Followers

Friday, December 18, 2009

maal hijrah..

Assalamualaikum..



SALAM MAAL HIJRAH..SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH UNTUK SEMUA..



biasanya aku akan berpuasa pada 1 muharram ni..tapi nampaknya kalini..terlepas...keletihan ..kot, lepas tu..malam tadi makan pulak painkiller..jadi tak tersedar lansong nak bersahur dan berniat puasa...



pada 16hb.disember...aku dan adik beradik yang lain..ada diairport klia untuk menyambut kepulangan adikku dari tanah suci mekah..alhamdulillah..dia telah selamat kembali ketanah air..dan lhamdulillah...aehat walafiat....mengalir juga air mata..lebih lebih lagi bila.dai memelok mak aku untuk melepas kan rindunya..mak aku kata..."Jangan poluk lamo2..kau tinggal an mak lamo bona"..katanya..lagi la adik aku sedih ..sian ngan dia..aku kata kat adik aku..biar la cu..orang tua memang mcam tu..dah jadi macam budak balik..orang kata..



dari airport aku terus balik kekampong...adik aku naik kereta..sama dengan aku..kerana dia kata lapar sangat..dan aku memang telah siap masak..dan bawak bekal.untuk dia...kerana dah malam..aku tak berenti dimana2pun...dia makan dalam kereta sahaja..nampak sangat kerinduan dia dengan masakan negori..



sampai kekampong dah pukol 12 lebih...dah tengah malam..tapi..masing2 sibok mendengar pengalaman ucunya ditanah suci...maklum la.kan dia pergi seorang....tapi alhamdulillah..kawan2 sebiliknya,semua yang dah berumur 60 lebih..katanya dan semuanya bergantong harap pada adik aku untuk membantu dah ALLAH permudahkan semua urusan adik ku..



tak sedar masa berlalu..dah pukol 4 pagi pun dan semua yang ada dirumah tu..hanya sempat tidur 2 jam sahaja sebelum suboh jam 6pagi...



hari tu juga kami buat rancangan mengejut..untuk mengadakan kenduri kecil doa selamat kerana kepulangan adik ku dengan selamat...



Alhamdulillah..dah pun selesai semuanya..dan aku pun keletihan yang amat sangat..tu..yang siap makan ubat.sampai tak sedar diri tu..

4 comments:

  1. dapek la minam air zamzam mo yo tak?

    ReplyDelete
  2. tijah..

    eh lupo lak nak minam air zam zam...asek makan kurma yo..he he..baru ingat lom minum lai...

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah ucu dah selamat sampat...mesti seronok mendengar dia bercerita kan kak? Segala pengalaman ditanah suci kalau kita dengar...rasa seronok sgt...

    Dah segar dah rasa badan tu kak?

    ReplyDelete
  4. salam anie..alhamdulillah..memang seronok dengar pengalaman dia..ape yang dia buat disini..itulah yang didapatnya disana..ucu adik akak ni.jenis mudah kesian pada orang tua2..sesape akan ditolongnya..kat sana pun dia dapat macamtu...katanya masa tawaf..dia rasa berat..sekali tengok ada orang tua bergayut..ngan dia...tumpang untuk tawaf..sebab tak larat..kawan2 dia kate lepaskan orang tua tu..ucu kata tak sampai hati..biar lah..katanya

    ReplyDelete