Tuesday, April 26, 2016

"KELOPONG"

Assalamualaikum

kukur dah ada kan
ada ke yang tak tau kukur
rasanya semua tau
jom la kita buat buah melaka
hujan petang ni..Alhamdulillah
semalam pun hujan
hari ni kita makan buah melaka
"kelopong"kata orang kampung acik
abaikan besar besar tu..sekali ngap
masuk mulut sebiji cukup
Alhamdulillah
ok lah jumpa lagi,In shaa Allah

47 comments:

  1. Achik,
    Sekali melotup dalam mulut. Umang aiii.. best tu.

    ReplyDelete
  2. Wah...kelapa pun kukur sendiri.

    Sodap la eiii kelopong di makan dalaam cuaca hujan ni ha... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kukur sendiri kasar sikit kelapanya kakcik..tak de la tersedak

      Delete
  3. AE.....saya satu family suka kuih ni. Tp buatnya walau senang, malas sungguh hihi....
    Pokok kelapa sebelah rumah ke AE?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pokok kelapa dalam pasar okje he he

      Delete
  4. Ita pun guna kukuran jgk kt umh..nk guna mesin takut..fobia kna tangan hr tu..haha..kukuran rasa selmt sikit...sedp hujn2 mkn buah mlaka dgn air kopi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau untuk santan acik beli je eita

      Delete
  5. tak pernah guna kukur tu acik...entah pandai ke tidak nur ni
    baru minggu lps buat acik...nak buat lagi la

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat nur..kuih ni memang buat kita teringat ingat

      Delete
  6. Saya tak biasa dengan kukur kelapa ni acik...last tengok pun masa zam an budak2 dulu.
    Kelopong tu buah melaka ke acik?...pertama kali tau kelopong ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he..buah melaka tu saniah..orang kampung acik panggil kelopong

      Delete
  7. kuih feveret nza tu acik...nyum.nyum.nyum

    ReplyDelete
    Replies
    1. NzA juga juga buah melaka ni ye..sedap kan

      Delete
  8. eheheheee... suami saya pun sebut dekat2 nak sama... kelepong

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama pulak ye Amie.nama tak kisah janji kuih sama ngan Amie

      Delete
  9. SEDAPNYA BUAH MELAKA DGN KELAPA KUKUR...KALAU BUAT LEMPENG DGN KELAPA KUKUR LBH SEDAP N TERASA KELAPANYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PI sebut lempeng buat acik teringin la jugak nak buat ni

      Delete
  10. rajinnya acik mengukur nyok hihi :)

    ReplyDelete
  11. Sedap acik kuih buah melaka ni..pkai kukur pulak kelapa parutnya tu..mengimbau kenamgan betul.kecik2 dulu pernah guna ni..sekarang kelapa parut pun beli siap kt kedai.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau guna kukur kasa sikit kelapanya PK baru sedap di makan he he

      Delete
  12. Rajinnya Acik mengukur kelapa. Kukur kelapa tu kenallah tapi cuba tak pernah.

    Saya baru tau nama lain buah melaka ni. Kalau dapat masuk bulat-bulat dalam mulut, aduhai nikmatnya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak makan sedap kena la rajin MD..sedap kat teka acik la he he

      Delete
  13. Assalam Acik.. mmg feveret KA ni, tp tabik spring sbb rajin sugguh mengukur kepala, kalau KA idak ler he3

    ReplyDelete
  14. OKlah size macam itu acik
    Besar sikit cepat siapnya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak zakaie sai besar cepat siap..makan sikit pun dah kenyang

      Delete
  15. Kuih ni sedap dan senang membuatnya tapi terlalulah malas.klau bulan puasa rajin buat.

    Dulu kat kampung ada kukur kelapa tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tak bulan puasa pun rajin buat ni zai..sedap

      Delete
  16. Lamo tak buek Kelopong ni acik erna oiiii...
    Banyak bahaso urang panggil yo kan Acik..
    Onde-onde, Buah Melaka inyo jugak..
    Haaaiii macam nak buek jugak acik :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. buek yatie..jangan tak buek..kena gula kabong yang ori.sedap sangat

      Delete
  17. Orang Indonesia pun panggil kolopung jugak acik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa ada pada nama kan sweetie..janji kuih sama dan sodap he he

      Delete
  18. kukur ni dah susah nak jumpa. Sebab santan dan kelapa yang dah di kukur mudah dapat. Kat kampung saya ada lagi juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak santan pun acik beli juga PMDR

      Delete
  19. Biasanya kukur ni diguna nak buat kuih jae. Sebab nak rasa lagi segar dan kasar isi kelapa tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu untuk buat kuih yang guna kelapa parut

      Delete
  20. Sedap nampak kuih tu. Tempat saya panggir kukur juga benda ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kukur ni untuk kukur kelapa buat inti dengan buat kuih yang salut kelapa je..kalau nak guna santan acik beli jugak

      Delete
  21. Nampak menarik buah melaka a.k.a onde onde tu lama tak buat.hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap ni MM..janji kita dapat gula yang sedap

      Delete
  22. Oh ququq kelapa..posa2 ni mmg enak ni..jadi pilihan berbuka, sbb sng sgtkan acikk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila teringin je buat ni nor..mudah dan sedap

      Delete
  23. Itu makanan apaan ya kok baru liat?

    ReplyDelete