JellyPages.com

Thursday, January 31, 2013

HILANG LAGI?

Assalamualaikum

Pagi pagi hero bungsu acik dah telefon
dengar suara je...tau dah...
ada masaalah la tu
rupanya betul
"mak..kasut sukan emi hilang"
Haaa....terjerit acik dibuat.
tu la..jawabnya..dah tingkatan 5 pun nak mencuri lagi
aduhai...anak...orang kalau dah biasa..
tak kira tingkatan dan tak kira usia
sendiri la kena beringat dan berjaga..
jaga barang sendiri
sorok la kat mana patut
tu la dia..bersangka baik je dia
tak kan ada yang nak mencuri
diri sendiri yang susah

ok lah dah bebel pulak pagi2 ni..maaf ye
jumpa lagi,Insyaallah

39 comments:

  1. bagus dia bersangka baik kan kak..kadang2 kita bukan nak bersangka buruk tapi ambik jalan hati2..camne ye situasi tu, takut jugak saya kalau terjebak dengan sangkaan buruk pada orang lain padahal kita nak berhati-hati..sian anak akak..

    ReplyDelete
  2. sian ank akak tu... budak budak yg nakal ni mcm mam lah... smoga diorang yg mcm ni akn berubah...,

    ReplyDelete
  3. dak cem lak buku teks hilang. ntah mano la dilotak eh gek eh tu. satu hal lak nak ke sbc carik ganti hah.

    ReplyDelete
  4. kesiannya..tapi bagus juga anak macam, apa2 saja berlaku report kat mak..

    ReplyDelete
  5. kat asrama memang ada je la yang tangan panjang. saya dulu duduk hostel, kasut sume simpan bawah katil. kat luar letak selipar jamban je

    ReplyDelete
  6. haishhh...ada je yang panjang tangan...

    ReplyDelete
  7. Kasut tu jalan2 gak ehh... hehehe...

    Tu la kan, orang kalau dah biasa mencilok, semuo nak dicilok ehh..

    Kalau orang tu jujur, lotak la duit sepah2 ateh mejo ke, ateh tv ke, takdo dikisah an dohh... huhu...

    ReplyDelete
  8. ragam anak anak di asrama mcm tu lah
    sya pun hairan jugak tp fikir balik agaknya anak tu dari keluarga yg kurang mampu kot?

    ReplyDelete
  9. Kakak rasa kalau di asrama budak lelaki risiko hilang memang tinggi acik. Kawan kakak tu anak dia asyik hilang singlet aje. Naik boring dah kawan kakak sampai cakap pada anak dia "dah tak payah pakai singlet". Geram juga anak siapalah yg tak takut dosa tu kan..

    ReplyDelete
  10. anak kawan pon dah hilang 3x... belum bulan feb ni..

    ReplyDelete
  11. Kadang pelik kan, kat asrama selalu je berlaku kejadian mencuri. Kesian pula kat hero bongsu Acik, moga lepas ni tak berlaku lagi.

    ReplyDelete
  12. bila hilang sure kena beli baru...
    ngapalah suka ambil barang orang lain...
    susah nak cakap benda-benda gini.......

    ReplyDelete
  13. Kesian plak kan Kak?..
    selalu ke brg Emi kena curi..erm klu dah habit org tu mencuri susah nak ubah..pas ni kena lebih berhati2..:)

    ReplyDelete
  14. mungkin sipencuri tu mencuri hanya utk berseronok kerana pernah berlaku sipencuri di asrama2 bukan anak org miskin melarat yg terabai...

    kita boleh saja katak ini semua, ah, adat la... kalau taknak hilang barang, jgn hantar anak masuk asrama, simpan jer anak bawah ketiak emak...

    bawah ketiak emak atau bawah kelengkang emak - itu bukan persoalnnya...apa yg saya terfikir ialah sikap sipencuri ni bila berjaya cemerlang dlm akademik (selalunya gitu la dn jadi kebanggaan emak bapak diorang tentunya) bila nanti dah berjaya dpt kerja baik2 duduk kat atas sana...apa akan jadi pada marhaen di bawahnya? akan teruskah mereka gembira makan hasil duit yg dikaut bawah meja? sebab dh terbiasa membesar dlm menyonglap barang kawan2...

    mmg ada sesetengah ibubapa y gtak perduli, apa nak dikata lagi acik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. acik, maaf bukan katak tapi katakan..
      hahaha....buru2 nih!

      Delete
  15. gitu.. memang menjeritler.. tapi tuler kita yang kena lebih hati2.. tak faham betoiler camner perangai yang suka mencuritu.. tak rasa bersalah langsungker dia

    ReplyDelete
  16. Saya dulu duduk asrama Acik...selipar pun kena curi! hahaha...inikan kasut....

    ReplyDelete
  17. ala..kesiannya, kena beli lain lah ye...

    ReplyDelete
  18. Itu lah masalah duduk asrama kan acik erna.. tak habis2 barang hilang... kesian kat emi tu ...

    ReplyDelete
  19. Allah... kesian nya.

    Anak saya pernah dok asrama. Ada ler juga yang hilang. Memang tension la kita dengar. Tapi pastu malas dah nak fikir. Beli jer baru ganti.

    Mujur la bukan barang-barang mahal, setakat barang peribadi macam tuala, seliper, sabun.

    ReplyDelete
  20. kesian emi..

    sepanjang saya duk hostel tak pernah hilang barang kena curi kak.. adeh..pelik saya dgn jenis panjang tangan ni..

    ReplyDelete
  21. salam K.Erna.Apa kabar?Br sempat singgah ke blog akak ni,terima ksih akak rajin menitipkn msj utk atie.
    Dok asrama mmg gitu la kak...klu yg pompuan ni jarang hilang mcm2..yg llaki ni bermasalah:)
    Trpaksa la kuarkn $$$ beli kasut baru emi ya?

    ReplyDelete
  22. duduk asrama macam tuh la Acik, kejadian barang2 hilang nih memang ada...huhu

    ReplyDelete
  23. Kesiannya. Nanti jalan perati, kot ada yang pakai, kalau tulis nama dan ada tanda tuan punya kasut. :)

    ReplyDelete
  24. kesiang pulak kat dier ye.. susah nak cakap benda2 mcm ni

    ReplyDelete
  25. Anak bujang saya pun samo gak. Hilang calculator. Kok mughah lak tu. Kughang2 sekoping 50 molayang. Haghi tu boli baghu. Sey tampa selotep kuning bosa2. Bia sogan oghang nak ngambik. Muncung yo Arif, cakap tak lawa. Hahaha.

    ReplyDelete
  26. salam rindu acik erna..waduh nk wat camner kak kak! mmg terpaksala hadapi kerenah bebudak nakal cenggini..yg penting kita kena selalu beringat & hati2 kan..cian hero bongsu acik tu..xper pasnih dpt kasut ganti lagi canggih..hehe!

    ReplyDelete
  27. Kak Erna, kalau dah duduk ramai2 macam tu lah kisahnya.. boleh bersangka baik tp tetap juga kena berjaga2.. manusia ada macam2 jenis, ada yg dalam baik mengenakan kawan.. hehehe...

    ReplyDelete
  28. aduhhh susah ati gak kan kak
    dia nak pakai mulalah nanti susah

    ReplyDelete
  29. As-Salam AE , lama dayah tak berkunjung sini..
    kelam kabut atur masa sejak anak dayah masuk darjah satu...

    pelan pelan sesuaikan diri dengan suasana baru dlm hidup dayah..

    ohh..dayah tak sangka pulak sampai kasut pun boleh hilang..

    zaman dayah sekolah dulu takde kes begini..

    hurmm..

    ReplyDelete
  30. assalam acik
    sama kes ank buah sy tu asyik bgtau barang2nya hilang sejak duk asrama ni
    alahai apa nk jadi kan

    ReplyDelete
  31. alahai mcm2 la...kes2 brg ilang nih slalu jd

    ReplyDelete
  32. Biasalah tu kalau duduk di asrama. Lepas ni hero bongsu akak kena jaga dan simpan elok2 kasut baru nanti..

    ReplyDelete
  33. sabar jelah..dgn org2 yg suka mencuri tu..sian sibongsu.. :(

    ReplyDelete
  34. Tulah dak kecik ke dak besar sama je...anak okje pun sama memanjang hilang barang...

    ReplyDelete