Monday, December 16, 2013

RESEPI 1- NASI GORENG

Assalamualaikum

Habis je periksa 5hb 12 tu..
hero bongsu acik kata nak belajar masak
tapi..disebabkan Sabtu Ahad sibuk ngan kenduri
rancangan tergendala sebentar
cuma semalam baru berkesempatan
permintaan dia nak belajar masak nasi goreng
semalam bermula la resepi pertama dia
acik cuma sebut..cili api banyak mana..
bawang putih berapa biji
bawang merah berapa biji
ikan bilis banyak mana dan telur berapa biji
semua hero acik sediakan..
sampai la ke menumbuk
acik bagi tau dia..nasi goreng nak sedap 
semua kena tumbuk..
tak boleh guna blender ha ha..dia ikut je.
.mula2 acik kata tumbuk cili..
kemudian masukkan bawang putih
bawang merah dan last ikan bilis..tumbuk kasar.
semua dia buat..acik cakap je..best betul..
dah siap tumbuk..keluarkan cili tu..letak air sikit kat lesung..kemudian
tuangkan air dari dalam lesung batu tu kedalam cili tadi.
tu petua nak masakan jadi sedap..
adui..lucu pulak..tu petua mak acik dulu..
acik pun turun kan ke anak acik pulak..hi hi..dia ikut semua
dah siap ajar semua minyak banyak mana
marjerin tambah 2 sudu.
acik tengok dia menggoreng
mengacau..lepas tu..
mak..lengoh..katanya ..ha..tu la..tau pun adik
masak bukan senang tau..
dah masak..terus makan..seronoknya dia
sedap mak...sama rasa macam mak masak..katanya
kemudian dia kata..lepas ni nak belajar
buat lepat pisang..badak berendam
ish ish ish..biar betul hero acik ni
belajar le buat kek ke..cupcake ke
ini tidak..kuih2 lama tu yang dia nak belajar
ok dik siap..bila2 lapang tak de kenduri
kita mulakan operasi..
oklah la..nanti bila jadi acik kongsikan
jumpa lagi,in syaa allah

33 comments:

  1. Hero yang belajar masak Okje pun boleh dapat petua hehe... bestnya....Bagusnya AE dia nak belajar masak... hero OKje huh....

    ReplyDelete
  2. Wah..mesti sedap nasi goreng hasil air tangan Aimy tu. Orang lelaki ni kalau masuk dapur biasanya memang sedap.. elok juga tu Acik, dalam 3 bln ni acik leh jadi ketua chef la.. bgtau Aimy apa yg Acik nak dia masak.. ajar je.. nanti Acik jadi tukang rasa dan komen..

    ReplyDelete
  3. Jarang budak lelaki nak belajar memasak ni Acik Erna... elok jugak dia pandai memasak senang acik lepas ni suruh hero ni jer buat nasi goreng... mak abah tinggal makan jer :)

    ReplyDelete
  4. hahaha..lawak gak adik nih..susah nk cari anak lelaki nk masak kuih2 traditional kan kak..elok la cuti2 nih bior dier penuhkan masa ngan belajar masak dari bonda tersayang..hehe!

    ReplyDelete
  5. nanti kalau maknya kurang sihat ke..boleh la si hero bersilat kat dapur hehe

    ReplyDelete
  6. Rajinnya hero acik...hero saya baru lulus masak maggi aje..he he..

    ReplyDelete
  7. bab menumbuk tu sama lah petua kita
    mmg tumbuk baru sedap..terasa
    patutlah anak2 suka nasi goreng ummi
    hihi

    ReplyDelete
  8. dahsyat nyer hero acik tu... tahniah ye... heheheh... nnt boleh tolong acik masak pulak

    ReplyDelete
  9. Hebat tu anak bujang nak blaja msak...kuih lama2 pun dia mnat juga...senang la acik besok....

    ReplyDelete
  10. Hihi...rajinnya hero acik belajar masak... mesti sedap mcm mak dia masak juga...:)

    ReplyDelete
  11. Lepas ni senang Acik.. lebih2 lagi masa kita sakit... alhamdulillah boleh diharapkan sebab dia minat spt bujang2 kt rumah ni... masak nasi, masak simple2 dan buat bubur nasi bila kesihatan kita merudum..

    ReplyDelete
  12. Nanti Yati pun nak cuba la resepi nasi goreng Acik ni ya. Sebab nasi goreng yati masak tak sedap. Hehe..

    ReplyDelete
  13. Wahhh... adik tak mahu kalah dgn mak ye.

    Baguslah acik kalau dia keluar rumah kelak dah pandai nak masak sikit-sikit jadilah..

    ReplyDelete
  14. Anak saya si abang sebelum berlepas ke oversea dulu pun camtu gak... minta saya ajar masak itu.. masak ini... ha skrg dah pandai masa rendang dan jamu kawan2 spagetti yang dia buat sendiri.

    Bagus tu si hero nak belajar memasak... mana tau sok2 lepas SPM dia dapat tawaran belajar jauh kan. Lagipun sekarang memasak bukan lagi tugas hakiki si isteri... hehe..

    ReplyDelete
  15. Acik..sementara hero Acik minat nak belajar ni, ajar je acik. Nanti kan Acik.. bila dia dah pandai, sekali-sekala kita boleh jadi 'mem besar', hehe..

    ReplyDelete
  16. bagus hero kecik.. senang nanti bila tinggal sendiri.. takde lah asyik nak makan di kedai je..

    ReplyDelete
  17. waahhh.. bgs la! nnt bla acik x de kt rumah sure bleh msk sendiri ni

    ReplyDelete
  18. Wahhh hero dah belajar memasak ya Acik...lepas ni klau nak makan buat sndiri lah ya..bagusnya...

    ReplyDelete
  19. untung la acik dapat anak rajin.. nnti acik boleh rehat lak dia yg masakkan.. hehe..

    ReplyDelete
  20. Hehe....org bujang dh masuk dapur...xlm lg mcm2 menu lah tue yg direka. ...;)

    ReplyDelete
  21. alahai...sweettt...dah ade inisiatif nak belajar masak tu...bagus2 mcm tu...tak kekok nanti masuk dapur....nanti time2 emergency pandai dah godek sudip kuali kat dapur heheeheh...lgi pun lelaki ni jarang nak belajar masakkan acik...bertuah acik ade anak bujang yg rajin gini.....

    lieya cop jadi menantu boleh tak acik ekekeekekekek

    ReplyDelete
  22. Rajin hero acik tu nak belajar masak bagai, sok2 mak penat kerja boleh goyang kaki je oder nak makan apa...

    ReplyDelete
  23. baguih.. baguih... dah senang nak lepaskan kalau duk rumah sewakan... baguih gak ada minat nak beljaar lagi masak2..

    ReplyDelete
  24. As salam acik,

    Baca ni sambil bygkan mak ajar sambil tumbuk2 cili... dap! Nasi goreng cili api! Meletop!!!

    ReplyDelete
  25. Salam Acik...

    Kisah Acik ni bt sy flashback kisah sy belaja msk nasi goreng tumbuk. Arwah nenek sy yg ajar. Sedih pulak rasanya. Sobs...sobs...

    ReplyDelete
  26. ha ambik baru si hero tahu lenguh atau tidak semasa memasak yer Acik...hehe

    ReplyDelete
  27. untunglah dia rajin nak belajar memasak

    ReplyDelete
  28. bagus la hero acik nak belajar memasak..org laki selalunya tau mengarah je.haha..untung la menantu acik nti..

    ReplyDelete
  29. Bestnya Acik dapat hero nak belajar memasak. Untungnya siapa yang bakal jadi isteri nih. Lepas dah lulus segala jenis masakan bolehlah Acik letak jawatan tukang masak, kan. Bagi laluan kat chef2 muda pulak.

    ReplyDelete