Followers

Saturday, March 20, 2010

MASAK MASAK


Assalamualaikum...
esok...hero yang kedua, akan balik semula ketempat dia belajar..cuti seminggu dah habis..

Aku pun buat kan rendang daging..untuk bekalan dia nanti..senang la balik bolih masak nasi aje..



Masa aku potong daging..dia cakap.."mak nak buat "lompap" ke..katanya..aku..jawab tak lah..mak nak buat rendang...lepas tu, dia tanya lagi...alahai...aku dah tak senang hati dah...






Aku bagi tau dia.."lompap" kena guna daging yang baru sembelih tu..kalau kita beli kat pasar ni...nanti dapat yang liat...
tapi dia asek sebut..sebut...aje..
sebagai seorang ibu.aku rasa orang lain pun sama macam aku..takan senang hati, selagi tak dibuat...
Aku bagitau ayahnya..suroh pi beli daging...akhirnya aku buat juga la daging "lompap" untuk anak anak ku..sebab bukan sorang je suka..tiga2 suka makan...
Ni la daging "lompap" yang dah siap masak dan aku potong kecil..selepas masak..supaya tidak lah liat sangat masa nak makan..
Ada tak yang tak tau apa dia daging "lompap"..orang yang asal dari negoghi...dah tentu tau kan...
"DAGING LOMPAP"
Daging segar dipotong nipis nipis..tapi lebar lebar..
bawang putih,bawang merah dan sedikit
halia ditumbuk
gaulkan dengan daging yang telah siap dibasuh...
gaulkan dengan santan dan lada hitam.
masukan dalam kuali non stick...tutup...api biar
perlahan...masak sampai santan kering dan
daging empok...dah masak bolih la dimakan
panas panas..sedap....
ha..tu la dia..resepi daging "lompap"...bolih cuba..paling senang...tapi biasanya aku buat..bila dapat daging korban..atau pun hari "mantai" kat kampong...dah tentu dagingnya segar dan lembut...tapi kali ni..permintaan anak...aku buatkan jugak la...dan puas hati betul tengok dia orang makan...
mintak maaf la arini..kalau sesiapa yang menjengah kesini..pening kepala tengok..aku pun tak tau kenapa..gambar dan tulisan lintang pukang... arini pakar rujok..he he..hero yang bongsu la..sebok main PS2...sebab esok hari last..cuti..mak akan guna kuasa veto..simpan benda tu..sampai cuti sekolah yang akan datang baru bolih dia main semula..
kalau tak selalunya..bila mak ada masalah..dengan blog ni..dia la yang akan membantu...buatkan samapi jadi...minta maaf sekali lagi ye.....

32 comments:

  1. salam
    boleh cuba ni........mesti sedap..........

    ReplyDelete
  2. salam akak,

    baru hr ni saya tau daging lompap tu ape. macam senang je nk wat. eden buleh try ni :D

    ReplyDelete
  3. Kak Erna, sodap eh lompap kak, lauk wajib family saya tiap kali ghayo tu, banyak dapek daging mantai kan...aduhai, koco air liur...

    ReplyDelete
  4. huiii. lamo boto tak pekono lompap nih. tak ponah buek sebona eh. sazah tau la nih. buh puding itam tu sodap tak gek eh tu kak?

    ReplyDelete
  5. salam kak.., lompap tu mcm rendang je cara2 masaknya kan? bezanya dia tak letak serai, daun kunyit dan kerisik kan? dgr macam sedap gak...boleh cuba ni...

    ReplyDelete
  6. Wah...sodapnyor lompap....

    Boei kek den sepiring.

    ReplyDelete
  7. ibu guru,,salam.cuba..jangan tak cuba.senang sangat..

    ReplyDelete
  8. Yatie..kompem bolih terai..sonang mek amek buek e...

    ReplyDelete
  9. annie..tak yah lah tunggu mantai..dulu2 kita memang buat masa mantai kan..sekarang ni..anak akak ikut sedap mulut dia orang je menyebut nak makan daging lompap..lansong tak nak tunggu mantai...

    ReplyDelete
  10. jah..buek lompap mano bolih boh puding..rondang bolih la...he he...sazah buek mesti sodap kan...akak dah kono buek sendiri dah..dah takdo omak nak buek kan...

    ReplyDelete
  11. Salam SMM..jauh beza buat rendang dengan lempap...lompap ni senang sangat..sekejap je..

    ReplyDelete
  12. maiyah..cuba la buat...nanti akan buat lagi..senang je kan...

    ReplyDelete
  13. mamawana..kalau dok sebelah rumah...bukan setakat sepiring..berpiring2 bolih bagi...

    ReplyDelete
  14. bilo nak gaso lae masakkan orang segemban ni agak e hehe tungg gayo ko? hehe

    ReplyDelete
  15. Mintak sikit....nak buat bekal Nabil balik asrama petang ni!

    :)

    ReplyDelete
  16. zino..tak yah tunggu gayo..tipon yo..siap..bagi yo menu..he he.

    ReplyDelete
  17. cklah...cik gu..bolih bolih bolih..mai ambik...

    ReplyDelete
  18. masak lompap omak saya lg sonang kak... Cumo rebus daging tu dgn garam semata2... tp sodap ehh smpai jilat jari... Yg polik ehh, bilo saya buek cmtu, apo lain lak ghaso ehh... masakan omak gak yg sodap... tu yg maleh nk masak tu... hehehe...

    ReplyDelete
  19. azz..omak masak la yang paling sodap..tapi..kono yo bolajar buek sendiri..macam akak ni ha...anak nak makan main sobut yo...
    mak akak dulu..sampai sedaro maro..suko datang makan kek rumah...cakap.ontah apo dibuh dek mak akak dalam gulai, sodap bona kato e...

    ReplyDelete
  20. x pernah makan la lompap ni..nampak cam sedap jer..anak erna suka ni mesti sbb sedap sangat ni..
    kt mana boleh cari yek menu ni..

    ReplyDelete
  21. Aslmkm.
    Maaf la ... lewat jugak balas ziarah ni ... abih camno laii.
    Kak G juga pernah makan, sbb sebelah Mak mmg org negri ... sebelah atuk lelaki tu asal keturunan Naning, singgah Melaka & pastu menetap di Air Mawang, kemudian atuk merajuk merantau ke Kedah & berkeluarga di sana ...
    Ehhh ... dah mereben pulak! ... walhal nak cerita pasal pernah makan makanan2 tu semua termasuk dodol maksirat & rondang dgn pucuk ubi ... sodap! tp tak pernah buat sendiri lg :)

    ReplyDelete
  22. biasa dengar lompap, maso kocik2.... nampak bona dah lama se jadik yatim piatu :(

    kak, mengenai iklan nuff, http://ceritakosong.blogspot.com/2010/03/tutorial-meletakkan-iklan-nuffnang-di.html

    ReplyDelete
  23. ieza..rasa akak tak ada jual ni ieza..semua nak makan buat sendiri je..

    ReplyDelete
  24. dr..tak ape..dr..sama la sejarah keluarga...atuk akak(sebelah bapak) merajok gak..merantau ke kedah..kawin lagi dikedah..sampai meninggal pun dikedah...

    ReplyDelete
  25. mak su..sian..meh adatang sini akak masakan lompap...
    tima kasih mak su ye..nanti akak cuba cari..tapi tunggu hero bongsu la..dia pandai dari mak nya..

    ReplyDelete
  26. salam ziarah...mekasih singgah blog sy...wahhh...x sangka, ramai sungguh peminat akak ni yerrr....apepun sy akan cuba carikan resepi sambal goreng akak ipar sy tu yerrr...dulu dia dah ajar sy ape2 bahannya tp tu la, x ditulis, memang terus lupa la jwbnyer...

    ReplyDelete
  27. lambek sampai sini. Ado lai tak lompap. Lamo tak pokono ni...

    ReplyDelete
  28. RM..terima kasih..singgah..tak de ramai mana pun..akak masih baru..cuma suka membaca je..dan suka tinggak jejak kat blog yang akak baca..

    ReplyDelete
  29. kak pah..dah habih dah..nanti saya buek lagi ye...

    ReplyDelete
  30. Aslmkm.
    Dah dtg ziarah lg ni ... utk ucapkan terima kasih :)

    ReplyDelete
  31. dr.fauziah..terima kasih nape ye..he he..tak paham la..

    ReplyDelete