Monday, May 2, 2016

"KALAU DAH BUKAN REZEKI"

Assalamualaikum


semalam punya cerita
acik ada jemputan dari kawan serumah 
masa bujang dulu
en.abang kata elok la kita pergi
jadi jam lapan dah gerak dari rumah
nak ke Kuala Selangor
hero kedua yang memandu..
dapat la ayahnya rehat
sebelum ke rumah pengantin..
hero sulong nak beli kerepek
 dan nasi ambang dulu
dah sampai kuala Selangor/Tanjung Karang
 memang itu yang dicari kan.
sampai je di kedai kerepek
acik rasa pening yang amat sangat 
sampai tak boleh nak turun
selepas anak2 beli..terus ke warung ibu
en suami minta acik makan sikit..
tapi memang tak boleh lansung masuk makanan
sampai dah nak pitam rasanya
terus pi cari kelinik kalau ada yang buka
akhirnya ada satu klinik buka
 di bandar baru Kuala Selangor
terus dapat masuk jumpa doktor.
doktor kata tak ada apa.
mungkin sebab "panas"je
dapat ubat terus makan..
sampai tempat kenduri..
ensuami dan anak2 je turun
acik memang tak mampu nak turun
bila anak2 turun..cepat2 acik buka tudung..
curahkan air atas kepala..letak minyak angin
cepat2 pakai tudung semula.
tidak acik sangka ada  yang nampak..
toleh berkali2 mungkin risau kot terjadi apa2 dok dalam kereta yang enjin tidak dimatikan dan ekon pasang.
memang tak de rezeki nak jumpa kawan acik..
anak2 pun tak cerita yang acik ada dalam kereta.
petang ni Alhamdulillah dah berkurangan
teringat dulu masa kerja
ada kawan yang pening kepala
acik tolong lumurkan air limau nipis
dia kata legaa.
tadi pagi acik minta en.suami belikan
dan acik buat perkara yang sama
terasa dinginnya kepala
Alhamdulillah.
ok..jumpa lagi,In shaa Allah

42 comments:

  1. betul...musim panas sekarang ni memang senang kena pening kepala....get well soon...

    ReplyDelete
  2. jaga kesihatan acik, cuaca tak menentu tika ni, macam-macam boleh terjadi kan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih Ana..Alhamdulillah makin sihat

      Delete
  3. semoga sudih pulih sakitnya acik...jaga kshtan diri ya...

    ReplyDelete
  4. Musim panas ni acik ramai yg sakit kepala, tak sihat.kena minum air kosong byk2 acik.jaga diri semoga cepat sembuh

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. tu la mcm akak ckp..bila pi doktor..normal je

      Delete
  6. Panas agaknya Acik..klau tskde darah tinggi takpe lagi..rehat Acik ye..get well soon..minun lemon bubuh honey sikit

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la nekcik panas sangat...sepanjang jalan tu pun nampak jerebu..

      Delete
  7. Mmg x de rezeki acik nk mkn lauk kenduri...padahal dh smpai kn...
    lega x de apa2...betul la ckp doc...panasss

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang panas rasanya nur..bila turun dari kereta..memang terasa makin pening

      Delete
  8. Takde rezeki acik nak jumpa kawan kan....takpelah acik mungkin lain kali akan jumpa semula....yang penting sekarang acik perlu banyak berehat...moga cepat sembuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah sampai saniah..tapi acik memang betul2 tak larat..takut pitam kalau turun juga dari kereta..

      Delete
  9. Syafakillah ya ukhti.
    Ada la sebab Allah tak sampaikan hajat Achik nak jumpa kawan tu.. berlapang dada.. mungkin bila jumpa lain kali.. lagi happening.

    Insya'Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul la Sham..ada sebab yang kita tak tau kan..

      Delete
  10. Harap hari ini dah eloklah ye acik
    Betul walau dlm aircond tapi panas bahang masih terasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah hari ni rasa sihat kakzakie..terima kasih

      Delete
  11. selamat berehat acik... kadang pns melampau nih mmg blh bt kepala jd sakit n pusing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah dah berkurangan dana

      Delete
  12. Harap Acik dah ok.
    Bahaya panas sekarang. Yati pun pernah merasa, tiba-tiba rasa pening, loya dan sakit perut, sebab sidai kain time kul 12 tengahari. Fuh.. hanya yang merasa je yang tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul yati..yang dah merasa tau mcm mana kan..sampaikan satu mknan pun tak boleh telan.dah mkn ubat pun tak berkesan..tu yang acik.lumurkan air limau nipis kat kepala tu

      Delete
  13. Assalam achik..
    Tu la kan..cuaca panas sangat sekarang ni, mmg senang kena sakit kepala..
    Banyakkan rehat dan byk minum air kosong..

    Benarlah kata org..kalau dah bukan rezeki kita..ada depan mata pun belum tentu dapat masuk ke mulut..sama lah ngn kes achik ni..dah sampai kat tempat kendri..tp xde rezeki nk merasa nasi kendri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul lina..jauh dari seremban nak ke kuala selangor.tapi bila dah sampai tak mampu nak turun dari kereta pun..

      Delete
  14. Semoga Acik dah kembali sembuh...

    ReplyDelete
  15. dah takde rezeki utk jumpa kawan dan makan nasi kenduri,..

    ReplyDelete
  16. Kalau tidak, sure sembang sakan dgn kawan serumah tu kan AE...
    Mesti tak selesa tu kan AE, pening kepala gitu. Nasib bukan darah tinggi. Saya sakit kepala AE semalam....agaknya darah naik kot, takut nak bagi tahu Pak Jilap kang dia bising huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn takut bg tau okje..untuk kesihatan diri sendiri juga

      Delete
  17. Acik erna sama mcm saya..
    Kalau sakit kepala..
    Curah dgn air kepala tu..
    Pastu lumurkan dgn minyak angin..
    Baru lega kepala.
    Terima kasih tip acik yg basuh dgn limau nipis tu..
    Nanti nak cuba..

    Betul tu acik erna..
    Tak rezeki nak jumpa kawan lama tu kan..
    Anak2 pun tak bagi tahu acik ada dlm keretakan..
    Tidak tentu kawan acik erna dtg jumpakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tak bagi tau yatie.kesian nanti susahkan kwn nak dtg kat kereta.kwn acik tu strok..tapi ckp ok mcm biasa..cuma jln tak boleh sngat.acik ada juga dtg rumah dia pi tengok dia..dah bertahun dia kena tu..masa acik kerja dklia lg

      Delete
  18. Alhamdulillah risau plk dgr sakit2 kpla...kut ye ada darah tinggi ke acikk..?

    Pnss juga satu faktor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tekanan darah tak tinggi aangat nor..setiap hari cek..ikut umur 133/90 tu normal katanya

      Delete
  19. cuaca pns sgt ni kesihatan mmg kena over take care la
    moga cpt baik acik...=)

    ReplyDelete
  20. takpe la takde rezeki nak jumpa kawan lama, nak buat macam mana, yang penting acik dah sihat...
    mmg musim panas ni mcm2 penyakit yang datang...kita sama2 jaga kesihatan ye acik...

    ReplyDelete
  21. get well soon acik....skrg ni cuaca amat panas.....kepala mudah rasa berdenyut

    ReplyDelete