Followers

Sunday, January 27, 2013

HATI UNTA,MADU DAN TELUR AYAM KAMPUNG

Assalamualaikum

Acik pernah tulis disinikan.
yang hero bungsu acik kena "semput"
susah nak bernafas
walaupun sejak kecil memang tak de 'asma'
dia dapat tu selepas dok asrama tahun lepas
masa adik acik pi umrah
dia beli hati unta
katanya elok bagi pada hero bungsu acik
acik pun cuba juga la
acik kongsikan disini
 perlu telur ayam kampung
 hati unta digoreng garing dan ditumbuk
campurkan dengan telur ayam kampung tadi
dan sedikit madu.
elok pulak hero bungsu acik
pasrah je dia menelannya
kalau acik sendiri..rasanya tak sanggup..he he
mulanya acik buatkan sekali
lepas tu....dia suruh buatkan lagi sekali
katanya..lepas minum tu..dia rasa lega
senang nak bernafas katanya.
ada ke kawan2 pernah cuba
sama tak macam apa yang hero bungsu acik kata.

oklah jumpa lagi,Insyaallah

28 comments:

  1. Alhamdulillah....akak pernah dengar pasal hati unta tu, tpi tak tahu ada bhn2 lain yg dicampurkn....

    ReplyDelete
  2. salam acik...

    ya, saya pernah cuba...masa saya umur 7 tahun dulu, saya kena semput, peliknya dlm adik beradik saya cuma saya sorang jer yg ada semput (ditakdirkan saya macam lahir secara package ngan pelbagai penyakit)...

    sampai umur saya 12 tahun saya hidap semput tu, kemudian arwah nenek saya balik dr Haji dan bawakkan hati unta kering utk saya, hati unta tu dibakar sampai hitam, pastu tumbuk halus jadi serbuk, bancuh ngan air macam air kopi....rasanya macam kopi O tanpa gula hehe

    saya minum sekali jer, Alhamdulillah sampai sekarang tak pernah kena semput lagi...

    entri acik ni mengingatkan saya kpd arwah nenek...

    ReplyDelete
  3. Salam kak..perkongsian yg baik...keluarga sy pun ada yg semput tapi setakat ni anak2 sy belum ada yg terkena.. leh cuba cara akak ni satu hari nanti...tapi bhn utama tu yg susah nau nak dpt kat sini :(

    ReplyDelete
  4. Pernah dengar tapi tak pernah cubo.. Kok ado hati unto tu, nak gak bagi minum kek anak2 buah yg 3 beradik ni.. Masalah ehh, takut dorang tak nak minum yoo... Maklum la, budak2 lagi.. kok takut lak deh nak minum...

    ReplyDelete
  5. 1st time PM dengar petua guna hati unta nih...semoga boleh sembuh lah semput anak Acik yo...amin...

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah..dah baik sikit ye...mungkin serasi ubat tu dengan hero bongsu..:)

    ReplyDelete
  7. Petua baru ni.. Acik, agaknya boleh guna utk semput sebab terhimpit masa kemalangan tak?

    ReplyDelete
  8. assalam kak... saya pun pernah dengar petua ni, tapi tang nak dapatkan hati unta tu yang payah sikit


    moga hero bongsu acik sembuh sepenuhnya nanti

    ReplyDelete
  9. Betul. Saya pernah dengar petua sebegitu. InsyaAllah berkesan ya. Bagus.

    ReplyDelete
  10. Pernah dengar petua ni, tapi x pernah cuba!

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah, moga bertambah sihat

    ReplyDelete
  12. salam acik
    sya pernah dengar pasal hati unta tu dan abang ipar sya pun pernah guna hati unta untuk melegakan asma

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah dah sihat si hero bongsu Acik Erna... kata org dah bertemu dgn ubatnya......;-)

    ReplyDelete
  14. menarik ni acik.. kita x penah dgr sblm ni...

    ReplyDelete
  15. nak sihat terpaksa menelannya. Kalau saya belum tentu nak telannya

    ReplyDelete
  16. Resepi yg sy cari2 acik....sy ada hati unta....x tau nak buat cmne...sngt2 mmbntu n3 ni....thx acik....:-)

    ReplyDelete
  17. banyak betul petua2 nak hilangkan semput nie.....kat kampong yan tengok di orang ambil hati tupai untuk buat ubat semput nie.....eeee....rasa tak bolehlah nak telan....kalau hati unta tu...ok juga kan....?

    ReplyDelete
  18. ohh.. 1st time dengar petua ni Kak:)..
    Alhamdulillah belum ada lg sejarah dlm keluarga kena semput.. boleh kongsikan dgn rakan2 ni (yg ada masalah ni)..

    ReplyDelete
  19. nice day :)
    hargailah hari kemaren,
    mimpikanlah hari esok,
    tetapi hiduplah untuk hari ini.
    bagi-bagi motivasinya yaah...

    http://wisataoutboundmalang.com/

    http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete
  20. Mmg saya selalu dgr petua ni...dan ada patient saya sendiri yg kata asma nya makin ok(kurang attack) lepas amal petua ni

    ReplyDelete
  21. Alhamdulillah asma dia dah kurang. Anak saya pun ada asma jugak. Rasa macam nak cuba tapi tang hati unta tu, payah sikit. Tak pe, selesaikan masalah mak dulu , lepas tu cuba cari bahan untuk ini pulak kan.

    ReplyDelete
  22. Nana pn semput. Tp dh lama x kena. X pernh cuba plak petua ni. Tq bg tips ni ye.....

    ReplyDelete
  23. tq share ni,, bermanafaat utk semua

    ReplyDelete
  24. mmg bermanfaaf apa yg acik share ni..

    ReplyDelete
  25. pernah dengar pasal hati unta tu.... oo... betullah tu ubat tuk semput... hati unta ada kat fridge dari tahun bila tah...sampai sudah tak buat lagi he..he...
    sampai anak okje dah oklah....so terus tak buat...

    ReplyDelete
  26. si bungsu acik dah ok lom semputnya..hopefully getting better yer..
    bleh try bg mealshake juga kat si bungsu tu ;)

    ReplyDelete
  27. terima kasih atas perkongsian..semuga bongsu cepat pulih..

    ReplyDelete
  28. Salam..
    Izinkan sy tumpang beriklan disini..
    Siapa2 yg ingin dapatkn hati unta madinah, boleh hubungi sy di whatsapp: +966568665447-Pn.Farah.
    Atau emelkn order ke farawayshoppe@gmail.com.
    Fb page: Faraway Shoppe.

    Produk2 madinah lain pn ada dijual spt buah zuriat, serbuk debunga, inai, dll..

    Terima kasih..
    Salam.

    ReplyDelete