Wednesday, October 20, 2010

PENGALAMAN YANG TAK BOLEH DILUPA.

Assalamualaikum

semalam akak baca blog luna..cerita tentang pertama kali dia naik bas..akak pun ada pengalaman pasal naik bas ni..tak ape ye luna..akak cerita pasal bas jugak..bila baca tu..akak jadi teringin jugak nak berkongsi cerita

ni cerita lama..tapi akak tak pernah melupakannya..masa tu hero akak yang sulong..berumur 3 tahun lebih..dah ada adik pun..

hero akak ni teringin sangat nak naik bas..jadi akak pun bawak lah dia pi naik bas..masa pergi tu..tak ada apa pun..o.k je..masa tu akak tinggal dikuaters sungai burung..akak bawak hero akak pi tanjung karang..jadi tak perlu tukar2 bas..boleh naik satu bas aje..

Dah sampai ke Tanjung karang tu..jalan jalan la sekejap..masa tu..ada mini market..dah bawak pi beli kat mini market tu..akak pun bawak la hero naik bas lagi..untuk balik pulak..seronok dia dapat naik bas..

masa dah nak sampai tu..bila dah bunyikan loceng..bas dah nak berhenti,,,akak dah jadi risau..keliru..kalau nak turun bas ni.sape yang nak turun dulu ye..anak ke mak..kalau akak turun dulu..buatnya bas tu jalan..kan ke anak akak tinggal dalam bas..naya akak..kalau anak turun dulu..macam mana..pulak..dalam dok fikir2 tu..akak ambik keputusan..biar anak yang turun dulu..takut anak tinggal dalam bas punya pasal..

dah nak jadi cerita..bas tu berhenti rupanya bukan ditempat yang sepatutnya..terlajak kedepan sikit dan tanah tak rata..apa lagi..anak akak turun je..terlepas dari pegangan akak..terus tergolek golek jatuh..nasib tak masuk parit..menangis meraung la dia..

akak pun melompat turun..dah tak kisah malu dah..dah tentu orang dalam bas tu..ngata akak kan..tapi nak buat macam mana..tu la pertama kali akak bawak anak naik bas..dan akak pun pertama kali naik bas..tak ada orang lain teman..cuma dengan anak aje..

Lepas tu kan tobat akak..tak mau dah bawak anak naik bas..bila dah besar sikit hero2 nak naik bas.sanggup akak mintak adik akak datang ke sungai burung..dan bawa anak akak balik kampung naik bas..akak balik naik kete..




59 comments:

noor_zakuan said...

hahahahahahha...
sakit pewot angah gelak la enok...
pak cik mane mase 2??
x teman enok...

kak Erna said...

angah..masa tu kan bangah dah ada kecik lagi..enok je pegi bawak abang..

mamawana said...

Kasihannyer...sampai jatuh tergolek. isshhh...iisssshhh.... iissshh. Tapi tak pa, tempat jatuh lagi dikenang...heeee

My story plak..masa remaja pengalaman naik bas mini pi kerja pagi2...so scary..
Ada owang giler himpit2 dlm bas.. nak raba2 lagi...goli geleman

kakyong said...

alahai kak.. siannya hero no1...
fikri dah berzaman dok request nak naik bas.. tp sape nak bawa dia.. ayahnyer..??!! memang tak kasi...

iina said...

Takpe kak.. kalau takdelah kenangan pertama kali naik bas hehehehe.. saya skrg ari2 naik bas kak.. 1 ari kdg 3 4 kali naik bas sana sini.. siap duk tingkat atas sekali pe.. tapi kalau kat mesia.. jrg bebeno saya naik bas.. sbb lembab sungguh hehehe ;)

ibuintan said...

hehehe kak erna,
kenangan tu, si abang ingat lagi tak kesah tu...

saya pun ada cerita lucu kisah bawa anak naik bas... ada masa nanti saya tulis pulak

kak Erna said...

salam mamawana..dulu2 memang macam tu kan..kalau ramai orang..memang ada yang ambil kesempatan..
akak pun pernah kena..cuma akak dok kat depan..dia dibelakang..dicolek2nya..ha..hangin la akak..jadi singa sekejap..he he..

kak Erna said...

salam yong..memang patut pun tak kasi tu..takut jugak..macam2 sekarang nikan..

kak Erna said...

iina..wah..kalau iina seronok naik bas disana..mesti basnya laju je kan..lagi pun tak de macam kat sini agaknya..tunggu bas lama..

kak Erna said...

ibuintan.jangan lupa syer nanti..masa kita dulu..naik bas sentiasa..zaman anak2 ni..mak ayah dah bekereta..tu yang sibuk sangat nak naik bas..

Zareda Norman said...

kak erna

jadi kenangan sepanjang hayat tu.. hehehhe. Cik ika sll naik bas ekpress tapi bas berhenti henti mmg tak pernah. Kengkadang zar pun eksited juga nak naik bas tapi memang tercangak cangak ler.. ehhehe

Insan Marhaen said...

dah lama tak naik bas. dan sesekali rindu untuk naik keretapi juga..

~Kak AZZ~ said...

Sy lg bnyk kisah naik bas ni kak... tapi bukan masa sy kecik laa... bnyk kisah masa sy keja dulu... macam2 ada... Skang ni rasa rindu lak suasana berebut2 naik bas macam dulu....

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam Kak Erna,

kesian anak akak.. serik kan kak.

kisah saya sama macam MAMAWANA tu.
saya marah orang tu, kelam kabut dia turun.

kak Erna said...

zar..untung cik ika.dapat merasa naik bas..budak2 sekarang seronok nak naik bas..kalau akak dulu..bas tu la..kenderaan utamanya..
sekarang ni macam zar cakap la..tercangak2 bila naik bas..nak kena bertanya..

kak Erna said...

IM..memang teringin naik keretapi kan..

kak Erna said...

azz..memang banyak kenangan kita naik bas ni kan..sebab dulu2 bas tu la knderaan kita..
akak dulu berbut2 punya pasal..beg pun cicir..putus tangkai...

kak Erna said...

salam reen..berani reen marah orang tu ye..he he padan muka dia..tah kat mana la turunnya tu..mesti belum sampai kedestinasi..

zino said...

den dah lamo tak naik bas ni raso nak naik bas dua tingkat tu hehe

kakpah said...

kakpah pun dah lama tak naik bas hehe...
dulu masa belum kawin kalau balik kampung memang naik bas. bas foh hup. dulu bas mana ada ekon. ekon semula jadi je ...

piewahid said...

he3... tgelak baca.
saya tak boleh bygkan bila maknya 'melompat' dari bas tu. bgitulah kasih syg seorang ibu.

p/s-
dulu2 masa muda biasa je naik bas.
skang saya sendiri dh takut nak naik.

Ibu Sayang said...

Salam kak,

Ini semua salah driver bas yg berenti ikut suka hati dia je! Kesian akak dan anak akak..

aNIe said...

Kak... kalau anak dah jatuh camtu...memang daht ak ingat aper lagik dah... mesti kita pun melompat...seb baik akak pun tak tergolek sama...hehehe

Mak Su said...

kikiki, naik bas mini best kak... boleh berimpit-impit macam sadin... ;p

Mak Su said...

ha! baru ingat, saya ada sekali tu nak naik bas, kaki kiri baru nak langkah naik bas dah bejalan, last last saya ternganga macam hero kungfu kat tepi jalan, siut nyer drebar bas

Hamizah said...

hahaha..sampai tergolek kak erna menyelamakan hero kecik tuh..
itulah sayangnya mak pd anak..

sayangsayangibu said...

aduhai kak..
sya pun nak kongsilah cerita pasal bas nih...
heheheheh.... ;p

gadisBunga said...

hahaha..maaf terketawa. tapi kelakar. hahahaa!!

Lana~Bulu said...

rasa2lah..masa terjun dari bas tu ada pijak tangga bas yg kat bawah2 tu dak? atau dah tak sedaq habaq..hee..
terkejut punya pasai..keluaq darah panglima ye kak..hee..
moral story 1: Masa kecemasan utamakan matlamat..benda2 lain..orang2 lain..pedulikan..janji tepat dan bijak..
hebat3..
Moral story 2 : Pilot bas ni kena ada sikap bertanggung jawab dan lebih perihatin..bukan sekadar bawak bas dan berhentikan bas je..
Kemaslahatan penumpang adalah satu aspek yg mesti diutamakan: KENA SEDAR bahawa penumpang lah yg membayar gaji mereka!!!
Sorry kak.. beletiaq sikit..

Werdah said...

Salam Kak Erna

Tersenyum sorang-sorang ni. gelihati tapi kesihan kat anak tu.

Kamalia said...

kesian akak ye..tp,xpekan,demi anak yg tgh sakit tu,kita sggup buat ape je...actually,last week br nak bwk ank2 naik bus..yela,twin ni xpenah naik buskan..br je kuar rumah,ujan pun turun..xjd,terus msuk keta..kuar naik keta je..

anie,Nagoya said...

hahaha...anak punya pasai..malu tolak ketepi..pegalaman yg x akan kita lupa semasa pulang ke mesia di KLIA..konon2 nak peranjatkan adik, kita tyg le kasut..tak sangka kasut terus melayang tggi kebelakang.

sib baik tak de org yg cedera....org lain yg tlg ambilkan kasut tu...waaa...malunya...

NENSA MOON said...

Hahaha... lucu baca postingan ini Kak Erna!
Kasihan banget Ibu dan anak belum pernah naik bis, sekali naik bis dapat musibah pula hehe... Untung cuma kepeleset dikit..
kasian benget si hero akak ni!!
Tapi yang penting udah ada pengalaman naik bis kan?? hehe..

salam dari Indo,
nensa

secangkir madu merah said...

hehehhe..macam macam ya kak...saya dah lama tak naik bas sejak menjak jadi bini org ni...klu terpaksa naik baslah agaknya tak taulah...bas apa dan nombor brapa nak naik pon tak tau.. blh sesat klu cam ni...ish ish ish...tapi skarang dah ada lrt...tak sesat kot klu naik lrt..

ummu ammarz said...

su teringin nak naik bas, last naik pun ms pregnantkan anak sulung. penah gak angan2 nak bwk bbdk tu naik bas, risau satu je takut si adik tu meraung2 nak turun..hehehe penakut sikit dia tu...

kak Erna said...

zino..jom..se pun teringin naik bas duo tingkat ni..he he

kak Erna said...

kak pah..dulu saya pun naik bas kak pah..bas southern..kalau dari kl..bas sks..mudo lagi maso tu kak pah..o.k lagi berebut2 tu..he he..

kak Erna said...

salam piewahid..masa tu..tak ingat apa dah..lepas tu baru rasa malu..ntah maca mana la rupanya masa terjun tu..

kak Erna said...

ibusayang..salam kembali..
masa tu kan..semua rasanya driver bas macam tu..ikut suka dia je nak berenti..masa tu kan kita tak banyak pilihan.

kak Erna said...

anie..huish..tak boleh akak bayang kan..kalau akak pun tergolek..mau malu setahun pun tak hilang..he he..

kak Erna said...

mak su..dulu2 kalau naik bas kalau tak berimpit tak sah kan..
he he..gelak akak..macam hero kungfu tu..he he..

kak Erna said...

hamizah..terlompat aje..belum tergolek..kalau akak pun tergolek macam anak..malu akak ..he he..

kak Erna said...

sayangsayang ibu..sya..ramai yang ada pengalaman naik bas ni kan..lucu ada..yang nak buat kita marah pun ada..

kak Erna said...

GB..tak pe..tergelak pun ..akak sendiri..sampi sekarang..kalau ingat gelak lagi..

kak Erna said...

lana bulu..tak pe..ni bukan beletiaq namanya..akak suka..moral of the story yang dituliskan tu..memang betul..terima kasih..

kak Erna said...

salam werdah..memang kesian..tapi budak2 kan.tak serik pun..pas tu nak jugak naik bas lagi..he he..

kak Erna said...

salam kamalia..kalau nak bawak juga naik bas anak tu..jangan sorang2 ye..kena ada teman..

kak Erna said...

anie,nagoya..he he..memang lucu tu..tapi..nak buat camanakan..dah terjadi..he he..

kak Erna said...

salam nensa..he he..itulah pengalaman yang tak boleh dilupakan..nasib anak tak cedera kan..
terima kasih sudi berkunjung kesini

kak Erna said...

salam SMM..kalau cerita pasal sesat ni..akak pernah jugak salah naik bas..nak ketampin akak naik bas kemelaka..masa tu dari alor gajah..nak menangis dibuatnya..

kak Erna said...

ummu ammarz..
su..jangan su..akak tak percaya..jangan bawak budak dua orang tu kalau abi dia tak ikut..
kalau abang sorang pun jangan..he he..akak pulak risau..

ainhany said...

salam kak erna,

aduh kelakar pun ade, seram pun ada..nasibla along jer kan..Hero bonda tu!!

Betullar,walaupun tanpa berbicara itulah doa bonda. Mudah dikabulkan.Moralnya kena doa kebaikanlah yer kan kak?

Doakan keselamatan ain juga
Amin

Admin P@P said...

Assalamualaikum Kak Erna.
Seronok bila mengimbau kembali kenangan lama.
Apa pun syukur le kerana heronya tidak mengalami kecederaan, cuma nangis je. [kenapa hero nangis].

Saya pun ada juga 'kisah' masa naik bas mini kat KL masa belajar dulu.
Pendek kan cerita, bas mini [BMW] yang saya naiki telah dilanggar oleh satu lagi BMW kerana tak berenti kat simpang. Apa lagi 2 driver gaduh, akhirnya semua penumpang dikembalikan wang tambang dan cari bas lain.

Alhamdulillah tiada yang cedera.
Salam ceria. TQ

kak wan said...

kakak masa kecik - kecik dulu pun sibuk minta nak balik kg nak naik bas ..tapi sekrg bila dah beso ni bila dioffer takmo pulak.

kak Erna said...

salam ain hany..tu la..tak mau dah akak bawak lagi..serik betul..

kak Erna said...

Admin P@P..waalaikumsallam..
alhamdulillah..tak apa2kan..masa dulu bas minimemang gila2 laju je..main hentam je..

kak Erna said...

salam wan..nasib juga wan tak bawak kan..bukan senang rupanya nak bawak ni..

Yati said...

Susah la kak, naik bas bawak anak kecik. Takut. Macam-macam benda boleh berlaku.

kak Erna said...

yatie..memang betul..risau nak bawa anak kecik nai bas..akak tak buat dah lepas tu