Saturday, December 12, 2009

cerita hari sabtu


ayam goreng berempah

telor asin masak cili api

terung bulat masak ikan masin

cili kering dah siap mesin..senang nak masak sambal ikan ke, sambal telor ke.
cili api dah siap mesin ngan kunyit hidup


Assalamualaikum....

Ari ni aku cuba masak telor masin masak lemak cili api....memang sedap..cuma masin,namanya pun telur masin kan...walaupun aku tak letak garam..tetap jugak la masin..

menu ari ni..masak lemak telur asin,goreng ayam berempah,dan masak terong bulat ngan ikan masin, masin lagi. cemana la nak jaga kesihatan..dah la en.abangnya ada penyakit darah tinggi..tapi tak selalu aku masak masin masin ni..ari ni je..betul tak tipu..ari ni..aku tak pi kenduri.. banyak kerja nak kena buat,esok je la aku pi kenduri.,ari ni cuaca panas,jadi aku nak basuh langsir..raya haji pun dah lepas, langsir pasang bulan puasa ari tu..tak berganti lagi.....matahari dah menunjokan diri..bolih la aku mendobi...harap2 panas sampai ke petang,kering la lansir aku tu.

cili mesin jugak dah habis..jadi ari ni aku mesin cili kering dan cili api untok disimpan dalam peti ais...aku memang selalu buat cili mesin ni..untuk kemudahan nak memasak..maklum la kan..hari2 kerja balik rumah dah petang..kalau tak sediakan cili yang dah siap di mesin..lagi la lambat aku nak masak..cili kering tu..aku rebus dulu,kemudian aku mesin guna air masak..dan aku dah siap campurkan bawang putih ngan bawang merah..dan sedikit minyak masak...untok cili api pula aku mesin ngan kunyit hidup.+ garam siap2 satu tapawe kecik tu..kalau cili api tahan 2 bulan....cili kering mesin pulak.kena ada 3 tapawe..tu pun tahan 2 minggu sahaja..sebab selalu goreng belada..mudah dan rengkas...maklum la..masak nak cepat..

lepas zohor ni nak ke JJ pulak, hero aku dah tanya..mak lepas solat ni nak pi mana ye katanya..aku bawak aje la dia pi kedai buku kat JJ tu..jalan2 cuci mata aje..

4 comments:

~Kak AZZ~ said...

wahhh....poie JJ mano tu....kek somban 2 tu koo...

JJ tu yoo yg sey ponah poie pun...hehehe...

Erna said...

salam azz...


JJ mano lai, tu la yang ado kek seromban ni...ha ha.bilo nak poi lai..

Tijah said...

sey tadi poie giant yo. jj wiken tak sosak ko kak?

Erna said...

salam tijah..

orang sosak kek tompek makan yo..segalo macam namo kodai makan tu penuh orang...akak pi kodai buku popular..yo..balik tu singgah giant ampangan..dah bosar la jah..dah banyak barang...dah mcm giant senawang dah