Tuesday, January 31, 2017

NILAI 5 SEN

Assalamualaikum.
cuti dah habis kan..kemana kawan kawan semua
balik kampung ke
tempuh jalan jem ke
acik tak kemana
cuma pi kenduri tu pun kena juga jalan jem
patut 30 minit boleh sampai
dah jadi 3 jam.
semalam hero bongsu kekedai
balik dia bebel ngan maknya
 
bila acik fikirkan ada betulnya juga
apa yang dia cakap.
bukan nak berkira dengan 5 sen
tapi kenapa setiap kali tak de duit 5 sen
cashier akan ambik genap
contoh 75..
dia tak de 5sen 
dia akan ambil 80 sen.
sebab tiada wang tukar
 kita yang kena bayar lebih 5 sen
kenapa kita pembeli yang 
selalu kena tanggung kan
selalu juga acik terkena macam ni tapi senyap je
tapi bila terkena ngan hero bongsu
dia bebel ..
tu la baru acik terfikir.
oklah la pagi2 dah bebel kan..jumpa lagi
in shaa Allah


24 comments:

  1. Ada betulnya bebelan dia. Sehari berapa banyak 5 sen yang juruwang tu kumpul...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sungguh la kakcik..mak nya je yang tak terfikir..senyap je bila kerap kena

      Delete
  2. HMM BETUL BEBELAN ANAK TU..5 SEN PUN ADA NILAINYA JGN KITA PERMUDAHKAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul PI..jangan bagi dia orang buat lagi kan

      Delete
  3. Senang kalau digenapkan kan Acik...
    Klau Nur suka kumpul 5 sen...nk byr buat tak tahu je..kuar aja 5 sen tu huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. acik pun simpan 5 sen dalam purse..yang lain2 simpan tabung

      Delete
  4. Betul kata anak acik tu, kita pulak nak kena tanggung... kalau dah 10 orang dia ambik 5 sen, cer kira berapa peniaga akan dapat... nampak mcm mudah tapi pada peniaga itu keuntungan. Sepatutnya duit satu sen dulu di gunakan... ini tak, di 'buang' terus. Di UK mereka masih gunakan lagi duit 1 sen tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. acik dulu bsnysk simpan duit 1 sen untuk bayar bil..bila dah tak guna lagi..terbiar gitu je

      Delete
  5. Dengan duit 5 sen jugak melengkapkan satu juta kan acik erna..
    Patut lah hero bongsu acik tu membebel..
    Saya geram juga dengan chasier ni..
    Bila saya bayar 5 sen 5sen jadikan 30 sen ..
    Tarik muka kat kita kan..

    ReplyDelete
  6. sesekali x pe kalu kerap sgt naik hangin jg

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab dah kerap la tu anies..jadi dia bising

      Delete
  7. Kalau jenis tuan kedai yg nak bersedekah dia bagi kita yg lebih Acik. Tapi kalau yg jenis 'mata duitan' tak nak cari ganjaran memang kita kena tanggung. Dia rugi sebenarnya...

    Kalau satu customer 5 sen. Kalau 10 kira ajelah. Setahun, dua tahun... memang nampak dia untung sebenarnya dia rugi peluang bersedekah yg kecik jadi besar dia tak dapat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kakzakie..bukan kita nak berkira sangat..tapi bila asek la kedai tu tak de 5 sen..tu yang hero acik bising tu

      Delete
  8. Kadang tu ada jugak yang macam tak pandang dah 5 sen ni... apa lagi.. takder barang pun yang boleh dibeli dengan nilai sebanyak tu sekarang ni... berbanding zaman 50an n 60an dulu kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. duit jugak kan bunda nak cukup kan seringgit kena ada 5 sen tu

      Delete
  9. Salam Jumaat, menyinggah bila ada sedikit kelapangan. Lama tak menerjah. X sempat nak kejar N3 tp ingatan tetap ada ! KA simpan dlm tabung he3

    ReplyDelete
  10. saya paling geram bila cashier tanya..ada 10 sen tak..atau 20 sen tak..
    saya malas nak geledeah beg,terus jawab takde..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la kamsiah..setiap kali beli barang bila di kaunter..cashier mesti nak tanya duit syilling ada sekali tu 90 sen pun tanya..bukan banyak sangat dia nak pulangkan 10 sen..rasa nak je marah dia

      Delete
  11. Ye ke AE? Selama ni saya tak perasan pun cashier ambik duit kita 5 sen. Nak kena pantau jugaklah lepas ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalu dia tanya dulu nom 5 sen ada..kalau tak tak de mcm tu la jadinya

      Delete