga...
    Azwa..,masa makan tu..lupakan sebentar..kolesterol..he he

    ReplyDelete
  26. salam AL..setiap kali saya pi ke restoren nelayan tu..ada aje jangek tu..
    Terima kasih dah buka kota komen..saya memang suka betul tengok gambar2 dari iran tu..cantik..

    ReplyDelete
  27. wah.. beseri2 rumah ni ha....
    erna, selagi ado selero nak makan, makan...

    erna kono tag..

    ReplyDelete
  28. ooo... baru saya tau jangek namanya. pernah makan, kalau pandai yg memasaknya, apa2pun jadi sedap :)

    p/s- doktor kata, kalau selera tinggi tapi nak diet, jgn makan byk sekaligus tapi makan kerap. masalahnya, dpt ke tahan hati bila dpn makanan? aduiss...

    ReplyDelete
  29. Yati tak pernah makan jangek. Lidah lembu ada la. Sedap, mak buat. Tapi leceh. Kena bakar, kopek kulit, rebus pulak. Tapi kalu cicah ayor asam, sedap.... :)

    ReplyDelete
  30. tak tau pulak jangek tu kulit lembu...
    ala kak erna makan jer rugi tak makan...tak gemok pun...saye suke cekodok ikan bilis tu...

    ReplyDelete
  31. kak pah timo kasih..
    Tu yang susah he tu kak pah..lopeh rayo i..bersolero manjang..
    Kalau sabtu dan ahad..aduahi kak pah..kono plasta mulut ni..agak e..baru de nak berenti berayun..he he.
    Kono tag kak pah..nanti malam ni saya tengok..

    ReplyDelete
  32. salam piewahid..semoga diberi allah kesihatan yang baik.
    Memang ikut cakap dr..ni..makan dengan kerap..masalahnya terlalu kerap bila sabtu dan ahad..

    ReplyDelete
  33. yatie..lidah lembu pulak akak tak pernah makan.
    Jangek tu pun akak baru pandai makan tu..akak tanya gak dengan orang yang jual tu..kulit dibahagin kaki dan tengkok..leher katanya yang tebal sikit..sebab kerjanya terok..nak bakar..kikis..rebus..baru boleh masak....

    ReplyDelete
  34. salam ainnoraini..jangek tu..kulit lembu katanya..
    Makan memang makan ain..tapi..akak ni..cepat naik berat badan..kalau dah naik tu..menderita sakit tumit dan tapak kaki..tu yang tak tahan tu..

    ReplyDelete
  35. Baru tau yg kulit lembu dipanggil jangek rupanya.. kalau saya pun tak makan gak..tapi kalau nasi daging makan aje

    ReplyDelete
  36. sya..masa mula makan tu..tak tau pun kulit lembu..he he ingatkan macam perut je..dah maskan sedap pulak..

    ReplyDelete
  37. Alah kak.. selagi boleh masak.. dan makan.. makan jelah kan kak.. paling2 pun kita puas hati sebab kita yang masak sendiri.. tapi kalau ada org tukg masak lagik best hehehe ;)

    ReplyDelete
  38. iina..tu la kan..anak akak..hero2 ni..cuti je..mula la..mintak mak masak2 dah masak..mak pun apa lagi..makan banyak la..

    ReplyDelete
  39. salam...kak,

    nasi ayam memang best..:)

    ReplyDelete
  40. SR..sama dengan anak akak ye..suka makan nasi ayam..

    ReplyDelete