Followers

Sunday, December 13, 2009

balik kampong

Assalamualaikum...

baru sampai dari kampong..ada kenduri kawin kat rumah mak dikampong..pepagi tadi aku dah siap masak nasi lemak untuk dibawak balik kampong...lauknya sambal udang ngan telor rebus je..tak de la timun ke ape nak cepat..malam tadi pulak aku dah buat agar agar laici ngan kuih hijau..anak aku panggil la kuih hijau....

singgah rumah kakak dulu..jumpa mak, tinggalkan bekalan yang aku bawak dan terus kerumah kenduri ngan kakak dan en.abg aku...8.30 pagi aku dah sampai kerumah sedara tu..orang rewang(ooppssss dah terbiasa pulak sebut rewang..orang n9 kata orang pangkal) dah mula.sebok..kakak sedara yang nampak muka aku terus ajak sama2 perah santan kelapa...dah siap tu..aku tolong pulak anak sedara masak nasi putih..nasi minyak sedara lain yang masak..

pukol sebelas lebeh..semuanya dah siap masak..orang2 yang rewang semua dijemput makan dulu..sebelum jemputan sampai...tapi jemputan pun..dah ramai yang sampai...dan tak disangka2..semasa nak ambik nasi..ada la kawan yang tegur..aku...aku pun pandang je muka dia..blurr.tak ingat lansong siapa dia..kemudian..setelah diingatkan barula aku ingat..sempat la bercerita dan bertukar2 no.talipon...tak sangka la.selepas 35 tahun tak berjumpa..dia masih lagi ingatkan rupa aku ni..siap dengan panggil nama sekali..malu betul aku..cemana la aku bolih lupakan dia..hish tak patut betul..

satu perkara lagi yang buat aku selalu rasa kecewa..ceh kecewa...la pulak..orang kampong sendiri,kalau dah reramai tu..mesti tanya aku ni siapa..tadi pun ada lagi yang tanya..kalau dulu tu, masa aku merantau ditanjong karang tu..patut la..aku jarang rewang masa kenduri.sejak aku pindah kerja diklia..aku dah selalu balik..dan campur masa orang kenduri..memula dulu..ya allah ramainya tak kenal aku..bila kakak kata adik dia..bolih pulak tanya..ada 3 ke anak pompuan bilal..katanya..ingatkan 2 aje...kesian kat aku..kan...orang kampong biasa ngan adik ngan kakak aku je..dan en abg aku lebih dikenali dikampong aku dari aku sendiri...

arini tak de gambar la ye..kesian nanti takut ada yang teringin pulak..he he

4 comments:

  1. acik panggey org penanggah yo kakk..
    lotih tk ilang lagi ni..sakit paler lak datang...
    pesal la sik sakit paler jer sekang nih.

    ReplyDelete
  2. kes akak sama macam adik pompuan saya.kak chik tu.asal ada kenduri mesti org tanya 'oh ada 3 ke anak pompuan mokteh?ingat kak long ngan kak nik jer'..sian adik saya tu.tp silap dia jugak.
    jarang kuar umah..org kg pun tak perasan

    ReplyDelete
  3. salam acik..

    apesal cik asek kepalo yo..cubo la poi klinik cik..cek tekanan darah..akak pun camtu..bila asek sakit kepalo poi klinik..rajin pulak dr.suroh datang,datang dan datang lagi..akhirnya..hari rabu lopeh..dr,suroh akak tukar comin mato yo..tapi bulan 3 nanti soh dtg lai..amek darah lai..akak ikut an yo la cik dah tuo ni...biar la ...

    ReplyDelete
  4. salam dik irfa..

    sama la ngan akak tu..dulu2 mak selalu suroh tgg.umah je..bila dia pi mana2..akak dah kawin baru dia benarkan pi kenduri..dah kawin pulak dok jauh..jarang la balik..tu yang orang tak kenal..he he..

    ReplyDelete