Sunday, March 7, 2010

TAHLIL

Assalamualaikum...







Dari semalam lagi aku dah balik kekampong..adik beradik semua..berkumpol lagi untuk membuat Tahlil untuk arwah bonda yang telah pergi..







Hari sabtu pagi aku ke pasar tani TTJ untuk mencari bahan untuk menu sambal tempoyak daun kayu..dah dapat semua bahan, aku bawak kekampong untuk memulakan kerja..sambal tempoyak ni..banyak kerjanya kan..



gambar atas..pindang pucok cemperai..antara menu yang dihidangkan untuk tetamu yang datang bertahlil..

masak lemak cili api burong puyoh campur nangka.


rendang daging...campur nangka juga..permintaan khas abang aku..mak suka sangat makan masak nangka muda







inilah dia..sambal tempoyak daun kayu..












Alhamdulillah..semuanya telah selesai..aku pun dah balik semula ke seremban..semoga selepas ini kami semua dapat menghadapinya dengan ..tabah...








37 comments:

Kengkawan said...

err... saya rasa macam hebat je tempoyak daun kayu tu... my juz told me abt it... kasi resepi ble?

xiiinam said...

Juadah kampung yang menyelerakan.....

.....tentu resepi aruah semua tu ya kak Erna?

iBu...gUru said...

salam erna
ibu pun arini kemajlis kenduri tahlil sedara kat kpg mak bonda. menunya menyelerakan cam umah erna gak. asam pedas keladi, ikan keli sambal, ayam goreng rempah, kari bawal(biasa org utara) sambal belacan & ulam-ulaman. Balik dibekal pula dgan pulat kuning & rendang ayam.

cHeRyNa PiReS said...

hmm...pasar tani ttj. kampung sha tuh. acik...kita nieh dekat ke...aiseh...

~Kak AZZ~ said...

sodap ehh laukk...

koco dah ni haa...huhuhu...

Erna said...

kengkawan..tak pernah makan ke..dok jauh dari NS agaknya..guna daun pucok ubi,pucok labu..daun kunyit..cili api,petai tak bolih tinggal..yang penting tempoyak..pucuk lampin pun kenan guna juga..
sayangnya akak masak tak pernah sukat2..main agak2 dan campak2 kata orang..dulu belajar ngan mak..dia main campak2 kita pun ikut..
banyak kuih2 yang aruah suroh buat..bila dok selangor dulu jiran2 minta resepi..terpaksa panggil jiran2 datang rumah tengok akak masak..baru dia bolih buat sendiri..sebab tak pakai sukatan..semua main agak2.

annie said...

Kak Erna, apo lah sodap bona lauk2 tu kak oiii...paling tak tahan gulai burung puyuh tu. Sodap eh kakkk, org rumah saya tak makan lauk burung, tu yg susah nak masak kek rmh ni..isshh, betakung air liur haaa, hehehe

Erna said...

cik gu..memang semua resepi aruah..mak dulu suroh masak..dia tengok je..tak sedap dia cakap tak sedap..suroh kita masak lagi..sampai dia senyap..maknanya dah menjadi..agaknya itu lah pesen orang dulu2 ngajar anak masak..

Erna said...

ibu guru...lauk pesen ns macam ni la..cili api tak tinggal..

Erna said...

sha..iye ke..nape tak tegur achik...

Erna said...

azz..kok sebolah rumah..akak dah hantar dah..tak do koco doh kan..sian..jauh bona..

TotYati said...

salam kak erna,

sedp sedap menu ni.
saya doakan agar akak semakin kuat & tabah.
tulisan akak mengingatkan saya pada emak saya di kampung nun. *mode: rindu

Erna said...

annie..kok dio tak makan..annie kalau teringin camano...meh la sini ha..ado akak bawak balik tadi..budak2 ni pun makan lauk ayam yo..

Erna said...

Tot yati..terima kasih..bila ada masa..balik la jengok mak..sekarang ni..bila akak balik kampong..rasa sunyi..walau pun ramai orang..

annie said...

Kak erna, suko eh lak ati aiii bilo di offer, up-up on the way.., hahahahaha. Kesian sey, kok poi giant tu sosek an lah diri tu ke sini, anta gak sepiring.. (nasib baik tak mengandung)

Erna said...

annie..iyo lah..kok mengandong..akak usohokan gak nganta..sampai kek giant tu.akak anaouncekan..jerit namo anie..dah donga tu..annie datang lah ambik..bolih cam tu? he he..

Zareda Norman said...

menu yang sedap sedap semuanya..

zar plak teringin nak makan gulai lemak cili api ayam kg dgn rebung

aNIe said...

Kak...sedapnya lauk2 kenduri...orang negoghi memang kalau buat kenduri lauknya sedap sgt...

Al-Fatihah buat arwah bonda akak...semoga rohnya ditempatkan bersama mereka yang beriman

Erna said...

zar..tak pe..zar pandai masak..ayam kampong pun ada tadi..tapi..tak campur ape2 pun..

Erna said...

anie..terima kasih..sambal tempoyak tu..kalau kak cik yang masak..lagi berapi anie..
mau meleleh air mata makannya..tapi sedap..
akak tak boh cili banyak sangat...ramai yang tak makan pedas..

tunbegia said...

tempoyak bukan selera tun,

salamm,

Erna said...

TB...salam..memang bukan semua orang suka kan.

rozi said...

salam Erna, Rozi ziarah ni, takziah dari rozi.... Masakan untuk Tahlil tu nampak sedap2 belaka, masakan kampung, rozi suka sangat ngn
masakan tempoyak yang campur kaun kayu tu...
Erna dah ada cucu ye, Erna kahwin cepat agaknye
tu pasal dah dpt cucu... rozi kahwin lambat sini
anak sulung baru nak masuk 22 tahun....
Erna pandai masak, rozi pula hias rumah, adillah tu hehhe... ok jumpa lagi.....

kakpah said...

umang ai sodap e lauk. moleleh air lio nengok samba daun kayu. kakpah kok dapek lauk ni, satu koli buleh meratah yo.. feveret..

secangkir madu merah said...

isk isk isk sedap tu kak tempoyak daun kayu tuhh... terliur lak..

Kak Nora said...

Tempoyak akak makan, tapi daun kayu???

Mak Su said...

semoga terus kuat dan tenang :)

p/s: saya ni orang rembau yang teruk, saya tak makan tempoyak daun kayu tu... huhuhu

Erna said...

rozi..terima kasih singgah kesini..cucu sendiri belum ada..ada cucu sedara je..kawin awal..tapi lambat dapat anak..yang sulong baru nak masuk 23 tahun..
betul kata rozi kan..selalu memang macam tu..memang adil..

Erna said...

kak pah..suko bona ko lauk sambal daun kayu tu..nasib sonang baut e kak pah kan..hari2 kak pah bolih buat..makan sampai jemu..saya dah kurang dah..masak je..kadang2 saya masak seperiok..bagi2kan kat kengkawan yang suka makan..saya pun jadi suka..suka tengok dia orang makan...

Erna said...

SMM..suka juga ye..nanti la akak buat..lagi..datang la makan...he he..

Erna said...

kak nora..yang dikatakan daun kayu tu..cuma pucuk ubi..pucuk labu, daun kunyit je..

Erna said...

mak su..insyaallah..kuat..ye ke mak su tak makan..memang ada yang tak suka tempoyak mak su..

Ieza said...

daun kayu tu cam daun ubi kayu ker..sedap menu tuh..terliur dibuatnya..

qaseh masyitah said...

salam Erna
kami pun baru buat majlis tahlil untuk tok kami Ahad cuti sekolah lepas.
Ummu sukalah tengok semua masakan di atas ,tapi puyoh masak lemak tu sunguh menggoda lah Erna..
ummu dah pindah ke rumah baru,Erna...

Erna said...

ieza..memang pun...orang dulu2 sebut sambal daun kayu..sebab.ada 44 jenis katanya..sekarang ni tinggal 3, 4 jenis je...pucuk ubi,pucuk labu dan daun kunyit je..

Erna said...

ummu..terima kasih..maaf ye..dapat tengok je..kalau dekat bolih hulurkan..
dah pindah rumah ye..nanti akan pi jengok..

Erna said...

ummu akak tak dapat masuk..tak tau url nye..maaf ye..