JellyPages.com

Saturday, March 27, 2010

"LAWA TIMUN"




Assalamualaikum..

hari hari cuti ni..biasa nya..aku masak awal..sekarang ni, baru pukol sepuloh pagi..aku dah siap masak..masak simple je..menu ari ni..udang masak tempoyak..goreng ayam dan aku buat "lawa timun"..kat sini aku cuma bagi resepi lawa timun aje la ye...rasanya kalau orang NS semua tahu la ni...sebab orang NS aje rasanya yang suka sebut "lawa" ni...
beberapa biji timun..aku tak beli kat pasar pun..yang ditanam dah berbuah..
Buang kulit timun...
dan dipotong, supaya mudah untuk membuang bijinya..

timun yang telah siap dibuang biji..


dipotong pulak kecil kecil...

Jangan lupa kerang rebus..dan siapkan juga..lada hitam dan bawang merah yang telah ditumbuk dan sedikit santan..


Ini la rupanya lawa timun..dah pun siap digaulkan dengan semua bahan bahan tadi...cuba la buat ye..senang aje..rasanya..cuba rasa sendiri...aku memang suka la...ini semua resepi orang dulu2...disebabkan aku suka makan..aku buat la lagi..rasanya dah ramai yang lupa...
sebenarnya ada satu lagi lawa yang aku suka..juga menjadi kegemaran arwah bapak aku dulu...lawa terong..
tapi..nanti la..
bila terung yang aku tanam dah berbuah..aku akan buat pulak lawa terung....

ini sahaja la yang dapat aku kongsi ari ni ye..jumpa lagi...

30 comments:

  1. timun tu buat ulam memang sedap

    ReplyDelete
  2. salam kak,

    menarik. boleh saya cuba :D

    ReplyDelete
  3. mamai..memang betull.ulam timun..kalau ada sambal belacan..lagi ummphh

    ReplyDelete
  4. Yati..cuba la..lagi elok perah sikit air limau kasturi..akak tak buat..sebab perut kurang tahan..

    ReplyDelete
  5. jah...memang la..sodap..semua e "lawa2"baru sodap makan...

    ReplyDelete
  6. lawa itu rupanya nama makanan itu ye? ku sangkakan lawa itu cantik...ish ish ish tak pernah lah pulak dgr nama masakan lawa ni...dan tak pernah jumpa..ini masakan org negeri sembilan ke kakErna? pelik tapi kena cuba ni...tak cuba tak tau kan?

    ReplyDelete
  7. sakan becucuk tanam ko kak, sumo ado, potik kek kobun yo. Sodap lawa tu kak, kerabu pun iyo gak kan...nanti saya cubo lah. Insyaallah

    ReplyDelete
  8. salam Erna
    sedap lawa timun..letak sambal belacan lagi ummph

    ReplyDelete
  9. kakpah gomar lawa torung. Wee sodap e. Lawa timun ni pun lamo dah tak buek. Nanti dah buek lah. tapi kakpah buek tak taruk korang. sodap ek taruk korang..

    ReplyDelete
  10. tak ponah makan ni... macam sodap je

    ReplyDelete
  11. Salam Erna....


    Mekasih sudi ziarah dan menjadi follower blog ibu yang usang.

    Apa2 pun teliur tengok lawa ni...hi..hi..hi...

    ReplyDelete
  12. SMM..ia lah..lawa tu.sama la macam kerabu..tapi guna santan..bukan guna..kelapa goreng tu..cuba la..tadi akak buat 5 biji timun..sekali akak pi dapur lagi..dah licin..nasib anak akak tak memilih..sedap mak katanya...

    ReplyDelete
  13. annie..samo la tu..kerabu pun bolih..tapi mak akak dulu sebut lawa..akak pun ikut la..he he.namo pun pertanian kan annie..harusa la ada menanam..tapi bukan kat rumah..tanam kat opis...

    ReplyDelete
  14. salam mas..bolih la kalau nak letak..tambah air limau kasturi..lagi umph...

    ReplyDelete
  15. kak pah.lawa terong tu..kegemaran arwah bapak dulu..selalu buek..ado kawan kek opis tu..tak makan terong kato e..tapi lawa terong yo dio makan...

    ReplyDelete
  16. daun..bolih cuba..timun tu pun jadi rangup..tu yang sedap tu..

    ReplyDelete
  17. ibu..terima kasih juga buat ibu..saya memang suka membaca..jadi follower tu..biar senang tahu ada n3 baru..terima kasih sekali lagi...

    ReplyDelete
  18. zino..cam tu lah..orang kampong kito..semua e makan lawa..

    ReplyDelete
  19. ck lah..cik gu..buat la..baru tau rasa..

    ReplyDelete
  20. Aslmkm.
    Hmmm, ni kan ke namanya kerabu? :) ... antara jenis kerabu darat kut = senang & sedap ... hehe.

    ReplyDelete
  21. mamawana..memang sodap..cuba lah..

    ReplyDelete
  22. DDrdauziah..kalaum orang kat negeri..namakannya
    "LAWA"..orang lain memang panggil kerabu..cuba la memang sedap..ikut rasa anak beranak..semua suka...

    ReplyDelete
  23. hahahahaha.....
    rasa nak gelak guling2 ni!!!
    ingatkan dok puji timun tuuuu!!!!!

    ReplyDelete
  24. Dr..akak pun tompang golak..puji timun pun bolih gak la...

    ReplyDelete
  25. salam Erna....org nogori jugak ye? K.ani link erna gak ekk :)

    ReplyDelete
  26. salam ibuhani..ha ah la..orang negori..sila kan dan terima kasih sudi link..

    ReplyDelete