Friday, March 26, 2010

cekodok jagung..

Assalamualaikum...

Program hari ni..ke kuala pilah...ada program penyerahan kit bumi hijau...saperti biasa..bila ada program..opis aku akan diminta untuk buat jualan pokok dan benih sayur...
masa disana juga ada orang jual jagung...7 tongkol RM5...aku pun beli la juga...teringat nak buat cekodok jagung untuk minum petang..
ini la jagung yang dah dibuang kulit..macam la orang tak tau kan...
saje je..tepek gambar...
jagung tadi..aku dah hiris...lepas tu....separuh darinya aku blend..campur dengan sebiji bawang putih..2 biji bawang merah.. sebiji cili merah,sedikit lada putih, sebiji telur dan garam..tak lupa juga udang hidup..

dah siap blend..gaulkan dengan sedikit tepong gandum,untuk melekatkan jagung tadi..supaya masa kita goreng..jagung tak berderai...



dah siap goreng..boleh la makan...cicah dengan cili sos...
tu je la yang dapat aku kongsikan ari ni ye...esok sabtu..ada lagi satu..yang aku kongsikan untuk tatapan semua yang berkunjong kesini...

12 comments:

  1. sy pun suka jagung...x kisahla apepun yg diperbuat dari jagung, pulut jagung ker, aiskrim jagung ker, jagung rebus ker, jagung bakar ker...memang sy sukerrrr....

    ReplyDelete
  2. salam erna
    ibu pun suka resipi tu.........
    anak2 pun suka.....

    ReplyDelete
  3. kak..cam besh je....nnt nk gi beli jagun la..nk wat camni gak...hehe..

    ReplyDelete
  4. RM.sama lah kita..akak pun cam tu..semua suka..asalkan ada jagung..

    ReplyDelete
  5. mak su..memang sedappp..bolih cuba,,

    ReplyDelete
  6. bu guru..sama lah..anak2 pun suka...cuma jarang beli jagung..kalau jumpa yang baru petik..macam tadi tu..memang tak lepas peluang beli...manis...

    ReplyDelete
  7. acik..terima kasih yo..kalau dokek..akak bagi je kat acik yang dah siap goreng ni ha...

    ReplyDelete
  8. kak erna

    cucur jagung feberet saya tapi dah lama tak buat sebab pemaleh nak carik jagung hahahaha

    ReplyDelete
  9. alamak kak... hr tu mak saya boli 3 longgok jagung.. selonggok dia soh kakak ipar buat bubur.. Yg lg 2 longgok tu rebus je... Kok tau resepi ni, boleh gak try...

    Lopeh ni nk cubo la... Takpo kan amek resepi akak ni... hehehe.... Mokasih la kongsi resepi... Nnt saya nk ltk kt blog dapo saya resepi ni boleh tak kakk... Sng sikit nak cari kat situ...

    ReplyDelete
  10. zar..kalau dah suka makan..kena la buat..akak suka beli jagung yang akak tau baru petik..manis lagi..

    ReplyDelete
  11. azz..bolih azz..dipersilakan..tak ape berkongsi resepi..tapi sebelum tu..azz kono buek dulu..raso sodap..baru tepek resepi kan...

    ReplyDelete