Followers

Friday, January 29, 2010

ade ke..

Assalamualaikum...

tadi aku sempat membaca blog acik lupakanje...bila dah baca...acik tulis..bab makanan..aku pun teringat la..apa yang selalu aku alami..bab minuman..

aku ni sebenarnya..tak suka semua jenis minuman panas...yang aku minum panas cuma air panas kosong..atau air suam..kalau dah di buat air teh,kopi,nescafe..milo.horlicks..atau ape2 saje la minuman panas yang sewaktu denganya..aku tak minum...kalau dah buboh ais bagi sejok pun aku tak suka..tak tau la kenapa..memang aku tak suka....aku pernah tanya mak..sejak bila aku tak minum..semua jenis air tu..mak aku kata..sejak kecik...mungkin orang lain pun ada yang sama dengan aku kan..apa perasaan anda..kalau aku..ditanya apa perasaan aku..aku sendiri tak bolih nak jawab...yang aku tau..aku tak suka....kalau air teh tu lagi la..baunya pun aku tak tahan...

kalau ada orang datang bertamu kerumah..selalunya en.abang akan ambik alih..tugas membancuh air minuman...kalau sedara mara dah tak heran dah...kalau en.abang tak ada dirumah..terpaksa la aku menjamu tetamu dengan air sirap, atau kordial...dirumah aku tak pernah putus kordial...segala jenis aku simpan..untuk memudahkan aku..jika ada tetamu yang datang...ada masanya..en.abang...seronok..bersembang...aku pun segan la nak panggil..aku bancuh kordial..bila dah aku hidangkan..barulah dia perasan ..nak buat camana kan..aku tak akan membancuh air panas..aku takut nanti tak ada rasa...entah tawar,entah pahit...
ada juga kawan aku ajarkan..kalau air banyak ini...gulanya..berapa sudu...tapi aku tak yakin juga..

itu bab orang bertamu kerumah..kalau aku pulak yang pergi kerumah orang pun aku tak minum juga...bila agak2 tuan rumah tak nampak..aku kan masukan separuh air tu kedalam cawan en. abang..jadi macam la aku yang minum...tapi..tak de masalah kalau bertandang kerumah sedara mara..semuanya dah tau dah...rumah kawan2 yang dah lama kenal pun dah tau..kalau aku yang datang..dah tentu air sejok aje yang dihidangkan..

12 comments:

  1. salam jumaat kakErna,
    saya suka minum air panas..klu minum & makan kat luar mesti pekena nescafe tarik atau barli suam..klu minum air yg berais rasa tak puas dan rasa macam tak best ar.. kat rumah pulak lebih banyak minum air suam saja.. air sejuk ni bila terrrringin atau cuaca panas barulah merasa


    wah dah tukar langsir baru...cantik..

    ReplyDelete
  2. salam SMM..
    akak kalau makan kat luar jarang mintak air..makan je..selalu orang kedai tu tanya...makan aje?.he he macam tak pecaya pulak dia..langsir baru ni..anak akak buatkan..

    ReplyDelete
  3. wahhh....kalau camtu, mehh la datang umah saya kak....sonang takyah buek air..hehehe...

    Sayapun jarang minum air sejuk dr peti ais. Air batu lg la, kecuali kalau keluar je...Salu minum air masak/kosong je. Air panas minum gak pagi2, nak bg perot panas sikit....

    ReplyDelete
  4. anak-anak ibu lagi snang suka minum air kosong ja

    ReplyDelete
  5. azz..
    iyo ..nanti akak datang..air mineral yo..ha ha..pagi2 pun akak bantai air mineral yo..jarang minum air panas...kecuali domam..nak makan ubek baru cari air panas kosong tu...

    ReplyDelete
  6. nora..
    mula2 kahwin rasa susah..masa bujang..tak ape2 sebab dah biasa..

    ReplyDelete
  7. ibu guru..

    anak2 pun ikut macam maknye..kalau dirumah tak minum..tapi kalau pi rumah orang..dihidangkan dia orang minum..

    ReplyDelete
  8. kalau bertandang ke rumah orang tak boleh nak demand...tapi sebagai tuan rumah kita juga harus memuliakan tetamu,

    ReplyDelete
  9. mamai..
    tu sebab akak tak pernah bagi tau tak minum apa yang dihidangkan...tak mau menyusahkan tuan rumah..

    ReplyDelete
  10. samalah dengan tB, air suam saja,

    salamm,

    ReplyDelete
  11. salam..tunbegia
    air suam baru puas minum kan..

    ReplyDelete