Monday, December 14, 2009

kerja luar

pokok nangka diatas bukit
pokok nangka




pokok pisang di kebun petani



pokok ubi kayu..pucuk ubi dijual kepasar tani














Assalamualaikum..

baru balik dari kerja luar...terus balik kerumah..tak ke opis lagi dah..aku ke daerah jelebu...lalu la kat tempat lori yang jatuh kat rumah orang tu...masih lagi ada polis dan bomba ditapak rumah yang terbakar tu...kalau dah hitam rentong macam tu..macam mana agaknya jenazah..kesian dan sedih aku....tengok tempat pun dah ngeri..masa balik tadi pun masih ramai lagi ditempat kejadian tu...

tugas aku ari ni tolong kawan yang pi haji menghantar input untuk petak promosi..aku tak jaga daerah jelebu untuk promosi..tugas aku menghantar benih untuk jualan bumi hijau sahaja...di semua daerah di negeri sembilan....

lama juga aku tak kejelebu ni..terasa la jauhnya..letih betul rasanya..tapi bila sampai ditempat pengusaha tu..rupanya pengusaha yang sama yang aku pernah pergi untuk memberitahu cara2 merawat pokok dokong nya yang diserang keruping...rawat tak guna racun..tapi cara organik..

aku pun pergi la melawat kebun durian dan nangka dia..rupanya duriannya..menunggu masa..katanya..hujong bulan satu akan gugur....

aku dari dulu memang kagum betul dengan pemikiran tuan punya kebun ni...semua yang dia cakapkan..mesti kearah perniagaan...sebelum dilancarkan pertanian kearah perniagaan dulu..dia ni dah buat dulu dah..dua tahun dulu dengan sekarang..tengok rumah dia pun dah tahu betapa berjayanya dia..dia berniaga pasar tani 3 kali seminggu...kebanyakan yang dijual hasil dari kebun dia sendiri....yang aku lawat tadi ia lah kebun nangka..baru 2 tahun ditanam..rancangan dia nak kan nangka dia mengeluarkan hasil pada 2011...jadi semua buah yang keluar sekarang di buang dahulu...dan dia jugak mahukan satu pokok untuk sebiji buah nangka sahaja..untuk menjaga kualiti buah...
















8 comments:

  1. uihh...dasat wehh...nnt klu acik nk bukak kebun, leh panggey akak nih..

    ReplyDelete
  2. tingin gak nak bokobun ni.....tapi kang abeh lak tangan kasa....hahaha....

    takat tanam kacang botol je la.....tu pun tak abeh makan...padahal ada 2 pokok je pun...

    ReplyDelete
  3. salam acik..

    tak dasat doh cik..kobun orang..kok sondiri punyo..memang dasat cik..acik jangan tangguh2..orang betani pun..kok banyak tanah..kayo cik..kito ni makan gaji..dok kek situ yo la...tapi alhamdulillah yo la..ado gak kito kojo kan cik..

    ReplyDelete
  4. salam azz.

    kok namo e bokobun..pogang cangkul..tajak..memang la tangan kasar azz...tapi nak buek cano kan...tapi..orang kojo makan gaji ni kurang la sikit..kasar e tangan kan..pogang pense yo..ha ha..

    ReplyDelete
  5. hebat yer pemikiran pengusaha kebun tu yer.
    mesti kaya raya dia sbb berbudi pd tanah

    ReplyDelete
  6. mak su..

    bolih balik kampong buek kobun...

    ReplyDelete
  7. salam dik..

    memang kaya dia..seminggu 3 kali beniaga pasar tani..anak2 sume berjaya masuk u..rumah pun dah jadi banglo...rezeki berbudi ngan tanah..dan rajin berusaha..

    ReplyDelete