JellyPages.com

Tuesday, January 5, 2010

kisah hero ku yang sulong

menyambut harijadi yang ke 3 tahun
umor 3 tahun

umor baru 5 bulan





Assalamualaikum...


dah 5 hari tahun baru...baru rasanya semalam 1hb..arini dah 5hb..bertambah lah lagi kerisauan ku..
setiap tahun aku risau...risaukan anak2...lebih2 lagi yang sulong.

Heroku yang sulong lahir pada 31hb.ogos 1987..aku sendiri tak tahu..mungkin sebab anak sulong..jadi aku tak tahu anak ku ini bermasalah..aku cuma dapat tahu bila ada sedara mara..dan aku juga terdengar kakak ipar ku bercakap sesama sendiri.."kesian..dah la lamabt dapat anak..jadi cam ni pulak katanya" anak ku cukup sifat, sempurna segalanya..cuma 'lembik'..susah nak pegang..aku sendiri tak berani nak mandikan..ketika dia bayi..pada aku..biasa la..kan semua baby macamtu...
imbas kembali ketika menunggu kelahirannya..aku ingat disitu la puncanya.aku dimasukan kehospital Tengku Ampuan Rahimah klang..seawal 27.8.87..dan dijangka kan melahirkan pada 3.9.87..aku akan dibedah pada tarikh 3.9.87..
tapi..pada malam 30.8.87....tanda2 akan melahirkan telah keluar...jadi aku disiap2kan untuk dihantar kebilik bedah..
waktu tu pun dah pukol 11 lebih malam..aku disorong ke bilik bedah..kemudian..diberitahu..bilik bedah digunakan untuk orang accident..aku dihantar balik ke wad...kemudian...pukol 1 lebih..disorong sekali lagi...pun tak jadi lagi..dihantar ke wad semula...menurut nurse disitu...malam 31 ogos..kemalangan banyak...doktor oncall tak ramai..jadi orang nak bersalin..bolih tunggu..tapi yang kemalangan perlu diselamatkan dahulu...

setelah berkali2 begitu..akhirnya..dah tengahari barulah bilik bedah bolih menerima aku, dan tepat pukol 2.30ptg..hero sulong ku selamat dilahirkan... ketika dilahirkan..aku tak dengarpun suara tangisannya...selepas ditepok berkali2 dan dilihatkan padaku jantina bayi..baru la aku terdengar suaranya yang halus...semasa dibedah..aku dibius setempat..(Epidural)..tu yang aku bolih tau semua yang berlaku....
mungkin kelewatan itulah yang menyebabkan..hero sulongku dikatakan begitu....
bila dah bersekolah..barulah aku tahu dimana kekurangan anakku..tapi aku sentiasa mendoakan yang terbaik buatnya...yang paling aku risaukan...bila aku dan suami dah tiada..bagaiman dia nanti..walaupun dia habis sekolah menengah..tetapi tidak kemana2..en.abg sentiasa berusaha..supaya anaknya dapat kerja yang bolih menjamin masa depanya..sekurang2nya..apabila kami dah tiada dia bolih menyara dirinya sendiri...


Aku tak putus berdoa untuknya..setiap kali aku memikirkan dirinya..setiap kali aku berdoa untuknya..kesedihan tidak dapat kubendong....bagaimana la nanti..jika kami dah tiada..

bermacam macam kerja sementara dah dilakukannya...kerana keadaan dirinya..bekerja tak lama..ada saja hal..tak bayar gaji la..gaji lambat la..semalam bila aku balik dari kerja..dia dah mengadu..gajinya masih lagi belum dibayar...apa yang bolih aku lakukan...tuhan saja yang tahu..hati dan perasaan ku....

dengan keadaan fizikal dia yang besarpun..menyukarkan orang untuk menerimanya bekerja...selalu juga aku bertanya..salahkan kah berbadan besar...dan..selalu juga aku disalahkan..kononya aku masak sedap...sampaikan anaku jadi begitu...aku terima semuanya...

aku rasa cukup sampai disini..ada masa aku sambong lagi..kesedihanku sudah tidak terkawal...





8 comments:

  1. Dia sakit apa sebenarnya kak.... Sabarlah ehh... Insyaallah, nanti dapatlah dia keje yg elok2...

    *Org sekeliling mmg suka cakap macam2.... Buat tak tau je dah la...

    ReplyDelete
  2. Salam

    pertama kali zar ke sini..

    Zar fikir JKM ada banyak bantuan untuk anak anak istimewa ni.. cuba kak erna search website dorang

    ReplyDelete
  3. terus tabah ya kak erna, insyallah, tentu ada rezekinya di tempat lain

    ReplyDelete
  4. salam erna..
    anak anugerah allah pada kita..selagi ada hayat kita wajib jaga mereka apa lagi dgn keadaan anak yg istimewa mcm along tu...ada hikmah di sebalik semua tu..harap erna sabar dan tabah..anak itu amanah untuk kita..
    N doakan erna sabar dan kuat semangat selalu yer..dugaan tuk kita x sama..dan dugaan yg diberi mmg sesuai dgn kesabaran juga kekuatan kita..
    rezeki allah kita x tau bila akan tiba...doakan selalu dan bertawakal padaNYA..insyallah..

    ReplyDelete
  5. Pahit dan manis , suka dan tangis adalah asam garam dlm mengharungi kehidupan. Itu lumrah. Tiada manusia didunia hidup tanpa masalah. Masalah yg berbeza2 dan itu adalah bahagian masing2 yg telah tertulis sejak dari kelahiran kita ke dunia.. Ketabahan dan kesabaran dlm mengharungi semua masalah itu adalah kunci segala2nya... aku doakan kakErna terus tabah.. anak adalah amanah Allah..wlaupun aku tahu berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul...sabar ye kak...

    ReplyDelete
  6. nampak okey jer?ujian utk setiap manusia itu tak sama kan?

    ReplyDelete
  7. salamkak azz....zar....NJ...Maksu...SMM....dan dik irfa..

    terima kasih semua..menitis air mata membaca semua komen..saperti dik irfa kata..yang pernah berkali2 juga jumpa dia..dia memang nampak o.k..Kalau orang sekarang panggil..lurus sikit orangnya...kelebihan dia pun ada..cukup penyayang dengan kanak2..kalau jumpa baby..mesti dia nak dokong..dengan adik2 dia abang yang penyayang.
    orang tua2 kata..kecik2 kena sawan la..bawa keklinik..cuma akan diberi ubat demam dan antibiotik..macam2 vitamin dibagi..sehingga dia jadi hyperaktif pulak..dah besar baru tahu..hanya IQ..bukan fizikal..

    ReplyDelete
  8. salam erna..redha ajer dengan pemberian darinya..kalau nak di ikutkan bukan salah kamu kan..kat hospital tu salah satu penyebab..janji dia dapat uruskan diri sendiri..
    tulah pasal..org badan besar ni kan...kenapa org tak suker..anak akak pun ada jugak badan besar..nak buat camner..mak dia suker bagi anak-anak makan sedap..nanti gi majlis orang tak lah kebulur/pelahap..betul tak??

    ReplyDelete