Sunday, March 14, 2010

KERINDUAN INI...

Assalamualaikum...


Aku dah siap merancang program untuk hari minggu ni..pagi tu cadangnya nak ke pasar...lepas masak..ingat nak gosok baju..kononya hari ni semuanya nak disiapkan awal..tapi kita kan hanya merancang..tuhan yang menentukan...tiba tiba...aku merasa rindu yang amat sangat..rindu serindu rindunya.. aku rindukan kampong...aku tahu..mak dah tak de..tapi..aku sendiri tak tau..ia datang dengan sendiri...sehinggakan nak beritahu en.abang nak balik kampong pun,suara tak keluar..air mata aje yang keluar..tapi abang pun faham....bila aku kata rindu...dia terus ajak balik kampong...





rumah mak..tempat kami adik beradik selalu berkumpul...sekarang rumah ni ditinggal kosong..tadi aku balik kampong..aku dan adik balik mengemas dan menyapu lantai....




Katil diatas rumah...disini lah mak selalu tidur baring...




Katil mak juga..adik letakan dibawah..bila mak dah mula sakit lutut susah nak turun nak tangga, bila mak tinggal sorang, masa adik pergi kerja..



Rumah dah tinggal sepi...tapi selalu kurindukan...aku rindu...ketika semuanya ada, adik beradik berkumpul,masak bersama dan makan bersama..ketika arwah mak dan bapak ada lagi...


aku tahu..sesiapa yang telah mengalaminya sahaja yang mengetahui..kerinduan ini...bukan aku fikirkan kan sangat sampai tak bolih buat kerja,...bukan begitu..tetapi datangnya secara tiba tiba...tanpa diundang...









23 comments:

  1. Salam Erna
    Mahal kan,momen bersama ibu.
    biar macam manapun keadaan kita masa ini
    ibu adalah insan paling bermakna dalam hidup.

    ReplyDelete
  2. den pun balik kampong tadi.. memula tak dapek jumpo omak den .. poe kenduri dulu lopeh tu datang balik..

    banyak kenangan kek ghumah tu.. terutama zaman sekolah2 dulu hehe

    ReplyDelete
  3. Buat Homestay bagus juga kak....

    ReplyDelete
  4. Salam caiyang Erna...

    Iyolah, bilo ghindu bertandang, tetibo sopi, macam mamawana, omak eh, abah eh, atuk eh, opah eh, semuo rangtuo2 dah takdo. Ghumah kosong, sepi, sesepi hatiku....huhuhuhu.... Den kampung Perak cammano den leh speaking nogori nih...Satu Malaysiaaa kato an.

    ReplyDelete
  5. salam kak erna, syahdu kan, jangankan kak erna yg mengalami sendiri, saya yg melihat gambar2 yg kak erna letakkan ni pun dah terasa sebak, jaga je peninggalan bonda kak erna ini sebaik mungkin sbb ini adalah pengubat rindu kak erna kepada dia yg paling mahal....AL-FATIHAH

    ReplyDelete
  6. sungguh terasa akan kerinduan itu

    ReplyDelete
  7. kak, tak per, baliklah kg selalu jenguk rumahnya, dan jgn lupa "hadiah" buatnya

    ReplyDelete
  8. sungguh syahdu kerana merindu kannns,

    salamm,

    ReplyDelete
  9. masyitah..bukan akak saje..semua orang pun macam tu kan..kenangan terindah dalam hidup..

    ReplyDelete
  10. zino..nasib baik jumpo kan...memang banyak kenangan kek gumah tu...bilo balik tu..pandang2 la ke baghuh tu...walau pun dah sepi...ingatlah kenangan2 indah kita reramai berlonggik dirumah tu..

    ReplyDelete
  11. cklah...rrasa macam tak sanggup la cik gu...sederet 3 rumah kat rumah mak tu dah tak de ora ng..satu dah roboh..satu lagi dah hampir roboh...tinggal rumah mak aje...

    ReplyDelete
  12. mamawana..memang sepikan ...bila rindu kusebut namamu...kenangan indah takan dilupa..
    banyak kenangan kek gumah tu...suka duka.susah..senang..semua ada...

    ReplyDelete
  13. annie..terima kasih..merasai apa yang akak rasa..

    ReplyDelete
  14. mak su..insyaallah..tak pernah lupa "hadiah"nya..

    ReplyDelete
  15. TB..salam..memang syahdu...

    ReplyDelete
  16. mmg rasa rindu kalo tgk.. sama le ngan sy slalu terkenang2 kalo kenangkan kisah lalu

    ReplyDelete
  17. maiyah..apa yang tinggal pada kita ia lah kenangan kan...

    ReplyDelete
  18. Tetiba jer kita pun rindu kat mak kita...sayu pulak rasanyaa bila tengok katil kosong kan???

    ReplyDelete
  19. gerau..sungguh..hanya kenangan yang tinggal...

    ReplyDelete
  20. Aslmkm.
    Kata org, semua org sensitif, itu pasal selalu begini ... tp tak tahulah betul ke tdk.
    Saya mungkin kebal skit kut :) ... jarang2 balik kampung ... ayah dah takde, tp Mak bersama saya.

    ReplyDelete
  21. Dr..mungkin juga...sensitif, terutama bila teringatkenagan dirumah tu..mungkin lama2 nanti akan hilang...

    ReplyDelete
  22. memang masih terasa..bawa2 bersabar ye..simpan kenangan dari ibu selamanya..

    ieza kehilangan ibu semasa umur 8 thn..walaupn masih kecil dn x pernah tinggal dengan dia..ieza tetap sedih dn menangis masa tu..
    sampai sekarang ieza tetap ingat dia..walaupn x banyak kenangan bersamanya..

    ReplyDelete