Tuesday, January 24, 2017

KEPERLUAN DIMUSIM HUJAN

Assalamualaikum
mesin yang diperlukan
sejak semalam hujan turun
mesin kain dirumah
keringkan di kedai.
kalau tak. tak cukup penyidai
macam la ramai beno kan .
hero bongsu bercuti
boleh la dia tolong
kalau mak ayah sama sama
tak rajin nak kekedai dobi
ada kawan2 disini yang sama 
buat perangai macam acik ni
ok jumpa lagi.in shaa Allah..

22 comments:

  1. Betullah acik...memang keperluan musim hujan ni.Tapi saya buat masa ni tak memerlukan lagi sebab tak banyak pun kain baju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dirumah acik penyidai tak cukup saniah..satu hari je kain tak kering dah penuh la..kena pergi jugak cari dobi layan diri untuk keringkan kain baju

      Delete
  2. Samalah Acik kat JB ni pun dari semalam sampai pagi ni masih hujan lagi. Adalah berhenti-berhenti sekejap tapi hujan balik.

    Bandar JB semalam jem teruk sebab banjir kilat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senoga semuanya selamat dan tak banjir kan kakzakie

      Delete
  3. Betul tu akak. Bila hujan, bab kian nak basuh tu jadi masalah sikit nak sidai dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamsulillah sekarang ni ada kemudahan dekat ngan rumah

      Delete
  4. Dugaan bila musim hujan, nak jemur kain bagi kering.
    Ada juga yang cari mesin cuci kian yang boleh lipat terus lpeas basuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat sini tak ada yang terus lipat..kalau ada harus

      Delete
  5. Dari hari Isnin, En Suami keluar daerah. Mungkin esok (Rabu) dia balik. Bila tengok kain tak kering di ampaian, pastinya dia akan bawa ke kedai dobi untuk dikeringkan... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak ada sibongsu dirumah kakcik boleh la dia tolong bawak ke dobi..

      Delete
  6. baru tadi ke dobi acik, dua bakul mendobi musim hujan ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Acik basuh dirumah keringkan dikedai cepat sikit ana..orang lain tengah mendobi kita kering..kot tak lama..ramai kena tunggu giliran

      Delete
  7. Bulan depan ni sure bill letrik kami naik lebih dari biasa. Sedia maklum bila guna dryer.. nak buat cmane Acik.. musim ujan ni kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo sham ada dryer sendiri senang la..acik kekedai je sham..sekali kering RM4.

      Delete
    2. Yg di kedai lg murah Acik sebab guna diesel.. kalau elektrik.. menjawab laa dgn TNB..

      Delete
    3. Ada juga yang guna gas kan sham

      Delete
  8. Sama dengan saya acik erna..
    Baru juga ke dobi utk mengeringkan baju sekolah anak nak balik asrama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah ada kemudahan ni ditempat kita kan yati

      Delete
  9. jgn gn dobi tp time hujan gini sy bsh bj semggu sekali je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila time panas acik memang tak guna khidmat dobi ni anies

      Delete
  10. Untunglah AE ada hero rajin. Boleh mintak tolong. Ringan sikit kerja AE kan...
    Saya kalau balik dari kg atau pun berjalan rajin jugak mendobi luar ni AE. Saya pakej sekali basuh AE. Tak kuasa nak keringkan aje hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Acik kalau x de yg nak pegi kedai dobi memang x pergi la nom

      Delete