JellyPages.com

Friday, December 25, 2009

ulang tahun

25hb.disember 1982....27 tahun yang lalu..aku telahpun selamat dinikahkan..gambar atas pelamin


bergambar bersama ibu,ayah dan ayah mertua..yang dudok..bapa mertua ku..yang telah pun pergi mengadap illahi..selepas dua tahun aku berumahtangga..tak sempat pun melihat cucu pertamanya..



25hb disember 1981..28 tahun yang lalu..sebentuk cincin disarongkan dijari manis ku tanda pertunangan


Assalamualaikum...


25hb.disembar 2009..genap la 27 tahun..perkongsian hidupku.dengan en.abg..banyak suka duka yang telah kami lalui..dan aku berterima kasih pada en abang yang sabar melayan kerenah ku selama ini..syukor pada allah s.w.t.yang telah memanjangkan jodoh ku sehingga kini..


aku tau dan sedar..terlalu banyak salahku pada suami...aku akan tuliskan disini sebagai kenangan...mungkin, kerana en.abang tak pernah pun bagi tau aku..sayang ke..cinta ke..tiba2 masuk meminang....dan kawan serumah lah yang banyak memainkan peranan...


kisah aku..masa muda2 dulu..(aku bercerita kisah benar..bukan niat nak memuji diri.aku memang takut nak bercerita ngan sesiapa pun..takut dikata dik orang..."macam la lawa sangat") tapi ini la kenyataan...yang berlaku dulu..


masa aku baru2 kerja dulu..tahun 1980...ramai la jejaka yang menalipun...termasok la en.abg, aku pulak..baru kerja dan keluar dari lengkongan keluarga...memang "bodoh" lagi la masa tu...
kawan serumah aku pernah tanya...kau tak layan ke 'J' tu..singkatan nama en.abg...aku kata tak nak..dia hisap rokok kata ku..dulu kalau nak cari suami aku taknak yang merokok..


kemudian..kawan ku tanya lagi...ramai yang nak kan kau..kau nak pilih sape..katanya..aku jawab lagi..siapa yang dulu masuk meminang..aku kawen ngan orang tu la...

rupa nya apa saja yang teman serumah aku tanya..ada kaitan dengan en..abang...sebelum dia masuk meminang aku..dia berhenti merokok dahulu..melalui kawan serumah..dia tahu dimana rumah kakak ku..dan dia juga tanpa pengetahuan aku..telah pergi menemui kakak ku...aruah ayah mertua juga telah mengajar anaknya..untuk mendapatkan aku..kena pikat kakak aku dulu..nak pikat mak bapak aku mestila dia tak berani kan...


yang tak boleh aku lupa sehingga kini..ade ke orang seteruk aku tak tau la..tapi bila aku bercerita semula kisah ni..mesti aku gelak sakan...tapi..waktu ianya berlaku..memang betul2 menyedihkan en.abg aku..sehingga mengalirkan air mata lelakinya..


kisahnya..seminggu selepas majlis..aku dan dia keTampin..untuk mengambil gambar2 perkahwinan....semasa aku berjalan tu..tiba2 ada yang memanggil..kawan sekolah..tapi junior setahun dariku..lelaki....kak..katanya...aku pun menoleh..dan bila tengok dia..aku pun terus berhenti dan berborak panjang dengan man..dah lama2 bercerita..man pun tegur aku...eh..akak dah kawen ke...merah jari..katanya...aku pun.jawab..ha ah..la...baru seminggu kataku...dan baru la aku teringat yang aku tadinya datang dengan suamiku...dan aku pun mencari sekeliling..dimana dia..sebab aku baru nak kenalkan...dengan man..en.abg aku kulihat berada tidak jauh dari situ..menyandar didinding kedai..menahan perasaan agaknya..


selepas kami balik kerumah...malam tu..selepas sembahyang..dia memohon maaf dulu dariku..sebab katanya..dia akan memberitahu aku apa yang boleh dan tak boleh .dia minta maaf dulu kalau apa yang diperkatakan olehnya akan menyakitkan hati ku....
sesungguhnya jodoh pertemuan ajal dan maut..ditangan tuhan....walau pun mulanya..aku paling tak suka..tapi itulah jodoh yang tuhan tentukan.
Alhamdulillah...syukor kehadrat illahi..hari ini..telah pun genap 27 tahun..aku hidup disamping dia dengan dikurniakan 3 hero sebagai penyeri hidup kami...

13 comments:

  1. nastalgia habis ni.. hehe... semuga kekal bahagia sehingga ke akhir hayat.. cik abang tu memang cool.. dari dulu sampai sekarang .. payah nak dapek orang macam tu hehe

    ReplyDelete
  2. hehehe. buleh lak telupo abg kan? klakar boto la akak nih. apo2 pun selamat perantin baru kak. oppss. hepi anniversary. sey nyo 29/12 sok nia. tak lamo laie dah tu. nak masak apo gek eh kan?

    ReplyDelete
  3. zino..

    timo kasih..camtu la dio...kan..kan orang kampong kito lobih konal dio dari se...he he..

    ReplyDelete
  4. yo ko jah..akak ucapkan dulu..selamat ulang tahun jah..semoga bertambah kebahagian..bertambah rezeki..dah bertambah adik cem.he he..
    jah..ari ni akak masak nasi beriani...

    ReplyDelete
  5. Salam erna..selamat ulangtahun perkahwinan semoga kekal bahagia keakhir hayat dan diberkati rumahtangga juga bahagia bersama anak2 dikasihi...aminn

    ReplyDelete
  6. salam NJ..

    Amin....dan Terima kasih...

    ReplyDelete
  7. begitulah kehidupan...

    setelah 27 tahun berlalu masih bahagia seperti dulu ditambah serikan dengan zuriat2 sebagai permata hati...alhamdulillah...syukur..

    tahniah kak erna..dan happy anniversary semoga rumahtangga mu terus kekal bahagia hingga akhir hayat...

    ReplyDelete
  8. salam SMM..
    terima kasih..harapan akak camtu jugak..sedar tak sedar dah 27 tahun kan..alhamdulillah...

    ReplyDelete
  9. waduhhh.....ni kawen maso umo berapa ni...hehehe...

    selamat ulangtahun perkahwinan...moga terus berkekalan dan berbahagia bersama keluarga tercinta hingga ke akhir hayat...Amin...

    Tahun 82 saya lom abeh skolah lg....hehehe....

    ReplyDelete
  10. salam kak Azz...

    tu la..dulu dah kato dah..akak ni..patut panggil akak..azz tak cayo..haha baru tau..tima kasih..atas ucapan selamat dan doa tu..

    ReplyDelete
  11. hahaha.....iyo la...lopeh ni sey panggil Kak Erna la yoo.....

    kono tuka guno perkataan 'sey' mcm yg Tijah salu guno tu...hehehe...

    ReplyDelete
  12. amboi comeiii eh mak cik ni muda2 dulu...ema baru 4 thn masa masa mak cik kawin ni...

    ReplyDelete
  13. aduh ..touching la cerita AE nih..

    huhu...

    (tak tau naper dyh rasa sedih la AE terlupa suami lepas seminggu kawen tu..hihi..)

    ReplyDelete